Marzy Ci się gravel, jednak nie posiadasz zbyt dużego budżetu? Podobny problem ma wiele osób! Gravel do 3000 zł nie zawsze oznacza niską jakość i słabe parametry jezdne. Pewne jest jednak to, że decyzji o zakupie nie należy podejmować zbyt pochopnie. Musimy określić indywidualne potrzeby oraz oczekiwania. Czasami warto jest skorzystać ze wsparcia bardziej doświadczonych cyklistów. Nie zaszkodzi również poprosić o poradę obsługę dobrego sklepu rowerowego. Zapoznaj się także z poniższymi wskazówkami! Jeśli nie wiesz czym jest rower gravelowy, to polecamy zapoznać się z naszym wpisem blogowym.
Czy tani gravel jest godny uwagi?
Rower gravel do 3000 zł nie jest modelem drogim, chociaż mogłoby się wydawać inaczej. Nie dla każdego wydatek rzędu kilku tysięcy złotych jest nieodczuwalny. Wysokiej jakości jednoślady osiągają cenę nawet 8000 zł! Bez trudu znajdziemy pojazdy sporo droższe. Pamiętajmy jednak o tym, że w dużej mierze jest to wynikiem otoczki marketingowej. Zainteresowanie gravelami stale rośnie, co stanowi szansę na łatwy zarobek dla producentów. Nie zawsze płacimy więc za sprzęt. Im wyższa renoma marki, tym więcej zapłacimy. Oczywiście możemy czekać na promocje i wyprzedaże, jednak nie wiemy, kiedy będą one mieć miejsce.
Faktem jest, że rowery gravel najczęściej posiadają osprzęt szosowy, który jest sporo droższy od MTB. Nie można również zapomnieć o szerokich kołach, które także kosztują więcej. Na ceną pojazdu wpływają również hamulce tarczowe, które muszą charakteryzować się niezawodnością. Jazda „w terenie” często odbywa się w niesprzyjających warunkach, a więc zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa to absolutna podstawa. Nawet gravele za 10 000 zł nie są perfekcyjne pod każdym względem. Nigdy nie należy podejmować decyzji zakupowej bez wcześniejszego przeanalizowania specyfikacji pojazdu. Znajdziemy tak wszystkie kluczowe informacje, które podpowiedzą nam, czy wybrane dwa kółka są godne zainteresowania.
Ograniczony wybór pojazdów
Rower gravelowy do 3000 zł to propozycja dla tych, którzy nie posiadają zbyt dużej ilości gotówki. Musimy jednak wziąć pod uwagę, że wybór pojazdów w tej kategorii cenowej nie jest zbyt duży. Większość tanich jednośladów projektowanych jest w oparciu o najtańsze materiały oraz komponenty. Właśnie dlatego nie są one warte nawet kilku tysięcy złotych. Po pierwsze mogą bardzo szybko ulec awarii, a po drugie ich parametry jezdne nie są zbyt dobre. Brak oczekiwanego poziomu komfortu sprawi, że nawet pokonanie kilkukilometrowej trasy stanie się prawdziwą męczarnią.
Wybierając tani gravel nie należy ignorować modeli z popularnych sieciówek. Niektóre z nich cechują się przyzwoitą jakością, a więc nie można z góry ich skreślać! Pamiętajmy o tym, aby sprawdzić nawet najmniejsze detale. Napęd 1×10 w połączeniu z karbonowym widelcem przypadnie do gustu nawet wymagającym cyklistom. Trzeba jednak uwzględnić, że w takich pojazdach nie znajdziemy osprzętu światowej klasy marek. Może więc okazać się, że pojazd dość szybko ulegnie awarii. Będzie on wymagał także częstszej konserwacji, ponieważ słabe części eksploatacyjne zużywają się szybciej.
Rower gravelowy do 3000 zł posiadający stalową ramę zwykle posiada nieco lepszy osprzęt. Należy jednak liczyć się z tym, że jest on cięższy. Wyższa waga może stanowić sporą przeszkodę, jednak raczej nie odczują ją osoby przemieszczające się głównie po mieście. Warto podkreślić, że rama stalowa nie zawsze jest zła! Może ona zapewnić satysfakcjonującą żywotność oraz trwałość, co potwierdzają liczne opinie użytkowników.
Wyższa awaryjność pojazdu?
Najtańszy gravel może okazać się awaryjny, a tym samym drogi w utrzymaniu. Właśnie dlatego pochopne podejmowanie decyzji zakupowej jest ogromnym błędem. Nie wszystkie modele z niskiej półki cenowej są takie same! W tym segmencie znajdziemy zarówno jednoślady bardzo słabe, jak i posiadające akceptowalne parametry użytkowe. Wybierzmy jednoślad wyposażony w osprzęt renomowanych producentów. Wiadomym jest, że nie będzie on tak funkcjonalny, jak w przypadku pojazdów najwyższej klasy, jednak istnieje duża szansa na to, że będzie sprawował się nienagannie przez długi czas.
Gwoździem do trumny mogą okazać się także koła, szczególnie jeśli preferujemy jazdę po leśnych drogach. Brak amortyzacji sprawi, że każda nierówność terenu będzie odczuwana z dużą siłą. Kolejną kwestią, którą warto poruszyć są hamulce. Wiadomym jest, że warunkują one bezpieczeństwo jazdy. W skrajnych przypadkach może okazać się, że nie mamy hamowania, co stwarza zagrożenie wystąpienia kolizji, a nawet wypadku drogowego!
A może rower używany?
Nie wiesz, jaki gravel do 3000 zł sprawdzi się najlepiej? Czy taka inwestycja ma sens? Czasami lepiej wstrzymać się z zakupem, tak aby uzbierać nieco większą ilość gotówki np. 4000-5000 zł. Alternatywą jest zakup modelu używanego. Musimy jednak podejść do tematu z należytą ostrożnością. Przede wszystkim konieczne jest dokładne sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, co nie zawsze jest łatwe, jeśli brakuje nam specjalistycznej wiedzy. Czasami może okazać się, że rower gravelowy nie jest dla nas. Wtedy warto rozwarzyć inne typy rowerów, jak np. ostre koło.