Rowery single speed cieszą się ogromnym zainteresowaniem osób poszukujących jednośladu do jazdy po mieście. Wynika to z faktu, że większość cyklistów-amatorów nie korzysta z potencjału napędów z dużą ilością biegów. Opisywany pojazd wyróżnia się niską wagą oraz nieprzeciętną zwinnością. To właśnie dzięki temu pokonywanie zatłoczonych uliczek nie stanowi żadnego wyzwania. Sporym atutem single speed jest fakt, że nie jest on tak ekstremalny, jak ostre koło. Zastanawiasz się, czy jest to rozwiązanie odpowiednie dla Ciebie? Zapoznaj się z dalszą częścią wpisu, gdzie umieszczono zbiór praktycznych informacji. Z pewnością ułatwią one podjęcie trafnej decyzji!
Czym jest rower single speed?
Rower miejski single speed to jednoślad o sportowej geometrii, który nie posiada biegów. Pod względem budowy przypomina on pojazdy szosowe lub torowe. Zwarta konstrukcja sprawia, że jest to jednoślad wyjątkowo zwinny, dzięki któremu można przemieszczać się sprawnie i bezproblemowo. Cechą charakterystyczną są również wąskie koła. Rowery single speed posiadają zarówno wolnobieg, jak i hamulce. Sprawia to, że jazda nie jest tak ekstremalna, jak w przypadku ostrego koła. Docenią to ci, dla których ważne jest bezpieczeństwo. Sporym atutem jest fakt, że w sprzedaży znajduje się wiele gotowych jednośladów o satysfakcjonujących parametrach technicznych. Nie można również nie wspomnieć o możliwości przerobienia klasycznych konstrukcji z przerzutkami. Najczęściej to rowery szosowe służą za „bazę”. Oczywiście jest to zadanie dla fachowców, którzy posiadają nie tylko niezbędną wiedzę, ale również doświadczenie. W zdecydowanej większości przypadków rowery single speed posiadają prostą kierownicę ze stali. Równie często można spotkać bycze rogi. Sporadycznie pojazd tego typu posiada kierownicę baranek, jednak taka opcja również wchodzi w grę.
Jakie zalety posiadają jednoślady single speed?
Rowery single speed posiadają wiele zalet. Nie bez powodu cieszą się one ogromną popularnością! Oczywiście omawiane jednoślady posiadają również przeciwników. Ostateczna decyzja to kwestia indywidualnych potrzeb użytkownika. Nie istnieje model, który tak samo dobrze sprawdzi się w każdym przypadku.
1. Niska waga
Single speed jest lekki, więc nie stanowi obciążenia dla cyklisty. Niska waga ma ogromne znaczenie podczas przemieszczania się po mieście. Średnia waga konstrukcji to około 10 kg – w przypadku tradycyjnego roweru miejskiego jest to średnio 16 kg, a nawet więcej. Różnica jest znacząca! Zauważą to przede wszystkim osoby, które są zmuszone przenosić pojazd (np. przez schody). Trzeba także wiedzieć, że waga pojazdu ma ogromny wpływ na komfort prowadzenia oraz manewrowania. Rower single speed wydaje się także prawdziwym strzałem w dziesiątkę dla tych, którzy planują przechowywać go w mieszkaniu. Poręczną konstrukcję można z łatwością umieścić w uchwycie. W to zadanie nie trzeba wkładać zbyt dużej ilości energii. Ponadto, wieszak nie będzie narażony na wysokie obciążenia, co zmniejsza ryzyko jego niespodziewanego zerwania.
2. Intuicyjna obsługa
Rowery miejskie single speed są wyjątkowo proste w prowadzeniu, więc przypadną do gustu tym, którzy wygodę stawiają na pierwszym miejscu. Plusem jest brak konieczności zastanawiania się, który bieg będzie odpowiedni. Nie ma potrzeby dostosowywania napędu do warunków otoczenia. Większość współczesnych modeli posiada podwójny hamulec. Takie rozwiązanie konstrukcyjne zapewnia pożądany poziom bezpieczeństwa oraz niezawodności. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby single speed serwisować samodzielnie. Wyróżnia się on nieskomplikowaną budową, więc trudno popełnić tutaj błąd. Osoby, które zdecydują się skorzystać z usług profesjonalnego serwisu mogą liczyć na korzystniejsze ceny. Mniejszy nakład pracy jest równoznaczny z niższym kosztem naprawy/konserwacji. Nie ma także większych kłopotów z zakupem części zamiennych. Prawdą jest, że jednoślady z przerzutkami są o wiele droższe w utrzymaniu. Potwierdzają to opinie doświadczonych cyklistów oraz profesjonalnych serwisantów.
3. Korzystna cena zakupy
Single speed nie jest drogi w zakupie, co zadowoli osoby z ograniczonym budżetem. Mniejsza ilość części sprawia, że ceny jednośladów znajdują się na uczciwym poziomie. Jest to najlepszy dowód na to, że nie trzeba wydawać majątku, aby zakupić dobry rower miejski! Omawiana konstrukcja nie posiada przerzutek, linek, pancerzy, manetek, zębatek. Korba, czy też tylna piasta kosztuje o wiele mniej. Nie można również wspomnieć o napędzie, który cechuje się prostą budową, a tym samym niewygórowaną ceną. Ma to szczególne znaczenie dla tych, którzy intensywnie eksploatują pojazd. Single speed projektowane na zamówienie są w stu procentach dopasowane do osobistych wymagań, co przekłada się na maksymalną wygodę.
Jakie wady posiadają rowery single speed?
Rower single speed nie jest dla każdego. Jak już wspomniano, nie istnieją jednoślady, które równie dobrze sprawdzą się w każdym przypadku. Właśnie dlatego warto jest poznać minuty omawianej konstrukcji. Brak przerzutek może okazać się sporym mankamentem.
1. Problematyczne pokonywanie podjazdów
Wiadomym jest, że przerzutki ułatwiają sprawne pokonywanie podjazdów. Ich brak może okazać się kłopotliwy podczas jazdy pod górkę. Rowery single speed sprawdzają się przede wszystkim na relatywnie płaskim terenie. Nie można również zapomnieć o negatywnym wpływie czynników atmosferycznych. Jazda pod wiatr może uprzykrzyć życie.
2. Brak możliwości jazdy w terenie
Rower single speed wyśmienicie sprawdzi się w mieście, jednak nie jest dobrym wyborem na wycieczki „w terenie”. Szosowe opony sprawiają, że pokonywanie ubytków oraz nierówności to prawdziwa zmora. Nawet jazda drogą gruntową nie jest zbyt komfortowa. Pierwszym krokiem jest określenie, jakie drogi będziemy najczęściej przemierzać. Dopiero wtedy można określić najlepszy rodzaj pojazdu.
3. Niski poziom uniwersalności
Jednoślady single speed nie są uniwersalne! Nie wydają się być dobrym rozwiązaniem na długi wycieczki. Okazyjnie można pokonać na nich kilkadziesiąt kilometrów, o ile podłoże jest płaskie i ugruntowane. Cykliści, którzy planują regularne wycieczki powinni postawić na inny rower. Geometria zmniejsza wygodę użytkowania podczas wielogodzinnej jazdy. Pokonując znaczne dystanse trzeba liczyć się z dyskomfortem – wynika to z faktu, że single speed projektowany jest z myślą o przemieszczaniu się po miejskich zabudowach.
4. Brak błotników
Single speed najczęściej nie posiada błotników, co stanowi znaczące utrudnienie w deszczowe dni. Trzeba liczyć się z możliwością zamoczenia spodni. Nie można również zapomnieć o tym, że wąskie koła nie zapewniają dostatecznej przyczepności do mokrej nawierzchni. Sprawia to, że jazda w ulewę wymaga ogromnej rozwagi i ostrożności.
Czy single speed to typowy rower miejski?
Single speed nie jest typowym rowerem miejski – właśnie dlatego taka konstrukcja nie spełni oczekiwań wszystkich cyklistów. Standardowy jednoślad umożliwia przyjęcie wyprostowanej pozycji podczas jazdy. Ponadto, posiada on kanapowe siodełko, błotniki, przerzutki, osłonki, czy też nóżkę. Nie można również nie wspomnieć o pancerzach. Na klasycznym rowerze miejskim można bez obaw przemieszczać się w sukience, czy też garniturze. Nie wykazuje on dużej wrażliwości na czynniki pogodowe. Podstawową wadą jest wysoka waga konstrukcji – jej przenoszenie nie należy do przyjemnych. Ogromna ilość jednośladów waży prawie 20 kg!
Pojazdy single speed można uznać za przeciwieństwo popularnych modeli miejskich. Są wyjątkowo lekkie, więc jazda na nich to czysta przyjemność. Ciasne i zatłoczone uliczki można przemierzać w ekspresowym tempie. Ich konstrukcja jest „odchudzona” – brak przerzutek to nie wszystko. Warto jednak wspomnieć o alternatywach. Coraz chętniej w rowerach single speed montowana jest trzybiegowa piasta planetarna. Zwiększa to poziom ich uniwersalności. Pojazdy są nieznacznie cięższe, jednak sprawdzają się nie tylko na płaskich terenach, ale również na podjazdach oraz lekko wyboistych gruntach.