Jak dbać o rower – co zrobić aby rower służył dłużej?

Każdy cyklista powinien wiedzieć, jak dbać o rower. Tylko wtedy przez długie lata będzie znajdował się w nienagannym stanie. Ponadto, konstrukcja będzie wytrzymała i znaczniej mniej narażona na negatywne oddziaływanie czynników otoczenia. Z pewnością warto jest wziąć pod uwagę poniższe wskazówki! Trzeba wziąć pod uwagę, że jednoślad posiada sporą ilość części eksploatacyjnych, których zużycie jest naturalnym procesem. Ci, którzy intensywnie eksploatują dwa kółka muszą liczyć się z koniecznością częstszej konserwacji. Nie każdy jednak wie, że zużycie jednego podzespołu może obniżyć funkcjonalność pozostałych części, a nawet doprowadzić do ich przedwczesnego uszkodzenia.

Czyszczenie i smarowanie napędu

Zastanawiasz się, jak dbać o swój rower? Pamiętaj, że absolutną podstawą jest czyszczenie napędu. Można powiedzieć, że to właśnie on stanowi serce każdego pojazdu. Ponadto, podczas jazdy jest on narażony na m.in. piach, kurz, kamienie, wilgoć. Czyszczenie napędu wcale nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Warto więc zajrzeć do sieci, gdzie znajduje się wiele filmików z praktycznymi instrukcjami. Najlepiej jednak nie doprowadzać do skrajnego zabłocenia omawianego komponentu. Systematycznie należy przecierać przerzutki, zębatki oraz łańcuch za pomocą szmatki. Jeśli jednak doszło do ekstremalnego zabrudzenia napędu, to warto sięgnąć po szczoteczkę do zębów oraz rozpuszczalnik/benzynę. Podczas usuwania śladów użytkowania należy wykazać się cierpliwością oraz precyzją.

Nie zawsze samodzielne czyszczenie napędu jest dobrą opcją. Być może lepszym rozwiązaniem okaże się skorzystanie z usług profesjonalnego serwisu rowerowego. Plusem jest fakt, że fachowcy nie tylko oczyszczą napęd, ale również sprawdzą jego stan techniczny. Nie można również zapomnieć o smarowaniu. Olej do łańcucha rowerowego powinien zostać dopasowany do warunków użytkowania. W przypadku osób jeżdżących po mieście lub rekreacyjnie najlepiej sprawdzają się preparaty uniwersalne, które nie wymagają zbyt częstego uzupełniania.

Budowa łańcucha rowerowego

Nie masz pojęcia, co robić, aby rower służył dłużej. Konserwacja wymaga zrozumienia tego, jak zbudowany jest łańcuch rowerowy. Składa się on z łożysk zewnętrznych oraz wewnętrznych, które pod wpływem czynników otoczenia oraz tarcia ulegają zużyciu. Wraz z upływem czasu zwiększa się odległość pomiędzy łożyskami, co oczywiście jest zjawiskiem niepożądanym. Rozciągnięty łańcuch stanowi duże zagrożenie dla pozostałych komponentów. Może okazać się, że doprowadzi on do poważnej awarii, która nie będzie tania w naprawie. Specjaliści polecają wymianę łańcucha w momencie, gdy jego zużycie znajduje się na poziomie 75%. W przypadku 100% zużycia najczęściej należy wymienić także kasetę lub zębatkę tylną (ewentualnie koronki korby). Regularne sprawdzanie stanu omawianego elementu to podstawa, o czym wiele osób zapomina. Nie ma sensu narażać się na nadprogramowe koszty.

Jak dbań o łańcuch rowerowy? Należy czyścić oraz smarować napęd! Zmniejszone tarcie łożysk przekłada się na powolniejsze zużycie. Nie należy również czekać do całkowitego wyeksploatowania się elementu, ponieważ może to doprowadzić do przedwczesnego uszkodzenia wielu innych części. Ciekawym jest, że jedna kaseta może przetrwać nawet trzy-cztery łańcuchy. Brak konserwacji sprawi, że jej wymiana będzie konieczna wraz z każdym łańcuchem. Jest to mocno odczuwalne dla tych, którzy posiadają ograniczony budżet. Cykliści, którzy kompletnie nie znają się na kwestiach technicznych powinni korzystać z wsparcia serwisu rowerowego.

Pompowanie opon rowerowych

Nie masz pojęcia, jak dbać o rower szosowy? Przede wszystkim należy pamiętać o pompowaniu opon – w innym przypadku opony mogą szybko ulec trwałemu odkształceniu. Dotyczy to każdego jednośladu, a więc rodzaj konstrukcji nie ma większego znaczenia. Dobrze napompowane opony zmniejszają opór toczenia, a jednocześnie podnoszą komfort jazdy. Ciśnienie w oponach warto sprawdzą raz w tygodniu, jeśli intensywnie użytkujemy pojazd. Ciekawym jest, że im wyższa temperatura otoczenia, tym szybciej schodzi powietrze z opon. Latem należy więc pamiętać o częstych kontrolach.

Należy również podkreślić, że niedostatecznie napompowana opona stwarza większe ryzyko przebicia dętki. Jest ona bardziej narażona na uszkodzenie podczas np. uderzenia w krawężnik lub dziurę w nawierzchni. Godne polecenia są opony z systemem antyprzebiciowym, jednak w ich przypadku również kluczowe jest pompowanie.

Łożyska i hamulce rowerowe

Konserwacja roweru wymaga także troski o łożyska oraz hamulce rowerowe. Wiadomym jest, że są to bardzo ważne elementy pojazdu. Każdy użytkownik jednośladu powinien monitorować zużycie klocków hamulcowych. Mogą one przyczynić się do uszkodzenia obręczy czy też tarczy. Powierzchnia hamulcowa powinna być oczyszczana, ponieważ zanieczyszczenia zmniejszają skuteczność klocków, a także przyczyniają się do ich szybszego ścierania. Obręcz należy przecierać ściereczką, co nie jest czasochłonnym zajęciem. Tarcza hamulcowa wymaga jednak zastosowania preparatu odtłuszczającego.

Ważne jest również sprawdzenie stanu łożysk. Należy zweryfikować, czy koła, suport i stery nie posiadają luzów. Wystarczy złapać za koło, a następnie poruszać nim na boki. Warto podkreślić, że powinno być ono sztywno zamocowane. W przypadku suportu robimy tak samo, jednak musimy złapać za korbę. Podczas sprawdzania sterów należy zacisnąć przedni hamulec, a następnie bujać rowerem do przodu oraz do tyłu. Jeśli usłyszymy niepokojące dźwięki, to najprawdopodobniej doszło do powstania luzów. Trzeba jednak sprawdzić, czy za hałas nie odpowiadają błotniki i rozkręcone bagażniki. Istnieje duża szansa, że to właśnie one wymagają konserwacji.

Linki i pancerze

Przedłużenie żywotności jednośladu wymaga także sprawdzania stanu linek oraz pancerzy. Wiele osób zastanawia się, jak dbać o przerzutki w rowerze. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy linki nie pokryły się rdzą. Proces korozji jest zupełnie naturalny, a w wielu przypadkach nie można go uniknąć. Niestety rdza może doprowadzić do niekontrolowanego pęknięcia linek, co stanowi spore zagrożenie dla cyklisty. Ponadto, zardzewiałe lub zaśniedziałe linki stawiają zwykle większy opór w pancerzach, co nie jest korzystnym zjawiskiem. Zmniejsza to efektywność pracy hamulców oraz przerzutek, co bezpośrednio wpływa się na pogorszenie parametrów jezdnych dwóch kółek.

Wiadomym jest, że samodzielna konserwacja pojazdu nie jest łatwa. Należy zadbać nawet o najmniejsze detale, ponieważ to właśnie one wpływają na stan jednośladu, a także decydują o żywotności konstrukcji. Duże znaczenie ma również jakość stosowanych podzespołów. Z pewnością nie warto oszczędzać na naprawie. Lepiej zainwestować w wyższej jakości części, niż martwić się o ich przedwczesne zużycie. W zdecydowanej większości przypadków rozsądniej skorzystać z usług serwisu rowerowego. Wbrew pozorom usługi świadczone przez fachowców wcale nie muszą kosztować majątku.

Dodaj komentarz