Rower na pasku zyskuje coraz większą popularność wśród miłośników dwóch kółek, choć nadal jest to rozwiązanie dość mało popularne. No, ale na początek wyjaśnimy w skrócie, czym właściwie są rowery na pasek. To bezobsługowy sprzęt bez łańcucha, cichy, bezszelestny, czysty, no – prawie idealny! A teraz przejdźmy do sedna. Poniżej zaprezentujemy Wam wady i zalety takiego wynalazku jakim jest rower z napędem na pasek. Do dzieła!
Rower na pasku – zalety
Ci, którzy nie lubią nadmiernej ilości smaru – czy to na palcach, łydce, czy spodniach, szczególnie docenią takie rozwiązanie. Rower na pasku jest czysty. Nie wierzycie? Ba, tam nie ma nawet rdzy! Jeżeli szukacie środka transportu do pracy, dobrze trafiliście. Rowery z paskiem z pewnością zadowolą Was tym, że nie pobrudzicie sobie nogawek łańcuchem, bo… nie mają łańcucha!
I za tym idzie kolejna zaleta – żadnego szarpania, skrzypienia, problemów ze spadającym łańcuchem, przyciętych i brudnych palców. Rower na pasku zębatym to ogromna wydajność i płynność każdego przekręcenia korby, każdego ruchu pedałów. I żeby poczuć różnicę, trzeba wziąć ten sprzęt na jazdę próbną.
Rowery na pasek mają jeszcze inne zalety. Bez wątpienia należy do nich bezawaryjność. Pasek jest dużo trwalszy niż łańcuch. Włókno węglowe nie wymaga żadnego serwisowania ze względu an zaawansowaną technologię i po prostu trwałość, którą się wyszczególnia. Nie musicie martwić się, że z czasem pasek pójdzie w ślady łańcucha – nie naciągnie się, nie zużyje, nie będziecie musieli wymieniać go co sezon (albo i częściej), podobnie jak kasety, bo jej po prostu tam nie ma. Według niektórych szacunków trwałość pasków może być dwukrotnie wyższą niż łańcucha. Zatem skoro napęd się nie zużywa, jego żywotność jest po prostu wiele dłuższa niż w tradycyjnym rozwiązaniu. Robi wrażenie, prawda?
Żadnego smarowania, więc i zero brudzenia, a ponadto zero rdzy – to podstawowe zalety rowerów na pasek. Dodatkową zaleta jest niezwykle płynna jazda. Gwarantujemy, że już podczas pierwszego obrotu korba, kiedy startujecie z miejsca, poczujecie różnicę – żadnego szarpania! Do zalety roweru z paskiem dokładamy także ciszę. Bębenek w piaście jest niezwykle cichy. Dźwięk jest zupełnie inny niż w wolnobiegach na klasycznej kasecie – niemal bezszelestny.
Oprócz wydajności, rowery na pasku kuszą niską wagą. Cały zestaw napędowy, czyli dwie zębatki i pasek ważą mniej niż standardowe rozwiązania.
Opatentowane profile CenterTrack i MudPort zostały zaprojektowane w celu usuwania błota, brudu, śniegu czy innych zanieczyszczeń spotykanych na trasie. Czyli, że co? Samooczyszczenie w rowerach na pasku? Tak, właśnie o tym mówimy! Już nie tylko żadnego smaru, ale i żadnego brudu!
Żeby jednak nie było tak różowo, kolorowo, czy idealnie, nie ma rzeczy idealnych. Napęd rowerowy na pasek również do nich nie należy i jak każdy sprzęt oprócz morza zalet posiada także wady. Już opowiadamy jakie.
Rower na pasku – wady
Zaczniemy od dość zaporowego aspektu, jakim jest cena. W naszych realiach jest chyba najwyższa z możliwych. Nie ma się co oszukiwać – chcąc cieszyć się tyloma zaletami, trzeba wziąć pod uwagę te mniej miłe aspekty i liczyć się z pewnymi „drobnymi” niedogodnościami. No, ale za wygodę, jakość, nowoczesność, czystość, ciszę, piękny wygląd trzeba płacić.
Oprócz dość drogiego rozwiązania wadą jest także brak możliwości zamontowania kasety i przerzutki. Możemy oczywiście zafundować sobie przekładnię w piaście, ale z pewnymi ograniczeniami. Jednak żeby nie było tak pesymistycznie, to też ma swoje zalety!
Rama. Rower na pasku jest dość specyficzna także jeśli chodzi o konstrukcję ramy. W związku z tym, że pasek stanowi jeden element, czyli w żaden sposób go nie rozpinamy, musimy go jakoś założyć. Żeby tego dokonać potrzebne jest przełożenie paska przez tylny trójkąt. Jak tego dokonać? Potrzebna jest rozpinana rama. Musicie to po prostu zobaczyć.
Jakakolwiek jest bezawaryjność rowerów na pasek, trzeba brać pod uwagę wszystkie scenariusze. Do wad należy także dostępność części zamiennych, jak i w ogóle całego sprzętu. Rowery z tradycyjnym łańcuchem są powszechne, ogólnodostępne i dość łatwe w naprawie (jeżeli nie doszło do jakiejś „drobnej” katastrofy). Niestety decydując się na zakup roweru z paskiem musimy mieć świadomość, że póki co stanowią niszę i rzadkość w sklepach rowerowych. Zatem jeśli nasz sprzęt ulegnie awarii w trasie, może pojawić się problem ze strony serwisu – ciężko będzie naprawić go w dowolnym miejscu w Polsce ze względu na małą popularność tego typu rowerów.
Co ważne – zębatka przednia i tylna nie mogą za bardzo się różnić wielkością, by jak najbardziej ograniczyć tarcie paska, albo raczej o jego zginanie. Zbyt małe zębatki mogą generować zbyt dużą pracę i prowadzić do jego szybszego zużycia. I tu nie trzeba za dużo tłumaczyć – łańcuch w tym temacie jest o wiele bardziej elastyczny.
Przy rowerach z napędem na pasek dość szybkiemu zużyciu może ulec łożysko w suporcie i w tylnej piaście. Wiąże się to z tym, że w porównaniu z łańcuchem, pasek musi być dość mocno napięty. A wszystko po to, by uniknąć przeskakiwania podczas jego użytkowania. No, ale coś za coś!
Jeżeli lubimy wymieniać dętki, również natrafiamy na pewną wadę. Żeby wykonać tak prozaiczną czynność w rowerze na pasku, musimy nie tylko rozpiąć ramę, ale później wyregulować całość, żeby otrzymać odpowiednie natężenie. Jak? Najprościej przy poziomo regulowanych hakach. Nie obędzie się jednak bez specjalnego narzędzia, czyli tensometra. Albo, żeby jaśniej napisać – luzujesz napinacze na ramie i jazda z wymianą! Ale wadę można obrócić w zaletę i zrezygnować z wymiany dętek. Jak? Nie kupujmy rozłączanych dętek!
Rowery na pasku zębatym – podsumowanie
Ciężko jednoznacznie ocenić czy jest to rower wart swojej ceny czy też nie. Nie nam o tym decydować. Na pewno jest to nowinka technologiczna, która wkrótce zyska swoją aktualizację (zapewne ulepszoną). Miejmy nadzieję, że zwolenników rowerów na pasku będzie coraz więcej!