Co to jest ostre koło? Jakie wybrać?

Ostre koło to rower cieszący się rosnącym zainteresowaniem, jednak zdecydowanie nie jest to model dla każdego. Wiadomym jest, że posiada on nie tylko zalety, ale również wady. Prosta konstrukcja jest praktycznie bezawaryjna, co przekłada się na komfort użytkowania. Konieczność ciągłego pedałowania bywa jednak męcząca, szczególnie dla tych, którzy nigdy wcześniej nie mieli do czynienia z tego typu jednośladem.

Czym jest ostre koło?

Rower ostre koło posiada bardzo prostą budowę, co stanowi jego zaletę. Napędem jest tutaj korba z tylną piastą – elementy zestawiane są „na sztywno”. Tylna piasta nie posiada wolnobiegu, tak jak standardowe jednoślady. Opisywany typ pojazdu nie posiada przerzutek. Mamy tutaj do czynienia wyłącznie z jednym przełożeniem. Zębatka na piaście jest połączona z zębatką na korbie za pomocą łańcucha. Możemy kręcić pedałami w dowolnym kierunku, aby wymusić ruch tylnego koła. Z wiadomym względów pedałować musimy nawet wtedy, gdy zjeżdżamy z górki. W innym przypadku jednoślad po prostu się zatrzyma, co może nieść za sobą wiele negatywnych konsekwencji.

Ostre koło wykorzystywane jest przede wszystkim na torach, jednak nie można nie wspomnieć o modelach przystosowanych do miasta. Użytkownicy cenią sobie nieprzeciętną frajdę podczas jazdy. Przeciwnicy twierdzą, że brak hamulców sprawia, że omawiany pojazd stwarza niebezpieczeństwo. Warto wiedzieć, że do ostrego koła również można zamontować hamulce, jednak jest to kompletnie bezsensowne, ponieważ pojazd straci cały swój urok. Jak już wspomniano – prezentowany jednoślad nie jest dla każdego. Ciężko sobie również wyobrazić, że zastąpi on tradycyjny rower miejski, który jest o wiele bardziej komfortowy w prowadzeniu.

Zalety i wady rowerów ostre koło

Rower z ostrym kołem posiada wiele plusów oraz minusów. Każdy powinien samodzielnie ocenić, czy jest to odpowiedni wybór. Należy wziąć pod uwagę, że cena zakupu jest dość wysoka, a więc nie powinna być to chwilowa zachcianka. Dobrze przeanalizować poniższe argumenty, które z pewnością ułatwią podjęcie trafnej decyzji.

Plusy ostrego koła:

  • Atrakcyjny design – oczywiście każdy posiada własny gust, jednak omawiany typ jednośladu prezentuje się minimalistycznie, a zarazem estetycznie. Z założenia jest on pozbawiony hamulców, a więc nie mamy tutaj do czynienia z elementem psującym design pojazdu. Z pewnością zadowoli to tych, którzy zwracają uwagę nawet na najmniejsze szczegóły. Wiadomym jest, że wygląd roweru miejskiego ma duże znaczenie dla użytkowników.
  • Niższa waga konstrukcji – ostre koło w rowerze pozwala ograniczyć liczbę zamontowanych elementów, co bezpośrednio wpływa na niższą masę pojazdu. Trzeba mieć świadomość, że im mniejsza waga, tym łatwiejsze i wygodniejsze prowadzenie. Nie mamy tutaj do czynienia z wolnobiegiem, hamulcami oraz osprzętem. Mogłoby się wydawać, że nie ważą one zbyt dużo, jednak nie jest to prawdą! Każdy gram jest odczuwalny podczas jazdy.
  • Niska podatność na usterki – prosa konstrukcja jest bezawaryjna, co zadowoli osoby, które chcą uniknąć problematycznych, a jednocześnie kosztownych awarii. Niska podatność na uszkodzenia stanowi jeden z najważniejszych argumentów „za”. Brak wolnobiegów sprawia, że bez obaw możemy pokonywać piaszczyste czy też zaśnieżone tereny. Mniejsza ilość zamontowanych elementów działa na korzyść użytkownika. Ostre koło przetrwa nawet najbardziej intensywną eksploatację. Nie bez powodów w przeszłości był on chętnie użytkowany przez kurierów, który z racji swojego zawodu musieli jeździć w różnorodnych warunkach otoczenia.
  • Niższa cena – dobre wolnobiegi sporo kosztują. Zasada jest prosta – im wyższa klasa omawianego elementu, tym wyższa cena. Średni koszt to 200-400 zł. Pamiętajmy, że wolnobieg powinien być serwisowany, a zarazem kompleksowo zabezpieczony przed negatywnym oddziaływaniem czynników zewnętrznych. W innym przypadku bardzo szybko dojdzie do jego awarii, a taka inwestycja kompletnie nie ma sensu. W przypadku roweru ostre koło można zapomnieć o tym problemie.
  • Brak strat napędu – kolejnym plusem ostrego koła jest brak strat napędu. Minusem wolnobiegów jest fakt, że zawsze generują mniejsze lub większe opóźnienia. Nie reagują one natychmiast na ruch użytkownika. W momencie, gdy korby znajdują się w pionowej pozycji unikniemy także martwego punktu. Jest to odczuwalne na podjazdach.

Minusy ostrego koła:

  • Wyższe ryzyko upadku – przemieszczenia się rowerem typu ostre koło nie jest tak łatwe i przyjemne, jak w przypadku klasycznego jednośladu. Wszelkie nierówności mogą sprawić, że nasze nogi znajdą się w niebezpiecznym położeniu, co grozi upadkiem w najmniej spodziewanym momencie. Właśnie dlatego należy zachować szczególną ostrożność m.in. podczas pokonywania krawężników i innych przeszkód. Oczywiście ogromną rolę odgrywa tutaj doświadczenie użytkownika. Z czasem można zyskać wprawę, dzięki której manewrowanie stanie się łatwiejsze i mniej ryzykowne.
  • Problemy z hamowaniem – w zdecydowanej większości przypadków ostre koło nie posiada hamulca, a więc zatrzymanie pojazdu to nie lada wyzwanie. Wiadomym jest, że trudniej zablokować tylne koło, niż nacisnąć klamkę znajdującą się na kierownicy. Z tego względu początkujący użytkownicy nie powinni rozwijać zbyt dużych prędkości. Musimy nauczyć się sprawnie reagować na pojawiające się zagrożenia. Jeśli nie opanujemy tej sztuki, to czeka nas bolesny upadek.
  • Droższe pedały – w rowerach ostre koło nie sprawdzają się tradycyjne pedały, o czym wiele osób zapomina. Najlepiej zainwestować we wpinane pedały, których cena jest wyższa. Alternatywą są noski lub strapy. Należy jednak zaznaczyć, że są to elementy eksploatacyjne, które prędzej, czy później ulegną zużyciu. Nie można również nie wspomnieć o specjalnych butach, które również są potrzebne do bezpiecznej jazdy.

Czy warto zdecydować się na ostre koło?

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na powyższe pytanie. Brak hamulców sprawia, że nie jest to rower tak bezpieczny, jak klasyczny jednoślad. Nie robi to jednak większej różnicy, jeśli poruszamy się głównie po mieście. Z pewnością opisywany typ pojazdu to średnie rozwiązanie dla tych, którzy lubią rozwijać duże prędkości. Nie można tutaj zatrzymać się tak sprawnie, jakbyśmy chcieli. Pamiętajmy, że hamowania należy się nauczyć. Z czasem zyskamy niezbędne umiejętności, dzięki którym ryzyko przypadkowego upadku będzie znajdować się na niższym poziomie. Wiele osób decyduje się na ostre koło wyposażone w przedni „awaryjny” hamulec. Jest to świetny pomysł dla początkujących, którzy dopiero uczą się, jak działa omawiany jednoślad.

Za bezpieczeństwo jazdy odpowiada także napięcie łańcucha. Należy pilnować, aby zawsze znajdował się on w odpowiednim położeniu. Zbyt luźny może po prostu spaść, co stwarza ogromne zagrożenie dla cyklisty. Zużyty łańcuch może doprowadzić do przedwczesnego uszkodzenia zębatek. Rower z ostrym kołem jest polecany tym, którzy jeżdżą odpowiedzialnie, a każdy ruch planują z odpowiednim wyprzedzeniem. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że nie każde wydarzenie drogowe można przewidzieć. Opisywany rower dobrze sprawdza się w mieście, gdzie zwykle nie rozwijamy dużych prędkości. To prawdziwy strzał w dziesiątkę dla tych, którzy szukają „czegoś innego”. Ci, którzy nie potrzebują aż tak wysokiej dawki adrenaliny powinni zdecydować się na rower typu single speed, który również posiada prostą budowę, jednak jest wyposażony w wolnobiegi oraz hamulce. Nie masz pojęcia, jaką decyzję podjąć? Najlepiej skorzystać z pomocy doświadczonego fachowca, który doradzi najlepiej dopasowane rozwiązanie.

Jakie ostre koło wybrać?

Rower ostre koło nie czeka gotowy w sklepie, ponieważ składa się on z wielu różnych podzespołów. Pojazd można zbudować relatywnie łatwo, o ile tylko posiada się dostateczną wiedzę. Osoby bez doświadczenie nie powinny się za to zabierać, ponieważ w ten sposób można znacznie więcej stracić niż zyskać. Rower może powstać zarówno na bazie używanych, jak i fabrycznie nowych elementów, a więc wszystko zależy od posiadanego budżetu. Istotne jest to, aby określić posiadane wymagania wobec pojazdu – każdy cyklista ma inne potrzeby oraz oczekiwania.

Ostre koło budowane w oparciu o używane komponenty jest tańsze, a więc jest to znakomita opcja dla tych, którzy nie posiadają zbyt dużej ilości gotówki. Części warto jest szukać na portalach sprzedażowych (m.in. Allegro), ponieważ znajdziemy tam największy wybór części „z drugiej ręki”. Oczywiście przed zakupem musimy upewnić się, że wybrane produkty są w dobrym stanie. Istotne, aby nie nosiły one widocznych śladów użytkowania. Nie mogą również znajdować się na granicy wyeksploatowania, gdyż taki zakup kompletnie nie ma sensu. Osoby, które nie mają pojęcia, jak skompletować potrzebne elementy powinny skorzystać z pomocy specjalisty. Łatwo jest wyrzucić pieniądze w błoto.

Ile kosztuje rower z ostrym kołem?

Nie można jednoznacznie powiedzieć, ile kosztuje rower ostre koło, gdyż jest to kwestia bardzo indywidualna. Największe znaczenie ma to, jakie komponenty zostaną wykorzystane podczas budowy pojazdu. Dobrej jakości jednoślad to koszt około 2000 zł. Priorytetem jest jednak to, aby znaleźć godną zaufania firmę, która zajmie się złożeniem pojazdu. Nie jest to tak proste, jak mogłoby się wydawać! Przed nawiązaniem współpracy należy sprawdzić opinie na temat danego fachowca. Z pewnością nie należy podejmować decyzji „w ciemno”.

Warto jest poprosić o wstępną wycenę roweru dopasowanego do potrzeb oraz oczekiwań. Należy również dowiedzieć się, czy do budowy ostrego koła istnieje możliwość stosowania nie tylko nowych, ale również używanych komponentów. Oszczędność na poziomie kilkuset złotych jest na tyle kusząca, że wiele osób decyduje się na najtańszy wariant. Może jednak okazać się, że taki rower będzie potrzebował wielu inwestycji, a liczne usterki obniżą wygodę użytkowania. Przesadna oszczędność nie jest wskazana.

Dodaj komentarz