Nie zawsze wymiana opony w rowerze jest banalnie prosta. Osoby nieposiadające doświadczenia zwykle mają spory problem. Warto podkreślić, że każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia. Może okazać się, że zdjęcie starej opony z obręczy nie będzie kłopotliwe, jednak założenie nowej będzie trwać kilkadziesiąt minut. Nie oznacza to jednak konieczności wizyty w serwisie. Poniższe wskazówki z pewnością będą stanowić ułatwienie dla laików.
Kiedy należy wymienić oponę?
Na samym początku warto wyjaśnić, kiedy należy wymienić oponę na nową. Nie zawsze musi być ona przebita lub pęknięta! Nie zapominajmy, że jest to element intensywnie eksploatowany podczas jazdy. Jeśli powierzchnia jest starta i pozbawiona charakterystycznej struktury, to znak, że straciła ona swoje pierwotne parametry jezdne. Przemieszczanie się na takim jednośladzie stanowi realne zagrożenie. Może okazać się, że w momencie hamowania pojazd nie zatrzyma się, co grozi kolizją, a nawet wypadkiem drogowym. Nie bez znaczenia jest także spadek komfortu jazdy. Lepiej nie ryzykować!
Wiadomym jest, że oponę należy wymienić również wtedy, gdy posiada ona pęknięcia i rozdarcia widoczne na pierwszy rzut oka. Dość często tkwi w niej np. kawałek szkła, na który niefortunnie najechaliśmy. Opona może także ulec deformacji np. nabiera kanciastego kształtu. Ciekawym jest, że im cieńsza warstwa bieżnika, tym częściej dochodzi do przebijania dętki. Jeśli masz ten problem, to być może rozwiązaniem okaże się wymiana opony. Czasami jednak wystarczy zadbać o odpowiednie ciśnienie w kołach roweru. Jeśli nie masz pewności, to porównaj wygląd koła tylnego oraz przedniego. Przyzwoitej jakości oponę można zakupić nawet za kilkadziesiąt złotych, więc nie jest to ogromna inwestycja finansowa. Oponę należy wymieniać niezwłocznie kiedy mamy przypadek zósemkowania koła – centrowanie koła pomaga uporać się z tym problemem i dlatego warto się zapoznać z tym rowerowym zabiegiem.
Jakie narzędzia warto posiadać?
Zastanawiasz się, jak wymienić oponę w rowerze? Niejedna osoba ma ten sam problem. Warto zaznaczyć, że w pojazdach jednoosiowych nie ma potrzeby wymiany dwóch opon w tym samym czasie, co niesie za sobą pewne oszczędności. Jeśli chodzi o narzędzia, to teoretycznie możemy korzystać z wyposażenie garażu. Nie zawsze jednak jest to dobrym pomysłem, ponieważ zbyt ostre akcesoria (np. śrubokręt) mogą trwale uszkodzić oponę.
Przydatna może okazać się łyżka rowerowa. Ważne jest jednak to, aby zainwestować w produkt satysfakcjonującej jakości. Zbyt słaba łyżka może ulec uszkodzeniu w najmniej spodziewanym momencie, a więc nie jest ona warta nawet kilkunastu złotych. Lepiej zainwestować w model wyższej jakości, który posłuży przez lata. Oprócz tego potrzebna nam będzie pompka rowerowa. Po skompletowaniu niezbędnych narzędzi można przejść do wyboru opony.
Zakup nowej opony
Zakup nowej opony nie powinien być zbyt skomplikowany. Gdzie szukać informacji na temat wymiarów? Możemy zajrzeć do specyfikacji pojazdu, o ile tylko ją posiadamy. W zdecydowanej większości przypadków na oponie znajdują się stosowane oznaczenia. Rozmiar podawany jest w milimetrach lub calach. Wystarczy jedynie udać się do sklepu rowerowego. Jeśli nie masz pewności to zrób zdjęcie oznaczenia, a następnie poproś o pomoc sprzedawcę.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby nową oponę zakupić w sklepie online. Mogłoby się wydawać, że w takim przypadku nie można liczyć na wsparcie obsługi, jednak nie jest to prawdą! Warto postawić na e-sklep oferujący kontakt mailowy lub telefoniczny.
Jak wymienić oponę w rowerze – instrukcja krok po kroku
Z pewnością w głowie niejednej osoby pojawia się myśl – jak zdjąć oponę z roweru? Bez tego ani rusz! Wiele zależy od tego, z jaką konstrukcją mamy do czynienia. Wymiana tylnej opony z przerzutką zewnętrzną może okazać się nie lada wyzwaniem. Bywa tak, że nawet wykwalifikowani konsultanci mają z tym problem.
- Pierwszym krokiem jest ściągnięcie koła. Ustawmy przerzutkę na najmniejszej zębatce. Hamulce v-brake wymagają lekkiego odchylenia, a następnie wyciągnięcia „fajki” z ramienia hamulca. Czasami konieczne jest odkręcenie śruby przytrzymującej linkę hamulcową. Jej stan nie jest zbyt dobry? Wszystko wskazuje na to, że wymaga ona pilnej wymiany! Koła z szybkozamykaczem można zwykle zdjąć bez większych problemów. Jeśli jednak jest ono przykręcone za pomocą śrub, to należy sięgnąć po klucz w odpowiednim rozmiarze. Oczywiście rower musi znajdować się w pozycji „kołami do góry”.
- Koło zdejmujemy poprzez lekkie ciągnięcie obręczy do góry. Wymaga to odchylenia hamulca. Następnie za pomocą łyżki odchylamy starą oponę i powoli zdejmujemy ją z konstrukcji. Oczywiście wymaga to wcześniejszego wyciągnięcia dętki. Koniecznie sprawdźmy jej stan, gdyż może okazać się, że ona również wymaga wymiany!
- Jedną krawędź opony naciągamy na obręcz. Następnie wsuwamy dętkę w szczelinę między oponą, a obręczą. Dobrze, jeśli wcześniej zostanie ona lekko napompowana. Jeśli upewniliśmy się, że leży ona dobrze, to możemy przystąpić do zamocowania drugiej krawędzi opony. Sprawdź, czy koło jest stabilne, a następnie dopompuj je do właściwego ciśnienia. Jeśli wszystko przebiegło bez zarzutu, to możesz przykręcić je do konstrukcji.