Rama torowa – najlepsza rama na ostre koło

Wybór ramy do ostrego koła nie zawsze jest łatwym zadaniem. Priorytetem jest to, aby zapewnić sobie komfortowe prowadzenie w każdych warunkach. Wiadomy jest, że konstrukcja nie może być zbyt ciężka. Wysoka waga negatywnie wpływa na wygodę użytkowania. Wiele zależy również od indywidualnych potrzeb oraz preferencji cyklisty. Poszukujesz sprawdzonych porad? Ten wpis jest właśnie dla Ciebie!

O czym pamiętać?

Wiele osób zapomina, że rama to podstawowy element konstrukcji jednośladu. Z tego względu jej dobór nie może być przypadkowy. Teoretycznie ostre koło wyróżnia się prostą budową, jednak nie oznacza to, że wybór ramy to łatwe zadanie. Poniższe wskazówki przydadzą się również zwolennikom pojazdów singlespeed. Oczywiście wyjątek stanowią hamulce, których nie montuje się w klasycznym ostrym kole.

Przed podjęciem decyzji zakupowej należy przygotować się merytorycznie. Ważne jest, aby pozyskać rzetelną wiedzę, która uchroni przed wyrzuceniem gotówki w błoto. Dobrze bazować na opiniach doświadczonych cyklistów, które mogą stanowić spore wsparcie. Trzeba również dodać, że rama na tor jest zupełnie inna niż ta, która eksploatowana jest na co dzień.

Rama z poziomymi hakami

Absolutną podstawą jest to, aby rama do ostrego koła posiadała poziome haki. Dzięki nim możliwe jest swobodne przesuwanie się piasty odpowiadającej za napięcie łańcucha. Najczęściej wykorzystuje się haki otwarte do tyłu. Alternatywą są haki ukośne otwarte do przodu, które często spotykane są w rowerach szosowych. Nie bez znaczenia jest także trafne określenie ich optymalnego rozstawu. W przypadku ostrego koła jest to mniej więcej 120 mm.

Prawdą jest, że stalowe ramy można “ścisnąć”, jednak nie jest to rekomendowane rozwiązanie. Rozsądniej dobrać konstrukcję, która będzie w pełni kompatybilna z pojazdem. W starszych ramach dość często odnotowuje się wygięcie widełek, co oczywiście nie jest pożądanym zjawiskiem. Źle dopasowany rozstaw utrudnia także realizację czynności serwisowych.

Niska waga i doskonała zwrotność

Kolejną kwestią, którą należy poruszyć jest waga. Wiadomym jest, że jednoślad powinien być relatywnie lekki, tak aby nie stanowił obciążenia dla cyklisty. Decyzji nie należy jednak podejmować zbyt pochopnie. Wiele proponowanych konstrukcji, które dostępne są na aukcjach sprzedażowych nie są warte zainteresowania! Świetną opcją wydaje się być rama torowa, która posiada zadowalające parametry użytkowe.

Istotną kwestią jest również zwinność, która decyduje o tym, jak pojazd sprawdzi się w miejskich warunkach. Przed ostatecznym wyborem należy sprawdzić rozstaw kół oraz prześwity. Zazwyczaj im krótsza rama, tym lepsza. Nie dotyczy to jednak ekstremalnych modeli torowych.

Nowa vs używana

Wiadomym jest, że niemal każdy chciałby zakupić nową ramę do ostrego koła. Jest ona jednak o wiele droższa. Pewne jest to, że nie należy rezygnować z jakości. Osoby posiadające ograniczony budżet powinny postawić na używaną konstrukcją – to sprawdzony sposób na to, aby sporo zaoszczędzić.

Czasami nie warto jednak przepłacać. Do jazdy po mieście nie potrzeba najwyższej klasy ramy karbonowej. To przerost formy nad treścią! Należy uważać jednak na podejrzanie tanie konstrukcje, których jakość pozostawia wiele do życzenia. Dodatkowym minusem jest fakt, że zwykle są one bardzo ciężkie, a tym samym niewygodne w eksploatacji. Lepiej postawić na znanego i cenionego producenta, który funkcjonuje w branży od lat. Rama “no name” zakupiona na azjatyckiej stronie może (ale nie musi) okazać się pomyłką.

Dodaj komentarz