Pewnie wielu z Was o tym wie, ale przypominamy – ciśnienie w oponach rowerowych jest bardzo ważne i ma wpływ na wiele czynników podczas prowadzenia roweru. Poniżej przedstawimy Wam kilka ważnych aspektów związanych z kwestią ciśnienia w oponach rowerowych.
Po pierwsze – mocniej napompowana opona stawia mniejsze opory toczenia. I odwrotnie – im niższe ciśnienie, tym większe opory toczenia. Drugim aspektem, co ważne, jest fakt, że mniejsza ilość powietrza powoduje oczywiście, że opona jest miękka i tym samym komfort jazdy inny. Zatem śmiało można powiedzieć, że ciśnienie w oponie rowerowej, czyli to, ile powietrza w rowerze odpowiada za wygodę. Dla przykładu – jeśli mamy wysokie ciśnienie opon w rowerze, wygodę gwarantuje nam jedynie samo siodełko jednośladu. Oczywiście teoria ta, a może nawet bardziej praktyka, sprawdza się jedynie w idealnych warunkach, czyli na torze i płaskiej drodze. Jeżeli ciśnienie w oponie rowerowej będzie duże, a tym samym opona bardzo twarda, koła (i cały rower) będą podskakiwać na nierównościach.
Ciśnienie w kołach roweru
Żeby temu zaradzić, ostatnie lata przyniosły pewne rozwiązanie stosowane w rowerach szosowych. Do tego typu jednośladów wybiera się raczej szersze opony, które pozwalają używać niższego ciśnienia. Należy jednak pamiętać, żeby nie przesadzać ani w jedną, ani w drugą stronę. Miękkie koło to większy komfort jazdy po nierównościach, ale warto pamiętać o pewnej bardzo ważnej kwestii. Jeśli ciśnienie w oponach roweru będzie zbyt niskie, może doprowadzić to do uszkodzenia obręczy. A wierzcie nam – tego nie chcecie. Po takim incydencie – w wersji optymistycznej – będziecie zmuszeni do wizyty w serwisie rowerowym i ratowania scentrowanego koła. Pesymistyczny scenariusz jednak zakłada zakup nowego koła, a to niestety nie należy do najtańszych przyjemności. Popularnym błędem, jeśli chodzi o ciśnienie w oponie rowerowej jest przypadłość, którą w kolarstwie nazywa się „snejkiem”, tak zwanym „snake bite”. To nic innego jak przyszczypnięcie dętki, czyli dobicie jej do obręczy.
Ile powietrza w rowerze? Ile bar w rowerze? Czyli jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest zalecane
Najprościej jest kierować się informacją, którą dostarcza nam producent. Większość opon rowerowych ma taka adnotację na boku i dzięki temu wiemy, jakie jest zalecane ciśnienie w kołach roweru. Przyglądając się własnej oponie możemy zyskać dużo czasu i zrezygnować z czytania poradników czy szukania informacji w Internecie. Często jednak jest tak, że czołowi producenci podają informacje o optymalnym ciśnieniu dla produkowanych opon na własnych stronach internetowych. Jednak wybierając optymalne ciśnienie w kołach roweru warto wziąć pod uwagę wagę użytkownika jednośladu i jego preferencje. Nie ma idealnego rozwiązania, które zadowoliłoby wszystkich i wpasowało się w oczekiwania jeżdżącego. Waga i teren są kluczowe i pod to powinno być dobierane cienienie w oponach rowerowych. I na pewno nie spodziewajcie się, że jeżeli napompujecie koła, macie tę przyjemność z głowy na długi czas. Nawet najlepsze dętki nie są idealnie szczelne, więc ilość powietrza należy sprawdzać przynajmniej raz na 2-3 tygodnie. Oczywiście idealnie byłoby kontrolować ciśnienie w oponie przed każdą dłuższą trasą. Weźcie pod wagę także pompkę, jaką używacie. Jeśli jest to raczej niższa półka, może niszczyć wentyl, więc i szczelność tym samym spada na łeb, na szyję.
Ile bar w rowerze? Jak to przeliczyć?
Ciśnienie w oponie rowerowej podaje się w dwóch jednostkach – albo mamy bar, albo psi. W sporcie mowa raczej o tym drugim, ale przeciętni użytkownicy często wolą trzymać się pierwszej jednostki. Przelicznik jest następujący: 1 bar to około 14,5 psi.
Ciśnienie opon w rowerze górskim
Nie ma idealnego ciśnienia dla tego roweru, które zadowoli wszystkich. Jeśli wybieramy typowe góry i bardzo wymagający teren, po którym będziemy łapać endorfiny, trzeba dokładnie wszystko wypośrodkować. Niższe ciśnienie może doprowadzić do zniszczonej opony lub przebicia dętki. Zbyt duże ciśnienie w oponie rowerowej na takiej trasie zmniejszy komfort jazdy i zamiast pochłaniać nierówności, będziemy po nich skakać i nieprzyjemnie się od nich odbijać. Trasy leśne wymagają jednak niższego ciśnienia – liczy się przyczepność i pewność prowadzenia roweru. Wtedy zalecane ciśnienie w kołach roweru to 2.0-3.5 bara. Systemy bezdętkowe zalecają nawet 1.4-2.5 bara.
Jakie ciśnienie w oponach rowerowych? Szosa
Szybka jazda po drogach asfaltowych zachęca do wysokiego ciśnienia w kołach i takie właśnie jest zalecane. Należy jednak wziąć po uwagę dwa czynniki – jeśli jest to trening, ciśnienie w oponach rowerowych powinno być niższe niż to, które wybieramy na wyścig. Podczas zawodów liczy się mniejsze tarcie, więc i czas na kresce ulegnie poprawie. Oczywiście producenci opon nie zawodzą i informują o optymalnym ciśnieniu w oponach roweru. Dokładając do tego własne preferencje mamy spory rozstrzał, bo 5.0-9.0 barów. W szytkach oczywiście ciśnienie będzie większe, a w ekstremalnych przypadkach sięgnie aż 15 barów (ale tego nie polecamy do codziennego użytku – nie róbcie tego w domu!).
Ciśnienie w oponach w rowerach crossowych i trekkingowych
W tych rowerach nie obowiązuje nic innego jak kompromis między komfortem jazdy a oporami toczenia. Twarde drogi, to większe ciśnienie, szutrowa nawierzchnia – mniejsze. Zalecane ciśnienie w oponach rowerowych w tym przypadku to 2.5 – 5.5 barów.
Jakie ciśnienie w oponach rowerowych w rowerze miejskim?
Jako ze przeznaczeniem tego roweru jest ściśle związane z drogami asfaltowymi i chodnikami, warto stosować wyższe ciśnienie. Zwolennicy niskiego ciśnienia w rowerze, bo są i tacy, musza po prostu częściej zmieniać dętkę. W naszych rowerach sprawa ma się dość jasno. W związku z ich pochodzeniem od rowerów szosowych, zalecamy stosowanie większego ciśnienia w oponach, bo zwyczajnie tego potrzebują.
Rower fatbike – jakie ciśnienie w kołach?
Grube opony zobowiązują i tutaj zalecane jest niskie ciśnienie 0,5-2.0 bary. Taki sprzęt musi sobie dobrze radzić na największych nierównościach i do tego jest przeznaczony. Zdecydowanie ten rower nie zaprzyjaźni się z asfaltem. I koniecznie zwrócicie uwagę na to, jakie ciśnienie w oponie rowerowej zaleca producent!
Jakie ciśnienie w oponie rowerowej? Podsumowanie
W skrócie- warto zaufać producentowi i kierować się jego zaleceniami. Widełki, na które możemy sobie pozwolić wybierając ciśnienie w kołach roweru, pozwalają zadać o własne preferencje i komfort jazdy. I pamiętajcie – ciśnienie w rowerze to rzecz ważna. Podobnie jak wybór opony – polecamy wybrać możliwie najlepsze.