Rowery holenderskie są znane na całym świecie, są absolutną klasyką gatunku i nigdy nie wychodzą z mody. Ich klasyczna, ciężka konstrukcja kusi swoją elegancją oraz prostotą. Poruszanie się na nich jest wygodne, świetnie nadają się do jazdy po mieście. Sprawdź, jakie jeszcze zalety ma rower holenderski oraz na co zwracać uwagę przy jego zakupie.
Skąd pochodzi rower holenderski?
Wbrew temu, co mogłaby sugerować nazwa, rowery holenderskie wcale nie pochodzą z Holandii. Przyjmuje się, że historia zaczęła się w Wielkiej Brytanii. Holendrzy po prostu zaczęli wytwarzać rowery, które wyglądem przypominały brytyjskie modele. W Holandii rowery te w początkowym zamyśle wcale nie miały służyć do rekreacyjnej jazdy. Wykorzystywane były głównie do transportu towarów. Ulice i drogi w Holandii w większości są równe i płaskie, w związku z tym przerzutki nie były po prostu potrzebne. Dla codziennych potrzeb Holendrów wystarczał po prostu napęd z jednym przełożeniem. Płaskie ukształtowanie terenu wpływało także na to, że rowery holenderskie nie musiały być aż tak lekkie, jak w innych krajach Europy. Z czasem były one wzbogacane o dodatkowe elementy, jak np. pełna osłona łańcucha. Miała ona chronić zarówno przed zabrudzeniem ubrania, jak i zabezpieczać łańcuch przed opadami atmosferycznymi. To rozwiązanie wynika głównie z faktu, że w Holandii często pada deszcz.
Rower holenderski – krótka charakterystyka
Rowery holenderskie są bardzo specyficzne. Przede wszystkim ich konstrukcja nie należy do lekkich. Ramy w tego typu rowerach są umieszczone wysoko oraz posiadają specyficzny kształt, który pozwala utrzymać wyprostowane plecy w czasie jazdy. Wyróżnia się zarówno damskie, jak i męskie holenderki. Rower holenderski męski będzie miał ramę z poziomą rurą umieszczoną między wspornikiem kierownicy, a wspornikiem siodełka. Najczęściej wykonane są z aluminium, starsze modele mogą mieć ramy stalowe. Holenderki ważą zdecydowanie więcej od innych rowerów, dzięki czemu są bardzo solidne i trwałe. Jednak ich duża waga może także wpływać negatywnie na ich poręczność oraz wygodne użytkowanie. Kierownice w rowerach holenderskich mają dość ciekawą specyfikę. Mają one umożliwiać szerokie, komfortowe ułożenie rąk przy zachowaniu wyprostowanej pozycji ciała. Najczęściej wykorzystuje się kierownice typu jaskółka, czasem kwadratowe. Koła w klasycznych rowerach holenderskich są zazwyczaj nieco większe od kół w innych rowerach, np. górskich. Najczęściej będą to koła 28”, które w połączeniu z wąskimi oponami pozwalają swobodnie sunąć po utwardzonych nawierzchniach. Na wygodną jazdę holenderkami wpływa także dobrze dobrane siodełko. Zwykle jest ono szerokie i dość miękkie.
Podczas jazdy po mieście, czyli niezbyt wymagających nawierzchniach, takich jak asfalt na ścieżkach rowerowych, najpopularniejszym rozwiązaniem wydają się piasty planetarne. Odpowiednie przełożenie pozwoli cieszyć się większym komfortem jazdy. Coraz popularniejsze są także holenderki z napędem paskowym, który wyróżnia się dużą wytrzymałością i cichą, płynną pracą. W klasycznych holenderkach najczęściej montuje się hamulce bębnowe, choć czasem wybierane są także hamulce rolkowe. Hamulec bębnowy jest wygodnym rozwiązaniem, ponieważ zapewnia dość długą bezobsługowość. Po odpowiednim wyregulowaniu takie hamulce po prostu działają. Są długotrwałe i dość dobrze znoszą wymagające warunki atmosferyczne. Jednak mają także sporo wad. Na pewno ich waga jest dużo większa w porównaniu do innych hamulców. Oprócz tego ich siła hamowania pozostawia wiele do życzenia, zwłaszcza w sytuacjach nagłych i nieprzewidzianych. Jednak musimy pamiętać także o tym, że są to rowery miejskie, które nie suną tak szybko jak np. kolarzówki. Dlatego też, by odpowiedzialnej, codziennej jeździe, hamulce bębnowe powinny wystarczyć.
Czy warto kupić rower holenderski do jazdy po mieście?
Słynny rower holenderski budzi niemało kontrowersji. Oczywiście nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy warto kupić go do jazdy po mieście. Rower holenderski, jak każdy inny, ma szerokie grono zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, czego oczekujemy i na jakie warunki szukamy roweru. Przede wszystkim warto jest sprecyzować, jakie trasy będą głównie nim pokonywane. Nawet w mieście nie zawsze możemy poruszać się po wygodnych, asfaltowych ścieżkach rowerowych. Czasem okazuje się bowiem, że nawierzchnia w naszej okolicy jest nierówna, albo że na swojej codziennej trasie będziemy musieli pokonywać większe podjazdy.
Na pewno nie bez znaczenia jest także masa roweru holenderskiego. Jeśli wiemy, że będziemy często musieli przenosić rower, np. po schodach w pracy czy w domu, wówczas holenderka może nie być dobrym wyborem. Przede wszystkim ten rower ma swoją masę, nie jest zbyt poręczy, dlatego też wnoszenie go po schodach będzie nie lada wysiłkiem. Oprócz tego holenderskie rowery, ze swoimi dużymi kołami i cienkimi oponami, nie sprawdzą się najlepiej na wycieczki poza miasto. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza wtedy, gdy lubimy od czasu do czasu wyskoczyć rowerem do lasu, puszczy czy na wycieczki krajoznawcze. Oprócz tego duże koła są zazwyczaj cięższe i mniej zwrotne.
Zwolennicy holenderek doceniają je przede wszystkim za niepowtarzalny styl i elegancję. Rowery holenderskie, jak żadne inne, potrafią wzbudzić niemałe zainteresowanie oraz przykuwać wzrok. Na trasie prezentują się bardzo dostojnie, a oprócz tego są naprawdę wygodne. Przede wszystkim geometria ramy pozwala na jazdę z wyprostowaną sylwetką z wyciągniętymi rękami umieszczonymi na kierownicy. W takiej pozycji nawet długie, żmudne trasy po mieście nie będą powodowały bólu karku czy pleców. Jazda na holenderkach jest po prostu bardzo przyjemna.
Holenderki są na pewno także praktyczne. Wyposażone są najczęściej w duże koła, które zapewniają komfortową, stosunkowo szybką jazdę. Dzięki nim można uzyskać także dość dużą stabilność oraz prościej utrzymać prędkość. W większości przypadków mają solidne bagażniki, które idealnie nadają się do przewożenia i transportowania towaru. Wiele holenderek posiada także komfortowe, duże koszyki, które są idealne do miejskich warunków. Można w nich przewozić nie tylko zakupy, ale także książki, plecak na uczelnię czy damską torebkę. Warto podkreślić, że z uwagi na swoją elegancką konstrukcję, rowery holenderskie cieszą się dużą popularnością wśród pań. Dzięki temu, że wyposażone są w miękkie i szerokie siodełko oraz wszelkie elementy potrzebne do wygodnej jazdy, kobiety bardzo często wybierają holenderki jako sposób na codzienne dojazdy do pracy czy na uczelnię. Rower holenderski damski ma najczęściej przyjemny design, który nie wymaga od pań sportowego stroju i świetnie komponuje się z większością kobiecych stylizacji.
Jak wybrać dobry rower holenderski?
Żeby cieszyć się wszystkimi zaletami holenderek, warto przy ich wyborze, zwrócić uwagę na kilka kwestii. Przede wszystkim ważny jest napęd. W większości przypadków minimum, które pozwoli na komfortową jazdę, to co najmniej trzy wewnętrzne przerzutki umieszczone w piaście. Rowery holenderskie, które nie posiadają żadnego przełożenia, nie będą zapewniały komfortowej jazdy pod górę czy wzniesienie. Niektóre holenderki wyposaża się także w siedem biegów, które pozwalają już w zupełności na swobodną zmianę prędkości jazdy oraz regulowanie wysiłku. Warto także zwrócić uwagę na średnicę kół. W większości holenderek będą to koła 28”. Taki rozmiar kół sprawia, że jazda rowerem holenderskim po mieście jest nie tylko wygodna, ale również stosunkowo szybka. Duże koła sprawiają także, że mniejsze nierówności pozostają niemal niezauważalne. W połączeniu z wąskimi oponami takie koła umożliwiają komfortową i szybką jazdę po utwardzonych nawierzchniach.
Najlepiej wybierać rowery, które są bardzo dobrze przystosowane do naszej sylwetki. Dla kobiet najlepsze będą niskie ramy, które ułatwiają wsiadanie i zsiadanie z roweru. Oprócz tego taka geometria ramy pozwala na swobodne podróżowanie w sukience czy spódnicy. Warto zwrócić uwagę także na rozmiar ramy oraz materiał wykonania. W przypadku gdy rama, widelec czy też wspornik i kierownica wykonane zostały ze stali, rower będzie wyróżniał się dość wysoką wagą, która na pewno przekłada się na komfort w użytkowaniu.
Warto także pamiętać o osłonie łańcucha. Odpowiednia nakładka to nie tylko ochrona ubrań przed zabrudzeniami i zachlapaniem. Rowery holenderskie wyposażone są w błotniki, które pozwalają swobodnie jeździć nimi, nawet w czasie deszczu, bez obawy o brzydkie i nieestetyczne plamy błota. Na pewno nie bez znaczenia będzie także design roweru. Holenderki to doskonały sprzęt, który pozwala na delektowanie się jazdą. Dlatego też dobrze, aby jego wygląd umilał codzienne wycieczki w drodze do pracy, na uczelnię czy na zakupy. Warto także wybierać dobrej jakości rowery holenderskie. Marki rowerów powinny być sprawdzone, dzięki temu będą one wyróżniały się nie tylko pięknym designem, ale też dobrą jakością.
Jak wyposażyć rower holenderski?
Oczywiście, żeby rower holenderski mógł służyć jak najlepiej, powinien także zostać odpowiednio wyposażony. Jazda holenderką ma umożliwiać nie tylko komfortowe przemieszczanie się, ale także przewożenie najpotrzebniejszych rzeczy czy zakupów. Jak zatem ją wyposażyć, aby w pełni korzystać z jej walorów?
Przede wszystkim warto pamiętać o komfortowym siodełku. W większości rowery te będą wyposażone w szerokie i miękkie siodełka, które zapewniają bardzo wygodną jazdę. Najlepiej oczywiście, jeśli mamy okazję wypróbować konkretne siodełko w sklepie. Wówczas sprawdzimy czy jest odpowiednio wyprofilowane i zapewni nam dostateczną wygodę w czasie jazdy. Na pewno warto pomyśleć o wybraniu ładnego kosza, który nie tylko podniesie walory estetyczne roweru, ale dodatkowo pozwala wygodnie przewozić niezbędne rzeczy. Dużą popularnością cieszą się np. duże i eleganckie kosze wiklinowe. Są one bardzo efektowne, pakowne oraz proste w montażu. Kosze metalowe natomiast wyróżniają się dużą trwałością oraz sporym udźwigiem. Oczywiście do jazdy po mieście niezbędne będzie także dobre zapięcia rowerowe. Może to być zarówno linka czy łańcuch, jaki i bardziej solidne rozwiązania, np. linki z tulejami, u-locki albo zamki płytowe. Prawdziwe rowery holenderskie to nie są tanie sprzęty. Dlatego też warto pomyśleć na solidnym zapięciem, które zagwarantuje dostateczne zabezpieczenie. Oczywiście rower obowiązkowo powinien być wyposażony w świtała oraz sygnał dźwiękowy, np. klasyczny rowerowy dzwonek.
Ile kosztuje dobry rower holenderski?
Ceny rowerów holenderskich mogą zwalać z nóg. Oczywiście pod warunkiem, że chcemy nabyć oryginalną holenderkę. Dużo będzie zależało od jakości sprzętu, wyglądu, ilości przełożeń oraz pozostałych dodatków oraz wyposażenia. Podstawowe wersje holenderek zaczynają się od ok. 3000 zł. Natomiast, jeśli chcemy nabyć rower dobrze wyposażony, który zapewni nam komfortową jazdę oraz będzie się ciekawie prezentował i przykuwał wzrok, powinniśmy liczyć się z wydatkiem ok. 5000-6000 zł. Oczywiście wysoka cena będzie szła w parze z wysoką jakością tych rowerów. Holenderki wyróżniają się niezawodnością oraz niską awaryjnością. Dlatego też, jeśli jesteśmy pewni, że to rower dla nas i w pełni akceptujemy zarówno jego wady, jak i zalety, śmiało można zainwestować w niego nawet taką kwotę.
Rower holenderski – nowy czy używany?
Wiele osób zastanawia się jaki rower holenderski wybrać – nowy czy używany? Na pewno nowe rowery nabyte w profesjonalnych sklepach posiadają gwarancję, pochodzą z pewnego źródła i będą mniej wyeksploatowane. W momencie, kiedy kupujemy nowy rower, mamy gwarancję co do jego stanu technicznego oraz nie będzie posiadał on żadnych wad ukrytych. Jednak rowery holenderskie to dość drogie sprzęty, dlatego też w niektórych sytuacjach warto rozważyć sprzęt używany. Jeśli zdecydujemy się na tę opcję warto wybierać marki rowerów holenderskich, które są powszechnie znane i cenione. Holenderki od renomowanych producentów na pewno będą wyróżniały się większą bezawaryjnością. Oprócz tego w większości przypadków będą posiadać wysokiej klasy osprzęt. Warto pamiętać o tym, że używane rowery holenderskie mogą pochodzić także z nielegalnego źródła. Dlatego też, zanim zdecydujemy się na taki zakup, należy dokładnie sprawdzić czy sprzedający jest rzeczywistym właścicielem roweru.