Wymiana łańcucha w rowerze może okazać się nie lada wyzwaniem. Czasami jest jednak ona konieczna, szczególnie jeśli podczas jazdy na jednośladzie słyszymy niepokojące dźwięki. Podczas pedałowania z napędu mogą wydobywać się głośne szmery i trzaski. Nie należy ich ignorować! Ponadto, łańcuch może przeskakiwać i spadać, co stanowi realne zagrożenie dla cyklisty. Nie można również zapomnieć, że negatywnie wpływa on na funkcjonowanie przerzutek. Samodzielna wymiana łańcucha nie jest zbyt dobrym pomysłem, jeśli nie posiadamy doświadczenia. W takiej sytuacji rozsądniej jest udać się do profesjonalnego serwisu rowerowego.
Kiedy łańcuch wymaga wymiany?
Wymiana łańcuch jest konieczna nawet wtedy, gdy widoczne są dopiero pierwsze ślady eksploatacji. Lepiej nie czekać, aż jednoślad odmówi posłuszeństwa w trasie. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy nie jest on rozciągnięty. Nie zapominajmy, że jest to element eksploatacyjny, czyli taki, który prędzej, czy później będzie wymagał wymiany. Duże znaczenie ma intensywność użytkowania pojazdu. Nie każdy wie, że zużycie łańcuch jest zbliżone do zużycia klocków hamulcowych oraz opon! W serwisie rowerowym stosowane są specjalistyczne miarki, które pozwalają zweryfikować długość łańcucha.
W warunkach domowych możemy wykorzystać zwykłą miarkę. Nowy łańcuch posiada następujące wymiary:
jedno ogniwo = 0,5” czyli 1,27 cm
licząc 10 ogniw = 10,27 cm
Jak zmierzyć łańcuch rowerowy? Zdejmujemy go i układamy „na płasko”. Możemy go zmierzyć lub porównać z fabrycznie nowym produktem. Nawet, jeśli mamy do czynienia z 1% różnicy w długości, to powinniśmy dokonać wymiany.
Należy wiedzieć, że zimą łańcuch zużywa się znacznie szybciej. Przyczyniają się do tego niesprzyjające warunki atmosferyczne. Pamiętajmy, że jazda na wyeksploatowanym łańcuchu naraża tylne zębatki na przedwczesne uszkodzenie. Ponadto, może dojść do przedwczesnego zniszczenia przednich blatów. Niestety nowy łańcuch nie zawsze jest kompatybilny z zębatkami, co stanowi spory problem. Właśnie dlatego czasami lepiej skorzystać z usług serwisu rowerowego, pomimo tego, że generuje to dodatkowe koszty.
Jak często wymieniać łańcuch?
Wiesz już, kiedy wymienić łańcuch w rowerze. Wyraźne nieprawidłowości występujące podczas pedałowania, to ostatni dzwonek. Jeśli dojdzie do uszkodzenia pozostałych komponentów, to czeka nas o wiele większy wydatek. Można tego uniknąć! Zastanawiasz się, co ile km wymieniać łańcuch? Standardowo jest to 700 km. Działanie profilaktyczne znacząco przedłuża żywotność kasety oraz wolnobiegu (całkowity przebieg wynosi około 8000 km).
W przypadku jazdy na 3 łańcuchy wymiana powinna odbywać się co 400 km. Atutem jest wolniejsze zużycie łańcucha oraz zębatki. Całkowity przebieg wynosi mniej więcej 10 0000 km, co jest świetnym wynikiem. Osoby, które stawiają na komfort oraz niezawodność powinny wziąć pod uwagę napęd paskowy. Jest on droższy, jednak wyróżnia go zwiększona wytrzymałość oraz odporność na uszkodzenia. Ponadto, nie wymaga on systematycznego oliwienia.
Jak wybrać odpowiedni łańcuch?
Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż jest to kwestia bardzo indywidualna. Wiele zależy od ilości tylnych zębatek. Im cieńszy łańcuch, tym większy zakres pracy. Przekłada się to jednak na niższą trwałość. Do najczęściej wykorzystywanych łańcuchów zalicza się modele:
- 1-rzędowe
- przystosowane do napędu 6/7/8
- 9-rzędowe
- 10-rzędowe
- 11-rzędowe
- 12-rzędowe
Postawmy na łańcuch znanego i cenionego producenta, tak aby mieć pewność, że jest on przystosowany do intensywnej eksploatacji. Unikajmy produktów „no name”, gdyż ich jakości nie można skutecznie zweryfikować. Trzeba także sprawdzić, jakiej marki kaseta zamontowana jest w rowerze. Czasami elementy konkurencyjnych producentów nie chcą ze sobą współpracować!
Jak wymienić łańcuch w rowerze?
Jeśli wiesz, że to zadanie może Cię przerosnąć, to udaj się do serwisu rowerowego. W skrajnych przypadkach można doprowadzić do uszkodzenia podzespołów już w momencie montażu, co generuje spore koszty. Zdecydowałeś się na samodzielną wymianę? Sprawdź poniższe wskazówki.
- Zdejmujemy stary łańcuch przy użyciu skuwacza.
- Przymierzmy nowy łańcuch – może okazać się, że wymaga on skrócenia. Najprościej porównać jego długość ze starym elementem. Osoby, które planują używać tzw. spinki powinny odjąć jedno ogniowo. To spore udogodnienie, które przyspiesza wymianą łańcucha w trasie.
- Łańcuch zakładamy na przerzutkę, a następnie przekładamy go przez ramę. Wkładamy pin w ogniowo – za pomocą skuwacza wciskamy go do środka. Pozostawiamy główkę na około 0,2 mm (sąsiadujące ze sobą piny powinny wyglądać tak samo).
- Jeśli spięte ogniwo nie pracuje prawidłowo, to należy poruszać nim w kierunku przeciwnym do normalnego zakresu pracy. Dzięki temu powinien on się „wyrobić” i zacząć działać zgodnie z oczekiwaniami.
- Wymiana łańcucha na nowy wymaga również ponownej regulacji przerzutek, a więc nie należy pomijać tego kroku.
Smarowanie nowego łańcucha
Udało Ci się wymienić łańcuch na nowy? Weź pod uwagę, że fabryczny smar nie jest przystosowany do warunków otoczenia. Konieczne jest więc smarowanie – należy sięgnąć po oliwkę przystosowaną do warunków atmosferycznych. Atutem jest fakt, że preparat chroni nie tylko przed niekorzystnymi czynnikami pogodowymi. Sprawia on, że napęd pracuje płynnie i niezawodnie. Zmniejsza również prawdopodobieństwo występowania szmerów i hałasów. Trzeba podkreślić, że smarowanie łańcucha powinno odbywać się regularnie!