Jak wymienić hamulce w rowerze? Montaż i regulacja hamulców v brake

Samodzielna wymiana hamulców w rowerze może okazać się nie lada wyzwaniem. Jest to jednak proces obowiązkowy, jeśli czujemy, że nie działają one jak należy. Trzeba pamiętać, że w dużej mierze to właśnie one odpowiadają za bezpieczeństwo podczas jazdy. Nawet dla osób bez doświadczenia konserwacja nie powinna być zbyt trudna, jednak jest to kwestia bardzo indywidualna. Wiele zależy również od tego, w jakim stanie znajduje się pojazd. Przyczyn usterki może być wiele, a więc pierwszym krokiem jest ustalenie źródła problemu. Czasami najrozsądniej udać się do serwisu.

Dlaczego hamulce nie działają poprawnie?

Nie można jednoznacznie powiedzieć, dlaczego hamulce nie działają poprawnie, ponieważ jest to kwestia bardzo indywidualna. Wiadomym jest, że pierwszym krokiem jest przegląd stanu technicznego pojazdu. Osoby bez doświadczenia mogą mieć z tym problem, a więc w takiej sytuacji najlepiej skorzystać ze wsparcia fachowców. Utrata pełnej sprawności hamulców może być spowodowana m.in. wyeksploatowaniem linki hamulcowej, uszkodzonym pancerzem, scentrowanym kołem, zużyciem klocków hamulcowych.

Zgłaszając się do serwisu rowerowego można mieć pewność, że usterka zostanie nie tylko bezbłędnie zdiagnozowana, ale również naprawiona. Eksperci posiadają niezbędne kwalifikacje, co zmniejsza ryzyko wystąpienia nieprawidłowości. Możliwe jest także zaoszczędzenie sporej ilości czasu. Ci, którzy chcą zaoszczędzić gotówkę podejmują się samodzielnej naprawy hamulców. Zastanawiasz się od czego zacząć? Sprawdź poniższe wskazówki!

Od czego zacząć naprawę?

Pierwszym etapem jest przegląd jednośladu. Sprawdzamy stan linki hamulcowej oraz pancerza. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że to właśnie tutaj tkwi przyczyna problemu. Naciskamy na klamkę, aby sprawdzić, czy linka płynnie przesuwa się w pancerzu. Jeśli wyczuwamy opór, to znak, że pora na jej wymianę. Regulacja hamulców v brake nie zawsze jest prosta i przyjemna. Nierzadko linkę należy wymienić wraz z pancerzem, co generuje dodatkowy koszt.

Jeśli problem nie tkwi w wyżej wymienionych elementach, to należy sprawdzić koło. Niestety centrowanie to bardzo skomplikowany proces, który wymaga cierpliwości oraz zaangażowania. Nie każdy poradzi sobie z naprawą – być może lepiej nie ryzykować przypadkowym uszkodzeniem delikatnych podzespołów, tylko zgłosić się do serwisu. Wycentrowanie koła jest konieczne, jeśli wyczuwamy bicie na boki.

Jak przebiega serwis hamulców v brake?

Serwis i regulacja hamulców v brake to zadanie dla osób, które posiadają przynajmniej minimalną wiedzę na temat budowy jednośladów. Konserwacja szczęk oraz klocków wymaga dokładności. Trzeba pamiętać, że klocki hamulcowe do roweru to elementy eksploatacyjne, które prędzej, czy później mogą ulec zużyciu. Zwykle ich startą powierzchnię można rozpoznać już na pierwszy rzut oka. Podczas demontażu warto jest rozebrać cały zacisk, gdyż dzięki temu można zweryfikować stan hamulców.

Demontaż klocków hamulcowych należy rozpocząć w momencie, gdy trzymamy w dłoniach ramiona hamulców. Nie zaszkodzi również upewnić się, w jakim stanie znajdują się sąsiadujące komponenty. Wymiana klocków hamulcowych w rowerze v brake możliwa jest w warunkach domowych. Oczywiście przed zabraniem się do pracy należy zakupić niezbędne części. Godne polecenia są klocki z wymienną okładziną. Faktem jest, że są one nieco droższe, niż standardowe, jednak posiadają o wiele lepsze parametry użytkowe.

Montaż hamulców v brak wymaga starannego wyczyszczenia podzespołów. Dopiero wtedy można przystąpić do ich montażu do piwotów. Nie masz pojęcia, jak założyć klocki hamulcowe do roweru? W zdecydowanej większości przypadków grubszy zestaw należy zamontować od strony obręczy. Może jednak okazać się, że to odwrotne ustawienie jest tym właściwym.

Samodzielna regulacja hamulca v brake

Nie wystarczy dowiedzieć się, jak wymienić hamulce w rowerze. Trzeba pamiętać, że właściwa regulacja to absolutna podstawa. Na początku dokręcamy baryłkę oraz trzymamy linkę hamulcową. Należy określić optymalną odległość klocka od obręczy. Nie każdy wie, że źle zamontowane klocki mogą nawet uszkodzić oponę. Może okazać się, że miejsca jest zbyt mało, a koło nie obraca się swobodnie. W takiej sytuacji konieczne jest powtórzenie całego procesu od początku. Wychylenie ramion hamulców można modyfikować przy użyciu śrub regulacyjnych.

Samodzielna wymiana oraz regulacja hamulców v brake nierzadko przekracza umiejętności przeciętnego cyklisty. Z instrukcją warto więc zapoznać się jeszcze przez rozkręceniem podzespołów.

Dodaj komentarz