Centrowanie koła bywa sporym problemem. Omawiana usterka potoczenie nazywana jest „zósemkowaniem” się koła. Zwykle muszą się z nią zmierzyć osoby aktywne, które często poruszają się na dwóch kółkach. Wiadomym jest, że im intensywniej użytkujemy pojazd, tym wyższe ryzyko wystąpienia awarii. Nie bez znaczenia są również warunki otoczenia, które nie zawsze są sprzyjające. Wykrzywione koła bardzo często można nastawić samodzielnie. Oznacza to, że nie zawsze konieczna jest wizyta w profesjonalnym serwisie rowerowym. Skorzystanie z pomocy profesjonalistów jest jednak wskazane, jeśli nie posiadamy zbyt dużego doświadczenia.
Na czym polega centrowanie koła?
Centrowanie koła rowerowego zmniejsza ryzyko jego „bicia” do góry oraz na boki. Priorytetem jest również to, aby pozostało ono centryczne. W dużej mierze jest to wynikiem jego budowy. Standardowe koło rowerowe wyposażone jest w kilkadziesiąt szprych (od 20 do 36). Odpowiadają one za rozproszenie naprężeń, które są generowane podczas jazdy. W zdecydowanej większości przypadków można zaobserwować równomierny podział szprych (na lewe i prawe). Wszystko zależy od tego, w którym kierunku kołnierza piasty biegną. Szprychy układane są naprzemiennie – rzadko można spotkać się z innym ich umiejscowieniem.
Optymalny naciąg szprych sprawia, że obręcz znajduje się w prawidłowym położeniu. Możemy regulować go za pomocą nakrętek. Niezwykle istotne jest to, aby przed przystąpieniem do pracy sprawdzić ich rozmiar. Tylko wtedy trafnie dopasujemy rozmiar kluczy. Właściwie scentrowane koło gwarantuje oczekiwany stopień naciągnięcia szprych, co bezpośrednio wpływa na parametry jezdne. Rowerzysta może czuć się w pełni komfortowo, ponieważ nie odczuwa wyraźnego „bicia” koła.
Profesjonalne centrowanie koła w rowerze
Centrowanie koła w serwisie rowerowym odbywa się przy zastosowaniu specjalistycznych urządzeń. Zapewniają one wysoką dokładność, co zmniejsza ryzyko wystąpienia wszelkich nieprawidłowości. Koszt zakupu centrownicy to około 1000 zł – wiadomym jest, że dla większości osób taka inwestycja jest kompletnie nieopłacalna. Oczywiście w sprzedaży znajdują się także amatorskie sprzęty, które dostępne są za kilkaset złotych, jednak zwykle nie są one godne uwagi.
Fachowe centrowanie kół wydaje się być prawdziwym strzałem w dziesiątkę dla tych, którzy nie posiadają praktyki, ani specjalistycznej wiedzy. Nie każdy użytkownik dwóch kółek musi posiadać umiejętności techniczne! Eksperymentowanie na własnym jednośladzie może nieść więcej szkód niż pożytku. Usługi świadczone przez zawodowców nie są przesadnie drogie. Atutem jest również krótki czas oczekiwania – w tym przypadku naprawa często realizowana jest „od ręki”. Ważne jest jednak to, aby wybrać polecany serwis, który zapewnia uczciwe ceny. Nie ma sensu przepłacać! Dotyczy to w szczególności mieszkańców dużych miast, którzy mogą wybierać wśród usługodawców.
Samodzielne centrowanie koła – od czego zacząć?
Scentrowane koło w rowerze nie zawsze wymaga wizyty w serwisie. Możemy spróbować przywrócić je do stanu normalności w warunkach domowych. Będziemy potrzebować do tego podstawowych narzędzi, czyli klucze do nakrętek. Bez tego ani rusz! Odwracamy rower do góry nogami. Ważne, aby znajdował się on w stabilnym położeniu, ponieważ ułatwi nam to pracę. Musimy spuścić z koła powietrze, a następnie odkręcić nakrętkę, która zabezpiecza wentyl przed przesunięciem. Następnie należy ściągnąć oponę oraz dętkę. Jeśli się nam to udało, to wpinamy koło do ramy jednośladu.
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie stanu szprych. Może okazać się, że niektóre z nich wymagają wymiany. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że uległy one uszkodzeniu lub pęknięciu. Bywa tak, że wymagają one jedynie dokręcenia, co trwa krótką chwilę. Jeśli wszystkie szprychy znajdują się na swoim miejscu, to szukamy punktu największego odchylenia koła od środka. Klocki hamulcowe to nasz punkt odniesienia, dzięki któremu weryfikacja krzywizny nie będzie stanowić żadnego wyzwania. Jeśli mamy do czynienia z hamulcami tarczowymi, to wystarczy zamocować białą kredę na widełkach (po obu stronach). W momencie obracania się koła będzie ona pozostawiać białe ślady. Hamulce szczękowe wymuszają na nas odkręcenie śruby odpowiadającej za naciągnięcie linki. Należy naciągnąć ją w taki sposób, aby przybliżyć klocki hamulcowe do felgi.
Jak wycentrować koło – instrukcja krok po kroku
Zastanawiasz się, w którym miejscu należy wyregulować napięcie? Jest to bardzo proste! Pod uwagę bierzemy wyłącznie te obszary, gdzie obręcz dotyka klocka lub kreda pozostawiła białe ślady. Szprychy luzujemy tam, gdzie koło się ociera. Dokręcamy je po przeciwnej stronie. Należy pamiętać, że nyple, czyli nakrętki są zamocowane „do góry nogami”. Dokręcamy je poprzez kręcenie w lewo, a luzujemy poprzez kręcenie w prawo. Dla osób bez doświadczeniach może być to zaskoczeniem! Pamiętajmy, że dokręcanie szprych wymaga sporej precyzji, a zarazem ostrożności. Lepiej robić to powoli, aby nie dopuścić do zaistnienia nieprawidłowości.
Nie zapominajmy o tym, że zbyt mocne dokręcanie nypli może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego! Im mniejsze „bicie” koła, tym delikatniej powinniśmy obchodzić się z nakrętkami. Oprócz tego musimy sprawdzać stan naszego pojazdu na bieżąco. Po każdym ruchu powinniśmy zweryfikować działanie klocków. Szprychy zawsze sprawdzamy naprzemiennie, tak aby mieć pewność, że koło nie ulegnie wygięciu w drugą stronę. Jeśli doszło do naprężenia szprychy, to wystarczy ścisną ją w okolicy skrzyżowania się z innym elementem.
Jeśli mamy pewność, że centrowanie przebiegło pomyślnie możemy przystąpić do ponownego nałożenia opony. Pierwszym krokiem jest nałożenie na felgę tylko jednej krawędzi. Oczywiście musimy stosować się do strzałek, które większość producentów umieszcza w bocznej części opony. Kolejnym krokiem jest włożenie dętki. Powinna być ona lekko napompowana, tak aby jej wsunięcie nie sprawiło problemu. Na sam koniec mocujemy drugą krawędź opony.