Wentyl rowerowy pełni bardzo ważną rolę w każdym pojeździe. To właśnie on wykorzystywany jest do pompowania dętki lub opony bezdętkowej. Ciężko jest wyobrazić sobie wspomniany proces bez tego elementu! Warto wiedzieć, że aktualnie do dyspozycji mamy trzy rodzaje wentyli. Dobrze jest poznać najważniejsze cechy każdego z nich – jest to wiedza, którą powinien posiadać każdy pasjonat jednośladów. To, z jakim typem wentyla się spotkamy zależy w dużej mierze od konstrukcji dwóch kółek.
1. Wentyl rowerowy samochodowy (Schrader)
Jak już wspomniano, wyróżnia się trzy rodzaje wentyli rowerowych. Trzeba jednak podkreślić, że to Schrader jest najbardziej powszechny, a więc można spotkać się z nim najczęściej. Wentyl rowerowy samochodowy oznaczany jest symbolem AV, dzięki czemu dość łatwo można go zidentyfikować. Ciekawym jest, że został on opatentowany już w 1893 roku! Niezaprzeczalnym plusem jest solidna konstrukcja. Nie ma również konieczności ręcznego odkręcania zaworu. Pompowanie dętki lub opony może odbywać się na niemal każdej stacji benzynowej, co jest sporym udogodnieniem z punktu widzenia cyklisty. Na uwagę zasługuje fakt, że samochodowe wentyle rowerowe nie są stosowane w przypadku pojazdów o charakterze sportowym. Warto wspomnieć, że posiadają one identyczną średnice, co wentyle DV. Ponadto, mogą być one wykorzystywane także do regulacji ciśnienia w amortyzatorach.
2. Wentyl Dunlop
Analizując typy wentyli rowerowych nie można pominąć wariantu Dunlop (symbol DV). W dzisiejszych czasach jest on bardzo rzadko spotykany. Największą popularnością cieszył się w latach 90-tych XX w. Prosta budowa jest dla wielu osób niewątpliwą zaletą, jednak omawiany wentyl posiada sporo zalet. Pod względem budowy modele Dunlop mogą różnić się w zależności od producenta. Oczywiście konstrukcje rdzenia posiadają wiele cech wspólnych, jednak nie są identyczne. Nieskomplikowany zawór gwarantuje nieprzeciętną wytrzymałość, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia podczas pompowania. Minusem jest brak możliwości pomiaru ciśnienia w dętce. Wynika to z faktu, że wentyl DV umożliwia wypuszczenia powietrza wyłącznie wtedy, gdy rdzeń jest wykręcony. Podczas demontażu dętki należy go rozkręcić. Wentyli Dunlop nie stosuje się we współczesnych jednośladach. Posiadacze starszych pojazdów mogą wymienić omawiany element na AV.
3. Wentyl rowerowy typu Presta
Wentyl w rowerze typu Presta występuje również pod nazwą „wentyl francuski (SV)” lub „wentyl Sclaverand (FV)”. Jest to typ spotykany w szczególności w pojazdach sportowych oraz szosowych. Z uwagi na małą średnicę jest on wyjątkowo popularny. Zapewnia pożądany poziom sztywności obręczy, co bezpośrednio wpływa na wygodę jazdy. Plusem jest również możliwość szybkiego, a zarazem bezproblemowego zmierzania ciśnienia w dętce. Do pompowania należy stosować pompkę rowerową, jednak istnieje możliwość zakupienia przejściówki na wentyl samochodowy pozwalającej na podłączenie wentylu do kompresora. Minusem zaworu włoskiego jest niższa odporność mechaniczna.
Jak pompować koło?
Wiele zależy od tego, z jakim wentylem rowerowym mamy do czynienia. Pierwszym krokiem jest ściągnięcie plastikowej osłonki z zaworu. Wentyl musi znajdować się w pozycji pionowej, gdyż w innym przypadku można doprowadzić do jego wygięcia. W przypadku wentylu Presta podstawą jest odkręcenie zaworu, o czym wiele osób zapomina. Zawór można również lekko wcisnąć, tak aby sprawdzić, czy chodzi płynnie.
Opis ciekawy. Ale może jeszcze jakieś zdjęcia dla laika? Jak wygląda ,,ten”, a jak ,,tamten”? 😉