Światła rowerowe można podzielić na takie, które powinny obowiązkowo znaleźć się w wyposażeniu roweru oraz na nieobowiązkowe, które służą różnym celom. Na pewno sprawnie działające oświetlenie jest gwarancją nie tylko bezpieczeństwa rowerzysty, ale także pozostałych uczestników ruchu, zwłaszcza, gdy jeździmy po zmierzchu. Co warto wiedzieć na temat oświetlenia rowerowego? W jakie światła najlepiej wyposażyć swój rower? Sprawdź to!
Oświetlenie rowerowe – przepisy prawne
Przede wszystkim warto zacząć od tego, że wyposażenie roweru w światła, nie jest tylko naszą dobrą wolą, a wynika z przepisów prawa. Zgodnie z art. 53 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. 2003 nr 32 poz. 262 z późn. zm.) rower powinien być wyposażony w:
- co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej umieszczone z przodu roweru
- co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej z tyłu roweru
Tryb pracy lampek (zarówno przednich, jak i tylnych) może być zarówno stały, jak i migający. Oprócz samych świateł ważna jest także ich widoczność. Wymagane jest bowiem, aby zarówno oświetlenie pozycyjne, jak i odblaskowe były widoczne z co najmniej 150 m odległości. W przepisach prawo zostało określone także to, w jaki sposób oświetlenie rowerowe powinno być zamontowane – nie wyżej niż 1,5 m nad ziemią, ale też nie niżej niż 25 cm.
Na co zwracać uwagę przy wyborze oświetlenia do roweru?
Większość dostępnego oświetlenia rowerowego będzie spełniała wymagania prawne, dlatego też w większości przypadków nie musimy się nad tym zastanawiać przy ich zakupie. Jest jednak szereg innych kwestii, na które warto jest zwrócić uwagę przed ostatecznym wyborem. Przede wszystkim ważna jest moc emitowanego światła. Jest ona wyrażana w lumenach im więcej lumenów, tym oświetlenie będzie mocniejsze. To ile lumenów powinno mieć oświetlenie rowerowe będzie uzależnione od wielu kwestii. Przede wszystkim terenu, po którym się poruszamy. Czy zazwyczaj jeździmy w czasie zupełnej ciemności czy po ulicach oświetlonych światłem latarni? Ważną kwestią jest także nasz wzrok oraz aktualna pora roku. Do jazdy po mieście wystarczą lampki 300 lumenów, natomiast ciemnym terenie najlepiej sprawdzą się oświetlenia o mocy 500 a nawet 800 lumenów.
Bardzo ważną kwestią jest także wytrzymałość oświetlenia. Dlatego też najlepiej wybierać jest produkty wysokiej jakości, wykonane z wytrzymałych, solidnych materiałów. Dzięki temu zyskamy pewność, że oświetlenie nie zawiedzie nas w trudnych warunkach. Oczywiście najlepiej jest wybierać oświetlenie wodoodporne. Opady atmosferyczne prędzej czy później zaskoczą niemal każdego rowerzystę, dlatego też warto być przygotowanym na taką ewentualność. Ważny jest także stopień wodoodporności. Jeśli na co dzień nie podróżujemy w ulewnych deszczach i poruszamy się głównie np. po mieście, nie ma sensu kupować sprzętu z najwyższym wskaźnikiem IPX. Po prostu nie będziemy mieli okazji w pełni wykorzystać tej funkcjonalności. IPX8 sprawdzi się raczej tylko podczas długich, wymagających tras, podczas których nie mamy możliwości, żeby schować się przed deszczem czy śniegiem.
Warto jest także zwrócić uwagę na tryby pracy oświetlenia, do wyboru mamy tryb ciągły lub migający. Niektóre oświetlenia rowerowe pozwalają także na regulację natężenia trybu ciągłego. Wówczas mamy do wyboru np. 100 proc. mocy, 50 proc. mocy, 20 proc. mocy. Dzięki temu możemy regulować moc oświetlenia do aktualnej pory dnia, pogody czy panujących na drodze warunków. Dla osób, które nie posiadają zbyt wielkiego doświadczenia w rowerowych sprzętach istotne może być także to, w jaki sposób montowana jest lampka rowerowa. Oczywiście również nie każda lampka będzie odpowiednia do każdej konstrukcji roweru. Dlatego też przed dokonaniem zakupu, najlepiej jest sprawdzić czy wybrane oświetlenie będzie odpowiednie do naszego roweru. Dobrą praktyką jest także wybieranie lampek rowerowych, które wyróżniają się uniwersalnym sposobem montażu, np. na gumkę, dzięki temu będą odpowiednie do większości rowerów.
Sposób zasilania oświetlenia rowerowego może być naprawdę różny. Aktualnie jednymi z najbardziej popularnych rozwiązań są lampki rowerowe zasilanie bateryjne. Często także można spotkać oświetlenie z zasilaniem tradycyjną prądnicą, która przymocowana jest do ramy roweru bądź została umieszczona w piaście rowerowej. Oprócz tego spotyka się także lampki, które posiadają zasilanie akumulatorowe. W przypadku zasilania na baterie lub akumulatorowego ważny jest także czas działania oraz sposób ładowania. Warto także zwrócić uwagę na design lampek rowerowych. Niektóre z nich są bardziej nowoczesne, inne posiadają tradycyjny, klasyczny wygląd. Najważniejsze jest wybrać oświetlenie, które zapewni nam bezpieczeństwo, dobrze oświetli drogę oraz będzie dopasowane do naszych indywidualnych preferencji.
Jakie oświetlenie rowerowe do miasta, a jakie na trasy?
To, w jakie oświetlenie do roweru powinniśmy wyposażyć swój rower, zależy głównie od tras, którymi się najczęściej poruszamy. Jeśli rower służy na do jazdy po mieście, np. do pracy czy na uczelnię i rzadko jeździmy nim po zmroku, nie musimy wybierać mocnych lampek rowerowych. Zwłaszcza, jeśli poruszamy się po dobrze oświetlonych ścieżkach rowerowych. Sytuacja się nieco komplikuje w momencie, kiedy trasy są bardziej wymagające. Na pewno w momencie, gdy najczęściej wybieramy trasy szosowe i jeździmy rowerem w ruchu ulicznym, oświetlenie powinno być bardzo dobrze widoczne, zwłaszcza tylne. Lampka przednia powinna oczywiście mieć dostateczną moc, aby oświetlić jezdnię, ale nie oślepić innych uczestników ruchu drogowego. Zastanawiasz się, jakie lampki do roweru wybrać poza miastem? Na pewno oświetlenie na poza miejskie trasy powinno charakteryzować się dużą mocą. W trasach nieoświetlonych komfortowe minimum to 500 lumenów. Natomiast, jeśli poruszamy się po nierównych i bardzo wyboistych drogach, leśnych ścieżkach, wzgórkach i wzniesieniach polnych najlepiej jest zaopatrzyć się w lamkę rowerową o mocy 1000 lumenów.
Jakie oświetlenie rowerowe z przodu?
Zgodnie z prawem z przodu roweru powinno znaleźć się, co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej. Idealna lampka rowerowa przednia powinna przede wszystkim dobrze oświetlać drogę przed rowerzystą. Jeśli rowerzysta zauważy przeszkodę lub niebezpieczeństwo z dostatecznej odległości, będzie miał dość czasu na wykonanie odpowiedniego manewru. Dlatego też oświetlenie przednie będzie miało szczególne znaczenie w trasach słabo oświetlonych lub zupełnie niewidocznych. Ważne, żeby oświetlenie rowerowe przednie świeciło mocnym, jasnym światłem. Oprócz tego bardzo istotny jest także odpowiednio szeroki kąt świecenia, który zapewni maksymalną widoczność w trasie po zmroku. Oprócz tego warto pamiętać, że lampki rowerowe przednie to produkt bardzo popularny, dlatego też ich oferta jest bardzo szeroka. Jeśli wybierzemy oświetlenie z odpowiednią ilością lumenów, warto także zwrócić uwagę na ogólną estetykę lampki. Producenci oferują nie tylko szeroką gamę kształtów, ale także stylów i kolorów. Dlatego też bez problemu można znaleźć oświetlenie, które jest nie tylko funkcjonalne, ale także piękne. W bogatej ofercie producentów znajdują się zarówno klasyczne modele lampek rowerowych, jak i lampki w stylu retro czy nowoczesnym. Można je dopasować zarówno do rowerów górskich, holenderek, rowerów miejskich i trekkingowych.
Jakie oświetlenie rowerowe z tyłu?
Przepisy prawa określają, że rowerzysta powinien wyposażyć swój rower, w co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej z tyłu roweru. Lampki rowerowe, które są montowane z tyłu mają zupełnie inne zadanie, niż lampki rowerowe montowane z przodu. Przede wszystkim tylne oświetlenie do roweru nie musi oświetlać drogi rowerzyście. Jego głównym celem jest po prostu to, żeby rowerzysta był widoczny na drodze z dostatecznej odległości. Dlatego też oświetlenia rowerowe, które montowane są z tyłu roweru są stosunkowo tańsze, niż wymagające przednie lampki rowerowe. Zazwyczaj składają się one z diod LED. Oczywiście przed zakupem konkretnej lampki warto zwrócić uwagę na jej parametry, bowiem niektóre bardzo tanie światła będą po prostu niewystarczające do jazdy po zmroku. Zwłaszcza wtedy, gdy warunki pogodowe są niesprzyjające, np. w czasie deszczu, mgły czy opadów śniegu.
Rowerowe światła odblaskowe
Światła odblaskowe nie generują światła samodzielnie. Poprzez odbijanie światła mają za zadanie poprawiać widoczność rowerzysty na drodze. Dobrze, żeby odblaski rowerowe były zgrane z pozostałym oświetleniem roweru, nie warto także przesadzać z ich ilością, ponieważ mogą po prostu rozpraszać uwagę kierowcy. Zgodnie z prawem wymagane jest posiadanie czerwonego, odblaskowego światła tylnego. Reszta świateł odblaskowych jest opcjonalna, natomiast warto wyposażyć w niektóre z nich rower. Zwłaszcza, jeśli jeździmy w dalekie pozamiejskie trasy. Z przodu roweru najczęściej montowane jest białe lub żółte światło odblaskowe, które zwiększa widoczność rowerzysty po zmroku. Choć nie jest ono wymagane prawnie, to jednak zwiększa widoczność, a tym samym wpływa na bezpieczeństwo. Popularnym rozwiązaniem są także odblaski umieszczone na pedałach czy na kołach. Można także skorzystać ze specjalnych pasków odblaskowych, które nakleja się na wybraną część roweru.
Jak ustawić i zamontować światła rowerowe?
Montaż oświetlenia rowerowego w większości przypadków nie jest niczym skomplikowanym. Producenci oświetlenia rowerowego starają się by ich instalację można wykonać szybko i sprawnie. Niektóre lampki rowerowe można przymocować do roweru za pomocą specjalnej obejmy. Inne modele świateł montowane są np. przy pomocy śruby. Na pewno w każdym przypadku warto jest zwrócić uwagę na to, czy lampki rowerowe są mocno i stabilnie przymocowane. Bardzo ważne jest, aby nie przesuwały się i nie zmieniały swojej pozycji w czasie jazdy, np. pod wpływem wstrząsów, silnego wiatru czy nagłego hamowania. Światła przednie najczęściej montuje się na kierownicy lub do widelca roweru. Ważne jest, aby były umieszczone pod odpowiednim kątem. Ważne jest, żeby dobrze oświetlały drogę, zapewniały dobrą widoczność, ale także nie oświetlały uczestników ruchu jadących z naprzeciwka. Dlatego też lampkę najlepiej jest skierować lekko w dół. W przypadku lampek tylnych, najlepszym miejscem do ich montażu będzie sztyca zaraz pod siodełkiem. Jeśli posiadamy rower z bagażnikiem można także rozważyć zamontowanie na nim światła tylnego. Warto pamiętać o tym, że tylne światło musi być jak najbardziej widoczne dla pozostałych uczestników ruchu. To dzięki niemu kierowcy będą mogli zauważyć nas na drodze. Dlatego też należy zadbać o to, żeby lampki nic nie zasłaniało.
Czy światła rowerowe muszą być włączone o każdej porze dnia?
W ciągu dnia rowerzysta nie musi podczas jazdy mieć włączonych świateł. Wyjątkiem będą takie sytuacje, w których z uwagi na panujące warunki atmosferyczne została zakłócona przejrzystość powietrza. Mogą to być np. opady deszczu, silne zamiecie śnieżne czy mgły.
Warto także zwrócić uwagę na to, że choć teoretycznie w ciągu dnia nie trzeba jeździć rowerem z włączonymi światłami, to jednak są miejsca, w których włączenie oświetlenia będzie konieczne. Takim przykładem jest chociażby jazdy w tunelu.
Kiedy można zamontować oświetlenie na kasku?
W przypadku, kiedy poruszamy się po szosie czy po mieście najlepszym rozwiązaniem wydaje się oświetlenie przymocowane do kierownicy roweru. Wynika to z faktu, że lampa mocowana na kierownicy będzie oświetlała miejsce, w które zwrócona jest kierownica. Do takie jazdy warto także wybierać lampki z soczewką o zmiennej ogniskowej. Wówczas posiadają one płynną regulację skupienia wiązki światła. Dzięki temu możemy dopasować zasięg oświetlenia do aktualnych potrzeb, np. od bardzo szerokiej wiązki światła o niewielkim zasięgu do silnie skupionej o dużym zasięgu. Natomiast w przypadku, kiedy poruszamy się na rowerze w terenie, zwłaszcza górskim warto jest pomyśleć o zamontowaniu oświetlenia na kasku rowerowym. Lampka na kierownicy oświetli tylko tę część drogi, w którą skierowana jest kierownica. Co w przypadku górskich tran i częstych zakrętów jest po prostu niepraktyczne i nie pozwoli na zachowanie odpowiedniego bezpieczeństwa. Lampki rowerowe na kask to rozwiązanie, które polecane jest profesjonalistom. Najczęściej są one wyposażone w tryby działania, które pozwalają dobrać odpowiednią moc do panujących warunków oraz otoczenia. Niektóre z nich wyposażone są w specjalne uchwyty, które umożliwiają komfortowe mocowanie na rowerowym kasku. Inne wyposażone są to uniwersalne opaski. Warto pamiętać o tym, że oświetlenie na kask powinno być używane głównie do jazdy w terenie, dlatego też w momencie, kiedy wyjeżdżamy na drogi publiczne, należy je wyłączyć.
Oświetlenie LED do roweru
Oświetlenie rowerowe LED jest bardzo popularnym rozwiązaniem. Diody LED są nie tylko wytrzymałe, ale oprócz tego emitują dość mocne światło, które pozwala na komfortową i bezpieczną jazdę rowerem w nocy i po zmierzchu. Zalet takiego rozwiązania jest naprawdę wiele. Diody LED są bardzo wydajne, nie nagrzewają się a oprócz tego są energooszczędne. Oprócz tego ich bardzo dużą zaletą jest także atrakcyjna cena zakupu. Lampki rowerowe led doskonale sprawdzają się zarówno do jazdy po mieście, jak i poza nim. Są odporne na wstrząsy, dlatego też nie musimy martwić się o uszkodzenie oświetlenia podczas pokonywania wyboistej drogi. Są proste w obsłudze, w większości z nich dostępnych jest kilka trybów świecenia, więc można regulować natężenie mocy. Część z nich posiada także certyfikaty wodoodporności, które pozwalają oświetlać drogę nawet w czasie deszczu. Z racji tego, że oświetlenie rowerowe LED jest bardzo praktyczne, cieszy się bardzo popularnością wśród rowerzystów. Dzięki temu na rynku dostępnych jest wiele lampek rowerowych LED o odmiennych kształtach, stylach i kolorystyce.