Kierownica baranek nie jest jedynym dostępnym rozwiązaniem. W dzisiejszych czasach coraz więcej osób zastanawia się, czy warto postawić na prostą konstrukcję. Jeszcze kilka lat temu takie dylematy praktycznie nie istniały, jednak potrzeby cyklistów stale się zmieniają. Najważniejsze jest to, aby pojazd zapewniał oczekiwany poziom komfortu. Niektórzy potrzebują roweru zwinnego i szybkiego, który jednocześnie zapewni dogodną pozycję podczas jazdy. Zastanawiasz się, jaka kierownica gravelowa będzie najlepszym wyborem? Sprawdź poniższe wskazówki!
Wybór kierownicy do gravela
Gravel z prostą kierownicą posiada wiele zalet, ale również wad. Podobnie jest z konstrukcją typu baranek. Jedno jest pewne – nie istnieje rozwiązanie, które przypadnie do gustu każdemu. Właśnie dlatego tak ważne jest to, aby już na początku określić osobiste preferencje oraz wymagania. Gravele zwykle wyposażone są w osprzęt szosowy. W takiej sytuacji kierownica baranek pasuje jak ulał. Należy jednak wiedzieć, że w ostatnim czasie to rowery fitness cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Sprawia to, że prosta kierownica w gravelu przestała być kontrowersyjna.
Zalety i wady kierownicy typu baranek
Zastanawiasz się, jaka kierownica do gravela będzie najlepsza? Czasami przesadne kombinowanie jest niewskazane. Baranek z pewnością usatysfakcjonuje zwolenników tradycyjnych rozwiązań. Oczywiście tego typu kierownice mogą różnić się od siebie pod wieloma względami, jednak posiadają zbliżony zarys. Plusem jest fakt, że doskonale sprawdzają się podczas dynamicznej jazdy. Niepodważalnym plusem jest możliwość sprawnej zmiany przełożenia rąk w minimum trzech chwytach. Dodatkowe klamki sprawiają, że wszystkie pozycje są w pełni ergonomiczne, a więc nie narażają cyklisty na dyskomfort lub niebezpieczeństwo. Kierownica do gravela typu baranek wydaje się być doskonałą opcją na długie trasy. W przypadku zróżnicowanego terenu mięśnie mają kiedy odpocząć. Atutem jest również wyższa efektywność na podjazdach.
Nie można nie wspomnieć o mniejszej szerokości, która sprawia, że rower doskonale sprawdzi się także w mieście. Aktualnie bez trudu można znaleźć kierownicę baranek zaprojektowaną z myślą o gravelach. Posiadają one nieco inną konstrukcję, niż klasyczne modele szosowe. Szeroki chwyt sprosta oczekiwaniom tych, którzy stawiają na odległe trasy. Największą wadą jest spadek komfortu obsługi klamkomanetek. Nie każdy wie o istnieniu kierownic szosowych ze wzniosem – są one rzadko spotykane z uwagi na niezbyt atrakcyjny wygląd.
Zalety i wady prostej kierownicy
Gravel z prostą kierownicą nie jest akceptowany przez każdego cyklistę. Trzeba jednak podkreślić, że omawiany rodzaj posiada jedną bardzo ważną zaletę – umożliwia przyjęcie dogodnej pozycji podczas jazdy. Jest to prawdziwy strzał w dziesiątkę dla tych, którzy z różnych względów chcą uniknąć mocno przygarbionej postawy. Gravel z prostą kierownicą może okazać się dobrym wyborem w przypadku relatywnie krótkich tras, a także jazdy po mieście. Z całą pewnością nie jest to jednoślad na długie podróże. Dość szybko może pojawić się zmęczenie spowodowane szerokim rozstawem rąk oraz brakiem możliwości swobodnej zmiany chwytu.
Należy również wspomnieć, że rower z osprzętem szosowym zwykle jest kompatybilny z klamkomanetkami do kierownicy szosowej. W sprzedaży znajdują się także manetki do kierownicy prostej, jednak wybór produktów jest o wiele mniejszy, co utrudnia dobór. Za plus można uznać fakt, że osprzęt MTB jest znacznie tańszy. Omawiany rodzaj konstrukcji zapewnia także krótszy czas reakcji na zagrożenia, które pojawiło się na drodze. Wynika to z faktu, że manetki oraz klamki hamulcowe zawsze znajdują się pod ręką. Wielu cyklistów chwali sobie większą ilość miejsca na akcesoria. Wymiana linek i pancerzy jest o wiele mniej skomplikowana. Na specjalną uwagę zasługują modele KOGA Denham.
Kierownice hybrydowe
Na rynku pojawiły się kierownice hybrydowe do graveli, które łączą ze sobą różne rodzaje chwytów. Jest to interesująca opcja dla tych, którzy poszukują kompromisu pomiędzy barankiem, a prostą konstrukcją. Omawiane konstrukcje nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem, jednak w przyszłości może się to zmienić. Pewne jest to, że zapewniają one szeroki zakres zastosowań, a więc jednoślad może być eksploatowany w zmiennych warunkach. Znaczącym minusem jest wygląd zewnętrzny kierownicy hybrydowej. Nie prezentuje się ona zbyt dobrze, co negatywnie wpływa na prezencję pojazdu.