Wycieczki rowerowe są bardzo satysfakcjonującą formą aktywnego spędzania wolnego czasu. Szczególnie jeśli organizujemy je z rodziną lub przyjaciółmi w wyjątkowych miejscach. Jeśli znudziły nam się stałe trasy albo wybieramy się na urlop i chcemy mieć przy sobie swoje rowery, powinniśmy rozważyć zakup bagażnika na rower. Wybór jednak nie jest taki oczywisty. Bagażnik na rower musi odpowiadać naszym wymaganiom. Przed zakupem przemyślmy, jak często będziemy z niego korzystać, ile pieniędzy jesteśmy w stanie przeznaczyć oraz jakiego rodzaju bagażnika tak naprawdę potrzebujemy – na jeden, czy może więcej rowerów?
Czy da się przewieźć rower, nie mając haka?
Wielokrotnie rezygnujmy z poszukiwań odpowiedniego bagażnika do roweru, uważając mylnie, że nie da się przewozić roweru, nie mając haka. Rzecz jasna taka możliwość istnieje. Najtańszą z opcji jest na przykład bagażnik, który można zamocować na dachu auta. Lepszą nazwą dla tego rodzaju sprzętu byłby uchwyt na rower do samochodu niż bagażnik. Dlaczego? Mocuje się go do poprzecznych relingów, rower przypina klipsami do szyny, a ramę podtrzymuje specjalna rączka. Sporą zaletą tego rozwiązania jest cena. Uchwyt na rower do samochodu, mocowany na dachu, można znaleźć już za około 200 złotych. Jeśli chcemy przewozić więcej niż jeden rower, cenę musimy mnożyć, bo jest on dostosowany tylko do jednego jednośladu. Dodatkowy koszt może stanowić zakup relingów oraz belek poprzecznych, jeżeli nasz samochód nie jest w nie zaopatrzony. Podsumowując, można kupić bagażnik na rowery bez haka, ale w sytuacji, gdy nie mamy odpowiednio przygotowanego dachu, a w dodatku zależy nam na transporcie więcej niż jednego roweru, trzeba liczyć się z tym, że może to być kosztowna inwestycja.
Bagażnik do roweru montowany na hak
Bagażnik do roweru do zamontowania na hak jest bardzo popularną opcją, choć nie należy do najtańszych. Dodatkowo mamy pewność, że ta inwestycja będzie owocowała nam latami – możemy zmieniać samochody, a uniwersalny bagażnik samochodowy na rowery pozostanie z nami nawet kilkanaście lat. Z jego użyciem możemy przewozić dwa, trzy, a nawet cztery rowery jednocześnie, co znacznie ułatwia rodzinne planowanie wycieczek. Niektóre wersje pozwalają na swobodne korzystanie z bagażnika samochodowego. Zaletą obu bagażników – tych na dach i tych na hak jest to, że dobrze zamocowane rowery nie ulegną zniszczeniu, co mogłoby się zdarzyć, gdybyśmy próbowali przewozić rower we wnętrzu samochodu. Minusem, również obu wersji, jest ciągłe narażenie rowerów na działanie warunków atmosferycznych. Jednak posiadanie bagażnika do zamontowania z tyłu samochodu wymaga od nas wyrobienia dodatkowej tablicy rejestracyjnej, a podczas jazdy może negatywnie wpływać na widoczność przez tylną szybę auta.
Alternatywa dla bagażników na dach i na hak
Jeśli nie posiadamy ani relingów na dachu, ani haka z tyłu pojazdu, pamiętajmy, że istnieje bagażnik na rowery do samochodu, który nie wymaga odpowiednich elementów i skomplikowanego montażu. Jest co prawda mniej bezpieczny niż pozostałe, stwarza ryzyko uszkodzenia szyby lub auta, ale można zaryzykować. Chodzi oczywiście o uchwyt, który można przymocować na tylnej klapie. Nie jest to sprzęt uniwersalny, więc przy zakupie trzeba rozważyć, czy na pewno pasuje do naszego samochodu, ale zawsze jest to jakaś alternatywa w sytuacji, gdy bardzo zależy nam na przewiezieniu rowerów. Dla wielu użytkowników bagażnika mocowanego do tylnej klapy samochodu minusem może być brak swobodnego dostępu do wnętrza bagażnika, co w podróży wydaje się być dosyć istotne.
Montaż bagażnika rowerowego
Montaż bagażnika rowerowego to nic trudnego. Każdy z bagażników z pewnością zawiera szczegółową instrukcję. Choć niektórzy pomijają etap zapoznawania się z nią, aby mieć pewność, że nasze rowery nie będą stanowiły zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego, warto to zrobić. Nie wszystkie uchwyty mocuje się tak samo, nie są pod tym względem uniwersalne, więc lepiej dobrze wszystko sprawdzić, niż potem żałować.
Oto jak zazwyczaj przebiega montaż bagażnika rowerowego:
- bagażnik rowerowy na hak – montuje się go bardzo prosto. W większości modeli wystarczy nałożyć specjalny mechanizm na kulę haka i zablokować, ewentualnie podpiąć go do gniazda elektrycznego, by móc zsynchronizować światła bagażnika ze światłami w samochodzie. Do pełnego montażu będzie nam potrzebna dodatkowa tablica rejestracyjna (noże się o nią starać właściciel lub współwłaściciel pojazdu w najbliższym wydziale komunikacji).
- bagażnik rowerowy na dach – zakładając, że samochód posiada relingi, należy zacząć od mocowania belek przeciwstawnych. Następnie do belek zamocować szyny, na których staną rowery. I to wszystko – już można ustawić rowery. Zabezpiecza się je, przypinając ramę oraz koła dodatkowymi taśmami. Ważnym aspektem jest to, aby ciężar rowerów rozlokować równomiernie na dachu samochodu.
- bagażnik rowerowy na tylną klapę – zaczepy mocuje się do nadwozia. Dodatkowo rowery przypina się zaczepami i pasami do bagażnika. Należy bardzo uważać, by podczas montażu nie uszkodzić szyby ani lakieru.
Bagażnik samochodowy na rowery bez inwestycji
Ostatnią z opcji, którą w drodze wyjątku mogą wykorzystać osoby z dużym samochodem lub składanymi tylnymi siedzeniami jest oczywiście przewóz roweru w środku samochodu. To ma pewne plusy – rower nie jest narażony na działanie pogody, nie ma mowy o możliwości kradzieży, a my oszczędzamy pieniądze. Jednak nie jest to rozwiązanie dla osób lubiących długie, rodzinne podróże. Rower, jeśli w ogóle się zmieści, zabiera całe miejsce w bagażniku, czasem nawet na tylnych siedzeniach. Tracimy możliwość swobodnego ulokowania bagaży. Zarówno rower, jak i wnętrze samochodu, w tym tapicerką, zostają narażone na uszkodzenia. Niekiedy ta opcja wiąże się z koniecznością rozkręcania jednośladu na kilka elementów – co jest czasochłonne i nie każdy chce za każdym razem demontować swój rower.
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, jaki bagażnik na rowery do samochodu wybrać. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb oraz budżetu.