Rower przełajowy a gravel – czym się różnią?

Wybierając najlepszy rower dla siebie warto jest przeanalizować rozmaite typy konstrukcji. Nie zawsze podjęcie ostatecznej decyzji jest łatwe. Rower przełajowy a gravel? Czy to identyczne jednoślady? Wiele osób zadaje sobie podobne pytanie. Faktem jest, że na pierwszy rzut oka oba pojazdy są do siebie zbliżone. Trzeba jednak wiedzieć, że pomiędzy nimi jest wiele znaczących różnic, które przedstawiono poniżej.

Co to jest gravel?

Rower gravel dostępny jest na rynku relatywnie krótko. Właśnie dlatego wiele osób nigdy nie spotkało się z tego rodzaju konstrukcją. Warto jednak wspomnieć, że coraz więcej popularnych marek wprowadza do swojej oferty gravele. W dużej mierze jest to wynikiem rosnącego zapotrzebowania na tego typu pojazdy. Mogłoby się wydawać, że są one tym samym, co rowery przełajowe. Nie jest to prawdą! Należy zwrócić uwagę na detale, ponieważ to właśnie ona mają znaczenie.

Gravel czy przełaj? Laik może nie poradzić sobie z odpowiedzeniem na to pytanie. Oba pojazdy posiadają najczęściej ramę i osprzęt znany z szosówek. Warto wspomnieć także o kołach z terenowym bieżnikiem, dzięki którym pokonywanie nierównych terenów stanie się łatwiejsze. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, to koniecznie zapoznaj się z dalszą częścią wpisu.

Gravel a przełaj – czym się różnią?

Wiele osób zastanawia się, czy wybrać rower przełaj czy gravel. Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż każdy użytkownik posiada zupełnie inne potrzeby oraz oczekiwania. Nie każdy wie, że rowery przełajowe zostały stworzone z myślą o zastosowaniu sportowym. Z tego powodu muszą one spełniać szereg rygorystycznych norm oraz standardów. Zupełnie inaczej jest w przypadku graveli, które występują w wielu rozmaitych formach. Ich budowa nie musi być zgodna ze standardami UCI.

Gravele posiadają szerokie opony, a więc stanowią one świetną alternatywę dla rowerów trekkingowych. Znakomicie sprawdzają się w przypadku długich tras. Nierówny teren nie stanowi dla nich żadnego wyzwania. Plusem jest fakt, że wiele modeli posiada mocowania pod błotniki, a także bagażniki. Bez trudu można więc zabrać ze sobą niezbędne pakunki. Przełaje posiadają bardziej sportową ramę, a wspomniane rozwiązania są tutaj niespotykane.

Jeśli ktoś poszukuje modelu typowo treningowego, to powinien postawić na tradycyjną szosówkę. Przede wszystkim jest ona bardzo lekka, a tym samym wygodna w prowadzeniu. Gwarantuje także wyższą efektywność. Zaletą jest także twarde przełożenie. Nie można zapomnieć o wąskich oponach, które świetnie sprawdzają się na ugruntowanym podłożu. Gravele przeznaczone są przede wszystkim do jazdy rekreacyjnej.

Poniżej przedstawiono najistotniejsze różnice konstrukcyjne pomiędzy rowerami przełajowymi a gravelami.

1. Rama

W przypadku przełajów rama najczęściej wykonywana jest z wysokiej klasy aluminium. Ci, którzy celują w modele z wyższej półki powinni postawić na konstrukcję karbonową, która posiada znacznie lepsze parametry użytkowe. Dąży się do tego, aby pojazd był możliwie najlżejszy. Gravele najczęściej posiadają aluminiową ramę, jednak waga nie jest aż tak istotna. Bez trudu można znaleźć również modele stalowe, ponieważ jest to materiał zapewniający skuteczne pochłaniania drgań. Znacząco podnosi to komfort jazdy podczas pokonywania nierównego terenu. Możliwość zastosowania cieniowanych rurek stalowych pozytywnie wpływa na wygląd wizualny jednośladu. Ponadto, takie rozwiązanie konstrukcyjne pozwala obniżyć wagę konstrukcji, która nierzadko jest porównywalna z rowerami z ramą aluminiową. W większości przypadków widelec jest wykonany z karbonu, jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji należy zapoznać się ze specyfikacją techniczną wybranego modelu. Ciekawe jest, że gravele mogą posiadać amortyzator, którego nie znajdziemy w przełajach.

2. Koła

Gravel vs przełaj? Oba pojazdy mają zwykle koła o średnicy 28 cali. Jeśli chodzi o ich grubość, to w rowerach przełajowych szerokość wynosi 33 mm (zgodnie z normami UCI). Gravele posiadają o wiele szersze koła, a wszystko zależy od zamysłu producenta. Bywa tak, że posiadają one średnicę 29 cali. W obu przypadkach bieżnik jest kwestią osobistych upodobań użytkownika, a więc nie można jednoznacznie powiedzieć, który będzie najlepszy. Jeszcze przed zakupem warto jest określić rodzaj preferowanych tras. Szerokie obręcze oraz ręczny zaplot gwarantują komfortowe, a zarazem bezpieczne prowadzenie. Pojazd zapewnia maksimum stabilności nawet w przypadku nierównego podłoża. Płaski bieżnik wybierany jest przede wszystkim w przypadku mniejszych nierówności powierzchni. Dzięki niemu możliwe jest zredukowanie oporów toczenia.

3. Kierownica

Gravele posiadają zazwyczaj kierownicę typu baranek, jednak coraz większym zainteresowaniem cieszą się modele z kierownicą prostą. Jest to rozwiązanie wzbudzające wiele skrajnych emocji. Prosta kierownica pozwala przyjąć bardziej wyprostowaną pozycję podczas jazdy, tak więc nie trzeba obawiać się dolegliwości ze strony kręgosłupa. Z drugiej strony nie jest to najlepsza opcja na długie, a zarazem męczące trasy. W przełajach spotykana jest wyłącznie kierownica typu baranek. Oczywiście pod względem budowy musi być ona zgodna z aktualnie obowiązującymi normami.

4. Hamulce

W rowerach przełajowych spotykana są zarówno hamulce cantilever, jak i tarczowe. Pod tym względem gravele nie są zbyt różnorodne. Królują tutaj hamulce tarczowe, które posiadają świetne parametry użytkowe. Przede wszystkim cechują się one wysoką odpornością na wilgoć oraz uszkodzenia mechaniczne. Ponadto, zapewniają wysoką skuteczność, dzięki czemu sprawnie zatrzymamy pojazd w każdych warunkach. Bezpieczeństwo jazdy znajduje się na wysokim poziomie, co zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu niebezpiecznych sytuacji.

5. Przełożenia i osprzęt

Gravele oferują szerszy zakres przełożeń, co bezpośrednio przekłada się na wygodę jazdy. Zupełnie inaczej jest w przypadku modeli przełajowych, w przypadku których zmiana przełożenia wymaga większego wysiłku oraz zaangażowania. Wszystko po to, aby osiągnąć wyższą efektywność podczas wyścigów lub wjazdu pod stromą górę. W obu pojazdach coraz częściej montowany jest jeden blat z przodu, ponieważ umożliwia to znaczącą poprawę kultury pracy przełożeń. Ponadto, obsługa osprzętu jest o wiele łatwiejsza. Niezaprzeczalnym atutem jest również niższa waga.

Dodaj komentarz