Rowery elektryczne cieszą się stale rosnącym zainteresowaniem. Wiele osób dostrzega to, że dają one bardzo dużo możliwości oraz świetnie sprawdzają się w rozmaitych trasach. Dziś rowery elektryczne nie są tylko propozycją dla seniorów czy osób mniej aktywnych fizycznie. Są one obecnie jednym z bardzo atrakcyjnych środków lokomocji, pozwalającym wyruszać, zarówno w dłuższe, jak i krótkie trasy. Zastanawiasz się czy rower elektryczny sprawdzi się także do jazdy po mieście? Sprawdź to w artykule.
Rower elektryczny – krótka charakterystyka
Wizualnie rowery elektrycznie nie różnią się aż tak bardzo od tradycyjnych jednośladów. Mogą być tak samo estetyczne, eleganckie, jak i funkcjonalne. W zasadzie różnią się tylko kilkoma elementami. Przede wszystkim w odróżnieniu od roweru tradycyjnego, e-bike wyposażony jest silnik elektryczny, bateria (akumulator) oraz element sterujący. To dzięki tym elementom mogą pracować inaczej, niż tradycyjne rowery. Oczywiście tego typu sprzęty muszą także posiadać specjalne okablowanie oraz przewody, które zapewnią po prostu przepływ energii. Oczywiście najważniejszym elementem będzie bateria, która stanowi źródło napędowy jednośladu. Pozostałe elementy wyposażenia roweru elektrycznego są praktycznie identyczne jak w przypadku tradycyjnych sprzętów. Będzie to chociażby rama, kierownica, pedały czy też siodełko rowerowe.
Rowery elektryczne nie są zbyt skomplikowane w obsłudze. W jaki sposób działają? Żeby je uruchomić, trzeba zrobić dokładnie to samo, co po wejściu na tradycyjny rower – należy zacząć pedałować. Rower elektryczny miejski pozwala ustawić poziom wspomagania zgodnie z naszymi aktualnymi potrzebami. W momencie, kiedy przestajemy pedałować, albo też użyjemy hamulca – rower po prostu się zatrzyma. Napęd w przednim kole to zwykle rozwiązanie w najbardziej podstawowych rowerach. Znacznie bardziej popularnym rozwiązaniem jest silnik zamontowany jest w tylnym kole. Takie rozwiązanie jest wykorzystywane głównie przy rowerach miejskich lub trekkingowych. Silnik centralny – w korbie, jest jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań. Takie silniki mają wysoki moment obrotowy, dlatego też wykorzystywane są najczęściej w rowerach sportowych, szosowych czy górskich.
Komu potrzebny jest miejski rower elektryczny?
Rower miejski elektryczny to propozycja nie tylko dla seniorów. Dzisiaj z takich rowerów korzysta wiele osób, niezależnie od wieku. Miłośników tego typu sprzętów nie brakuje, co widać chociażby na przykładzie hulajnogi elektrycznej. Rowery elektryczne mogą być doskonała alternatywą dla tradycyjnych rowerów miejskich, oczywiście, wszystko zależy od naszych potrzeb. Na pewno dla osób, które chcą nie traktują roweru tylko jak środek lokomocji, ale np. też jako element treningu i wzmocnienia kondycji, rowery miejskie elektryczne nie będą zbyt ciekawą propozycją. Ale za to sprawdzą się doskonale, np. w zatłoczonych miastach, kiedy zależy nam na szybkim i względnie sprawnym poruszaniu się po zakorkowanych ulicach. Maksymalna prędkość, jaką będziemy mogli uzyskać na rowerze elektrycznym wynosi 25 km/h. Wynika to oczywiście z norm Unii Europejskiej. Taka prędkość w mieście jest naprawdę imponująca, biorąc pod uwagę fakt, że nie musimy wkładać tu zbędnego wysiłku. O ile przyjemniej jest latem poruszać się na elektrycznym jednośladzie np. do pracy czy na uczelnię, niż jechać zatłoczonym tramwajem czy autobusem.
Oprócz tego bardzo dużą zaletą miejskich rowerów elektrycznych, jest fakt, że nie mają one szkodliwego wpływu na środowisko. Dlatego też tego typu sprzęty są dobrą alternatywą dla tradycyjnych pojazdów spalinowych. W przypadku rowerów elektrycznych nie musimy obawiać się, że dotrzemy do pracy zmęczeni i spoceni. Dzięki temu, że wkładami znacznie mniej wysiłku w pedałowanie, możemy pokonywać na nim nawet dość długie trasy, które ciężko byłoby nam pokonać na zwykłym rowerze. Oczywiście miejskie rowery elektryczne nie są propozycją dla każdego. Wiele zawodowych rowerzystów nie widzi sensu w takim rozwiązaniu. Jednak nie każdy jeździ na rowerze dla sportu, dla wielu osób liczy się po prostu fakt, że jest to bardzo wygodny pojazd, który pozwoli im sprawnie dotrzeć w wybrane miejsce. Na pewno miejski rower elektryczny to także doskonałe rozwiązanie dla osób, które z różnych względów nie mogą komfortowo poruszać się tradycyjnymi jednośladami. Będą to np. osoby, które doznały jakiejś kontuzji oraz posiadają różnego rodzaju problemy zdrowotne, np. astmę. Miejskie rowery elektryczne to także dobry sposób na aktywność dla osób z dużą otyłością.
Czy miejskie rowery elektryczne mają wady?
Jak w przypadku każdego jednośladu, również rowery elektryczne będą miały kilka wad. Przede wszystkim nie są to sprzęty na każdą kieszeń. Wiele osób nie będzie mogło sobie na nie pozwolić. Oczywiście te tańsze modele, zakupione z przypadkowych źródeł, nieznanych producentów, będą po prostu bardziej awaryjne. W przypadku awarii w rowerach elektrycznych, niestety nie jest już tak prosto, jak przy tradycyjnych jednośladach. Często zdarza się tak, że naprawa może być niemożliwa lub nieopłacalna, dlatego też, jeśli chcemy zakupić miejski rower elektryczny, warto jest wybierać sprzęty, znanych i cenionych producentów, którzy starają się by, jakość oferowanych produktów była na najwyższym poziomie. Wadą będzie także waga tych rowerów oraz fakt. Rowery elektryczne są dużo cięższa, niż tradycyjne jednoślady. Waga samej baterii z silnikiem jest już znaczna, a dochodzi do tego cała konstrukcja roweru.
Jako wadę można uznać także to, że miejskie rowery elektryczne miejskie są bardzo atrakcyjnym obiektem dla niejednego złodzieja. Są zazwyczaj drogie, zadbane i cały czas są stosunkowo rzadkim widokiem na polskich ulicach. Dlatego też, jeśli poruszamy się takim sprzętem po mieście, koniecznie powinniśmy pamiętać o solidnym zabezpieczeniu. Oprócz tego warto także pamiętać o tym, że drogie rowery mogą zginąć nie tylko z zatłoczonych, miejskich parkingów. Dlatego też warto dodatkowo zabezpieczać rowery także w garażach, piwnicach czy na klatkach schodowych.
Osobiście na co dzień korzystam z roweru elektrycznego. Ciekawi mnie jaka jest żywotność akumulatora, ktoś się orientuje?