Wymiana linki hamulcowej w rowerze – jak to zrobić?

Wymiana linki hamulcowej w rowerze w wielu przypadkach jest koniecznością. Jeśli znajduje się ona w złym stanie, to istnieje duże ryzyko niespodziewanego pęknięcia. Należy obserwować działanie układu hamulcowego. Jeśli zatrzymanie pojazdu staje się coraz bardziej problematyczne, to czas na konserwację. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy linka nie jest zaśniedziała lub zardzewiała. Mogą także pojawić się charakterystyczne postrzępienia.

Stan linki hamulcowej

Wiele osób zastanawia się, jak wymienić linkę hamulcową w rowerze i kiedy to zrobić. Pierwszym krokiem jest zweryfikowanie, w jakim stanie znajduje się wspomniany element. Warto wiedzieć, że jest on podatny na procesy korozyjne, a rdza znacząco obniża wytrzymałość mechaniczną. Sprawia to, że linka prędzej, czy później ulegnie przerwaniu. Z pewnością nie należy czekać, aż usterka stanie się poważna. Im szybciej zareagujemy, tym lepiej! Pęknięcie linki hamulcowej podczas jazdy stanowi realne zagrożenie dla cyklisty. Regularne przeglądy stanu pojazdu są absolutnie obowiązkowe!

Hamulce posiadające linki

Nie wszystkie rodzaje hamulców rowerowych wyposażone są w linki. Można je spotkać w:

  • Cantilever – ten rodzaj hamulców był powszechnie stosowany w rowerach MTB kilkadziesiąt lat temu. Obecnie jest najczęściej montowany w pojazdach przełajowych. Z uwagi na specyficzną budowę jest on dość skomplikowany w regulacji.
  • V-brake – jest spotykany w większości jednośladów do codziennego użytku. Plusem jest fakt, że omawiane hamulce posiadają prostą budowę oraz mechanizm działania. Ich regulacja także nie stanowi większego wyzwania.
  • U-brake – najczęściej jest wykorzystywany w rowerach szosowych. Prezentowany hamulec nie jest problematyczny w regulacji, a dodatkowo wyróżnia się nieprzeciętną odpornością na negatywne oddziaływanie czynników zewnętrznych.
  • Hamulec tarczowy – w zdecydowanej większości przypadków spotkamy się z nim w rowerach dla dzieci. Są solidne oraz odporne na niesprzyjające warunki atmosferyczne. Nie sprawdzają się jednak w przypadku dużych prędkości, ponieważ zapewniają małą siłę hamowania.
  • Hamulec tarczowy mechaniczny – jego popularność stale rośnie. Największą zaletą jest banalna regulacja, jednak omawiane rozwiązanie posiada także wiele wad.

Niezbędne narzędzia

Zastanawiasz się, jak wymienić linkę hamulcową w rowerze? Przede wszystkim musisz posiadać odpowiednie narzędzia. Niezbędny jest klucz imbusowy oraz obcinaczka do linek. Pomocne mogą okazać się również kombinerki. Przy okazji warto jest sprawdzić, w jakim stanie znajdują się klocki hamulcowe oraz pancerze. Być może warto je wymienić.

Wymiana linki krok po kroku

  1. Pierwszym krokiem jest poluzowanie linki poprzez odkręcenie śruby baryłkowej.
  2. Wyjmujemy uszkodzoną linkę, a następnie zakładamy nową do klamki. Wsuwamy jej całość do pancerza.
  3. Zastanawiasz się, jak naciągnąć linkę hamulcową w rowerze? Należy ustalić odległość klocków od obręczy (około 2 mm), przytrzymać linkę i dokręcić śrubę.
  4. Po sprawdzeniu działania linki odcinamy jej końcówkę oraz zaciskamy na końcu plombę. Po końcowej regulacji pojazd nadaje się do użytku.

Regulacja linki hamulcowej w rowerze wydaje się być dość prosta, jednak wiele osób ma problem z tym zadaniem. W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z pomocy fachowców. Wizyta w serwisie rowerowym wcale nie musi kosztować majątku!

Regulacja hamulca

Do regulacji hamulca stosujemy dwie śrubki. Musimy określić, z której strony następuje nadmierne tarcie hamulca. Dokręcamy śrubę na tym ramieniu hamulca, na którym zaobserwowaliśmy tarcie. Po naciśnięciu klamki hamulcowej linka powinna się ugiąć w odległości około 2/3 od kierownicy. Jeśli stało się inaczej, to najprawdopodobniej jest ona niedostatecznie lub zbyt mocno napięta. Sprawny układ hamulcowy to absolutna podstawa. Doświadczeni cykliści również mają problem z regulacją omawianych elementów, a więc czasami lepiej nie tracić czasu i poprosić o pomoc specjalistów.

Dodaj komentarz