Rower jest pojazdem napędzanym siłą mięśni za pomocą przekładni mechanicznej, która jest wprawiana w ruch nogami rowerzysty. Wybierając go, trzeba zwrócić uwagę na części, z których się składa. Jednak jego konstrukcja zawsze jest taka sama.
Jak zbudowany jest rower?
Roweru nie można zaliczyć do skomplikowanych pojazdów. Każdy z reguły wie, gdzie znajduje się kierownica, siodełko czy na przykład hamulce. Kiedy jednak przychodzi czas na zakup roweru, a co za tym idzie, na wybór piasty, kasety czy innych podzespołów, z jakich się składa, pojawia się problem. Warto więc bliżej poznać budowę roweru, aby przy zakupie mieć już tę wiedzę i móc bez większego trudu wdać się w dyskusję ze sprzedawcą na temat jego ewentualnej modyfikacji. Nie pozostaje więc nic innego, jak zacząć od szczegółowej analizy tego, jak zbudowany jest rower.
Budowa roweru – podstawowe elementy konstrukcji
Lista elementów, z jakich składa się każdy rower, jest długa. Każdy z nich powinien być dobrany z należytą starannością, z dbałością o jakość i w zgodzie z indywidualnymi potrzebami. Otóż budowa roweru jest dość złożona. Warto więc przedstawić najważniejsze elementy tej konstrukcji.
1. Rama
Rama jest podstawowym elementem konstrukcji roweru. Może być wykonana ze stali. Te charakteryzują się atrakcyjną ceną. Ich zaletą jest również to, że bardzo dobrze tłumią drgania i świetnie się prezentują. Niestety mają też pewne wady. Ramy stalowe bywają wyjątkowo ciężkie i w dodatku nie są zbyt wytrzymałe. Najgorsze jest to, że nie są odporne na korozję. Chyba że zdecydujemy się na droższy wariant. Wówczas będziemy mogli liczyć na niższą wagę i lepszy stop.
Rama może być również aluminiowa. Te z kolei są bardzo sztywne. Jest to niestety minus, ponieważ jazda po nierównościach jest dość niewygodna. Jeśli jednak chodzi o plusy, to wymienić należy przede wszystkim satysfakcjonującą wagę. Rowery te są lekkie.
Odpornością na korozję wykazują się ramy karbonowe, bo i takie są do wyboru. Są dodatkowo sztywne i świetnie radzą sobie z tłumieniem drgań. Co ciekawe, nie są zbyt ciężkie. Czyżby należało zaliczyć je do najlepszych? Zdania są podzielone, ponieważ mają jeden minus. Oczywiście chodzi tu o wysoką cenę. Należy też mieć świadomość, że jeśli rama ta zostanie uszkodzona, to jej naprawa będzie nieopłacalna albo nawet w ogóle niemożliwa.
2. Koła
Kolejne elementy roweru to niewątpliwie koła. Dzięki oponie i dętce wypełnionej powietrzem, zapewniają odpowiednią przyczepność i amortyzację. Opony mogą mieć różne rozmiary. Różnią się także rodzajem. Na przykład węższe o większej średnicy są stosowane w rowerach szosowych. Z kolei mniejsze wykorzystuje się w rowerach górskich. Opony mają też inny bieżnik, który wpływa na wspomnianą przyczepność. Co ciekawe, istnieją specjalne opony, dzięki którym można jeździć rowerem po lodzie, ponieważ mają kolce. Elementem składowym koła jest tak zwana obręcz, którą wyraża się w calach. W rowerach szosowych stosuje się obręcze, które mają 28 cali. W mniejszych trekkingowych 26 cali lub 28 cali. W rowerach górskich najczęściej 27,5-29 cali. To, z jaką szybkością jedzie rower albo z jaką łatwością jest wprawiany w ruch, zależy między innymi od masy obręczy. Jednak za sam obrót kompletnego koła odpowiada piasta. Jest to elementy, który łączy się z obręczą za pomocą szprych.
3. Przerzutki
Kolejnym elementem wyposażenia roweru są przerzutki. Dzięki nim możliwe jest przesuwanie łańcucha między zębatkami na korbie. Ma to na celu poprawę jakości jazdy. To one sprawiają, że jazda jest lżejsza, łatwiejsza i przyjemniejsza, zarówno z górki, po prostym terenie, jak i pod górkę. Przerzutki zazwyczaj znajdują się na zewnątrz koła. Jednak w sprzedaży dostępne są również modele, które mają przerzutki ukryte w piaście.
Trudno jest mówić o przerzutkach, nie wspominając o manetkach. Jest to dźwignia niedużych wymiarów z przerzutkami połączona linkami. To one umożliwiają zamianę przełożenia. Manetki zawsze są przymocowane do kierownicy, tak by zmiana tych przerzutek była maksymalnie wygodna.
4. Korba
Wymieniając podstawowe elementy roweru, nie można zapomnieć o korbie, która odpowiada za napęd jednośladu. Korba składa się z zębatek i ramion. Kręcenie nią jest możliwe ze względu na obecność łożysk. W łożyskach tych zamontowana jest specjalna oś. Zębatki są także zamontowane w tylnym kole i tworzą kasetę. Warto mieć na uwadze to, że to od wielkości tarcz danej kasety zależy szybkość, z jaką rower się porusza. Można wprawić go w ruch dzięki łańcuchowi, który jest zawieszony na korbie i kasecie. Należy pamiętać, że ogniwa łańcucha z biegiem czasu odkształcają się, a przez to łańcuch wydłuża się i może prowadzić do uszkodzenia zębatki. Ważne jest wobec tego, aby go regularnie wymieniać. Kiedy ulegnie awarii w trasie, dalsza jazda stanie się niemożliwa.
5. Hamulce
Bardzo ważnym elementem wyposażenia roweru są hamulce. Zapewniają bezpieczną jazdę. Zarówno przedni jak i tylny służą do zmniejszania prędkości roweru, a także do zatrzymywania się w oczekiwanym momencie. W rowerach wykorzystywanych do rekreacyjnej jazdy stosuje się zwykle hamulce szczękowe. Hamowanie odbywa się przy użyciu dźwigni hamulca zamontowanej w kierownicy. Dźwignia ta z mechanizmem jest połączona linką.
6. Siodełko
Siodełko jest dobrze znanym elementem roweru. Ma ono ogromny wpływ na komfort jazdy. Na przykład rowery szosowe mają wąskie i długie siodełka. Te są odpowiednie do jazdy na dłuższych trasach. Na krótsze lepszym wyborem będą miękkie i zarazem szerokie, wypełnione w środku gąbką. Siodełko jest połączone z ramą przy pomocy sztycy znajdującej się w rurze podsiodłowej. Jego wysokość może być regulowana. Regulacja odbywa się za pomocą zacisków.
7. Kierownica
Kierownica umożliwia sterowanie rowerem. Może być zarówno prosta, jak i lekko wygięta. Na obu jej końcach znajdują się specjalne rączki, tak zwane gripy, które umożliwiają wygodny chwyt. Kierownica jest połączona z rurą sterową przy pomocy wspornika. Rura ta jest zakończona tak zwanym widelcem. To przez ten właśnie widelec przechodzi przednie koło.
Wiedząc już, jak zbudowany jest rower, z jakich podstawowych elementów się składa, warto dodać, co jeszcze może znaleźć się w wyposażeniu tego jednośladu. Jest to niewątpliwie oświetlenie przednie i tylne oraz stopka. Może mieć także bagażnik, błotniki, dzwonek i kilka dodatkowych akcesoriów, dzięki którym jazda stanie się dużo przyjemniejsza. Każdy kolejny element wyposażenia podnosi wartość roweru, ale wpływa też na komfort jazdy i bezpieczeństwo. Dlatego wybierając rower, należy zwrócić uwagę na to, z czego się składa, co już jest, a co byłoby warto jeszcze dokupić. Takich dodatków i akcesoriów jest całe mnóstwo. Jeśli jednak chodzi o wyposażenie podstawowe, bardzo ważne jest, aby były to podzespoły dobrej jakości i trwałe. Niech będzie to pojazd, który zmotywuje do jak najczęstszych przejażdżek, zarówno tych krótkich, jak i dalekich. Bo w końcu rower wiąże się z rekreacją, rozrywką czy hobby, więc z takimi przyjemnościami niech kojarzy się w dalszym ciągu, a odpowiednie wyposażenie da jeszcze więcej radości.