Konserwacja roweru po zimie jest absolutnie obowiązkowa. To właśnie dzięki niej możliwe jest przywrócenie pełnej sprawności oraz funkcjonalności pojazdu. Wbrew pozorom nie jest to trudne zadanie, jednak wymaga ono sporej dokładności. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z usług profesjonalnego serwisu. Takie rozwiązanie z pewnością zostanie docenione przez osoby ceniące sobie wygodę oraz oszczędność czasu. Nie zawsze wspomniana usługa kosztuje majątek.
Wizyta w serwisie rowerowym
Przygotowanie roweru do sezonu oferowane jest przez niemal każdy dobry serwis rowerowy. Najważniejsze jest jednak to, aby zaproponowana cena nie była zbyt wysoka. Wiadomym jest, że większość osób posiada ograniczony budżet, co stanowi pewnego rodzaju utrudnienie. Nie każdy również chce wydawać dużą ilość gotówki na konserwację sprzętu. Przed skorzystaniem z interesującej nas oferty koniecznie sprawdźmy opinie wystawione przez wcześniejszych klientów. Być może okażą się one pomocne i ułatwią podjęcie trafnej decyzji.
Średni koszt opisywanej usługi to 250 zł. Atutem jest fakt, że jednoślad zostanie fachowo przygotowany do nowego sezonu. Duże znaczenie ma również krótki czas oczekiwania. Samodzielna konserwacja trwa zwykle kilka godzin. Ponadto, często dopiero podczas pracy okazuje się, że brakuje nam kluczy lub innych narzędzi, co wiąże się z nadprogramowymi wydatkami. Dodatkowym minusem jest fakt, że nie zawsze potrafimy ocenić rzeczywisty stan części eksploatacyjnych. Wydaje nam się, że są one w dobrym stanie, a po przejechaniu kilkunastu kilometrów czeka nas niemiła niespodzianka.
Samodzielne mycie roweru
Zastanawiasz się, jak konserwować rower? Zacznij od umycia konstrukcji. Wiele osób wykorzystuje do tego myjkę ciśnieniową. Jest to metoda skuteczna, jednak może wyrządzić wiele nieodwracalnych szkód. Istnieje duże ryzyko pojawienia się nieestetycznych śladów na lakierze, których eliminacja nie będzie, ani tania, ani łatwa. Z tego względu rozsądniej wziąć pod uwagę inne rozwiązania.
Najprościej wykorzystać miękką szmatkę, wodą oraz płyn do mycia. Nie stosujmy zbyt mocnych preparatów, ponieważ one również stanowią spore zagrożenie dla konstrukcji. Pierwszym krokiem jest usunięcie górnej warstwy zanieczyszczeń. Mowa tutaj przede wszystkim o kurzu, jednak w zdecydowanej większości przypadków spotkamy się również ze smarem.Konserwacja łańcucha rowerowego polega na przyłożeniu do niego ściereczki oraz kręceniu pedałami do tyłu. Nie ma konieczności jego zdejmowania, co można uznać za plus. Przy okazji sprawdźmy, czy jego napięcie jest optymalne. Pamiętajmy także o zębatkach, które także powinny zostać odświeżone. Najlepiej zdjąć tylne koło, ponieważ przeszkadza ono w osiągnięciu pożądanego efektu.
Jak nasmarować rower?
Przegląd roweru po zimie to nie tylko czyszczenie poszczególnych elementów, ale również wymiana części, które uległy zużyciu. Nie zapominajmy również o konieczności nasmarowania jednośladu. W tym celu należy stosować dedykowane smary, które znajdziemy w niemal każdym sklepie rowerowym. Ich wybór nie może być przypadkowy, ponieważ nie osiągniemy oczekiwanych rezultatów. To właśnie jakość smaru wspomaga utrzymanie łańcucha w dobrym stanie. Zacznijmy od posmarowania przerzutek, a następnie przejdźmy do łańcucha. Niezwykle ważne jest to, aby każde ogniwo smarować oddzielnie. Nie stosujmy jednorazowo więcej niż kilka kropli.
Zasady konserwacji roweru nie są zbyt skomplikowane. Kolejnym krokiem jest nasmarowanie łożyska w kołach oraz kierownicy. Samo wykonanie tych prac wydaje się łatwe, ale nie jest to prawdą. Jest to zadanie dla tych, którzy posiadają przynajmniej podstawową wiedzę na temat wspomnianych mechanizmów. Zamiast smarować linki łatwiej je wymienić na nowe – ich cena nie jest zbyt wysoka, co stanowi niezaprzeczalną zaletę. Przed udaniem się w drogę należy wyregulować pracę poszczególnych komponentów m.in. hamulców oraz przerzutek. Zweryfikujmy stan połączeń gwintowanych oraz opon.