Szczecin to piękne miasto, które wzbudza duże zainteresowanie miłośników „dwóch kółek”. Czasami warto jest zrezygnować z samochodu lub komunikacji miejskiej na rzecz ekologicznych środków transportu. Zastanawiasz się, jakie trasy rowerowe są godne uwagi? Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz w tym wpisie! Jest to prawdziwy strzał w dziesiątkę dla tych, którzy przygotowują się do wakacyjnych wojaży. Ogrom możliwości sprawia, że każdy znajdzie opcję odpowiednią dla siebie.
Kilka słów o Szczecinie
Szczecin to stolica województwa zachodniopomorskiego – opisywana miejscowość cieszy się wielkim zainteresowaniem turystów z całej Polski, a nawet zagranicy. Warto wiedzieć, że posiada ona ponad tysiącletnią historię. Ze względu na położenie jest to niezwykle istotny ośrodek handlu. Miasto szczególnie dynamicznie rozwijało się w okresie panowanie dynastii Gryfitów. Późniejsze lata przyniosły zarówno sukcesy, jak i porażki. Trzeba wiedzieć, że Szczecin był wielokrotnie przejmowany przez inne państwa.
W XX wieku rozkwit przeżyła gospodarka morska. Podczas II wojny światowej opisywane miasto zostało przejęte przez III Rzeszę. Dopiero w 1945 roku wysiedlono ludzkość niemiecką – to właśnie wtedy nastąpił przypływ polskich osadników. Małymi krokami miasto zostało odbudowane. Oczywiście nastąpiły znaczące zmiany w architekturze, jednak pomimo tego Szczecin zachował swój unikatowy klimat.
W Szczecinie nie brakuje terenów zielonych, które zapewniają nieprzeciętny relaks. Należy wspomnieć także o zachwycających zabytkach. Jest to miasto przyjazne cyklistom – łączna długość dróg rowerowych wynosi ponad 120 km! Wydzielone pasy dla jednośladów poprawiają poziom bezpieczeństwa. Nie można również nie wspomnieć o projekcie „rower miejski” – dostępnych jest tutaj kilkanaście stacji, gdzie można wypożyczyć jednoślad.
Szczecin na rowerze – polecane trasy
Chcesz przemierzyć Szczecin rowerem? Poznaj zarówno łatwe, jak i trudne trasy. Jest w czym wybierać, dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie. Sporym atutem jest fakt, że podczas przejażdżki można podziwiać walory kulturowe oraz przyrodnicze. Wybierając odpowiednią trasę należy zwrócić uwagę na jej długość oraz stopień trudności. Nie zaszkodzi również zapoznać się z najważniejszymi punktami na mapie, tak aby nie przeoczyć żadnego obiektu godnego zobaczenia. Należy wspomnieć także o stacjach rowerów miejskich – z pewnością okażą się one przydatne tym, którzy nie posiadają własnych „dwóch kółek”.
- Poznaj lewobrzeże – Złoty szlak (7 km) – jest to wyśmienita propozycja dla tych, którzy stawiają na łatwą trasę. Rozpoczyna się ona przy Kąpielisku Arkonka. Opisywany wariant pozwala poznać najważniejsze aspekty kultury oraz turystyki. Warto jest zobaczyć Zamek Książąt Pomorskich, Syrenie Stawy, Jasne Błonia, Bazylikę Archidiecezjalną pod wezwaniem św. Jakuba.
- Jezioro Głębokie – Odra (16 km) – średni poziom trudności sprawia, że jest to wariant dla tych, którzy posiadają dobrą kondycję. Podczas wyprawy można podziwiać pomniki przyrody, jeziora, czy też lasy. Na specjalną uwagę zasługuje oczywiście Jezioro Głębokie oraz Dolina Siedmiu Młynów. Nie można nie wspomnieć również o Polanie Harcerskiej. Miejscem początkowym jest kąpielisko „Głębokie”.
- Szczecińska Pętla (15 km) – jest to łatwa trasa, która będzie odpowiednia niemal dla każdego. Wydaje się być ona rewelacyjną propozycją dla tych, którzy chcą poznać południowe wybrzeże miasta. Część trasy przebiega przez śródmieście. Nie brakuje tutaj hoteli, kawiarni, czy też restauracji. Szczecin na rowerze gwarantuje wiele atrakcji!
- Jezioro Słoneczne – Wyspa Pucka (9,5 km) – trasa o średnim poziomie trudności jest rekomendowana tym, którzy oczekują nie tylko wyjątkowego relaksu, ale również treningu. Punktem początkowym jest Jezioro Słoneczne. Podczas przejażdżki warto obejrzeć m.in. Katedrę św. Jakuba, most zwodzony na prawy brzeg Szczecina, czy też Cmentarz Centralny.
- Poznaj prawobrzeże (7,5 km) – to prawdziwa gratka dla tych, którzy wybierają łatwe szlaki. Miejscem początkowym jest Kanał Parnicki, który łączy Odrę Zachodnią z Regalicą. Szczególnym zainteresowaniem cyklistów cieszą się tereny leśne, które zapewniają wyjątkowy klimat.
Nowe rowery miejskie – polecane modele
Trendy w branży rowerowej dynamicznie się zmieniają – miłośnicy „dwóch kółek” powinni być na bieżąco! Swojego czasu na rynku dominowało ostre koło, jednak wszystko się zmienia. Warto poznać nowe rowery miejskie, które nie bez powodu cieszą się ogromną popularnością. Nie tylko zapewniają one wyjątkowy komfort jazdy, ale również zachwycają efektownym designem. Jedno jest pewne – ciężko przejść obok obojętnie.
Modele miejskie stylizowane na rowery szosowe
Prawdziwym hitem stały się jednoślady miejskie stylizowane na rowery szosowe. Cechą charakterystyczną jest klasyczna rama na mufach. Konstrukcje produkowane są ze stali o znakomitych parametrach, co przekłada się na wysoką wytrzymałość oraz odporność na uszkodzenia. Nie można również nie wspomnieć o osprzęcie szosowym, który zapewnia oczekiwany poziom niezawodności. Błotniki montowane są na stałe – odpowiadają one za skuteczną ochronę przed niesprzyjającymi czynnikami otoczenia. Elementem, który zwraca uwagę są także szeroki opony.
Modelem godnym zainteresowania jest Cooper Revial 11 z 2014 roku. Posiada on klasyczną ramę, stalowe błotniki, a także opony w rozmiarze 28 cali. Warto także wspomnieć o osprzęcie Campagnolo Athena. Omawiana wersja umożliwia niekłopotliwy montaż błotników, co stanowi niezaprzeczalny atut. Średnia cena zakupu to 7500 zł.
Rowery miejskie z hamulcami tarczowymi
W aktualnie obowiązujących trendach znajdują się także rowery miejskie wyposażone w hamulce tarczowe. Wzrok przyciąga także spawana rama stalowa o geometrii przełajowej. Dopełnieniem konstrukcji są najczęściej widelce karbonowe lub proste widelce stalowe. Omawiany rodzaj jednośladu jest chętnie wybierany przez tych, którzy pokonują zróżnicowane trasy. Wyśmienicie sprawdza się on nie tylko w mieście, ale również podczas dłuższych wypraw.
Modelem, z którym warto się bliżej zapoznaj jest All-City Macho King Disc, który został wypuszczony na rynek przez znaną amerykańską markę. Jego cena nie należy do niskich – około 3500 $. Większość cyklistów nie może pozwolić sobie na taki wydatek. Nie zaszkodzi sprawdzić propozycji innych marek. Sporym uznaniem cieszy się Croix do Fer brytyjskiego producenta Genesis. Rama ze stali nierdzewnej pozostanie w nienaruszonym stanie długi czas. Osprzęt Shimano uznawany jest za bezawaryjny, a jednocześnie wytrzymały. Średnia cena to 10 000 zł.
Hybrydy z ramami aluminiowymi
Trzecim typem są hybrydy, czyli rowery z ramami aluminiowymi, które posiadają wyłącznie tylne przerzutki. Elementem charakterystycznym są także hamulce cantilever. Górna rura w stylu modeli górskich została połączona z płaską kierownicą. W standardzie znajdują się także błotniki oraz szerokie opony. Sprawia to, że opisywany jednoślad sprawdzi się również na nierównym podłożu.
Przykładem jest model Grater 1 brytyjskiej marki Carge – średni koszt zakupu to 2500 zł, więc jest to pojazd „na każdą kieszeń”. Opony 32 cali zapewniają optymalny poziom amortyzacji. Atutem są także hamulce Canti Tekro. Wymagający cykliści będą zadowoleni z siodełka Charge Spoon.