Suport rowerowy to komponent, który odpowiada za prawidłowe działanie układu napędowego. Znajduje się w mufie suportowej w miejscu, gdzie rura podsiodłowa łączy się z rurą dolnej ramy. Do tej małej części montowany jest mechanizm korbowy, do którego przymocowuje się pedały. Suport jest bardzo istotnym elementem w rowerze, gdyż wpływa znacząco na komfort jazdy.
Czym charakteryzuje się suport rowerowy?
Ze względu na to, że suport rowerowy jest umieszczony blisko podłoża, jest nieustannie narażony na różnego rodzaju czynniki zewnętrzne takie jak wilgoć czy kurz. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że ta część z czasem się zużywa, w związku należy regularnie ją wymienić, aby rower mógł działać, jak należy. Jeżeli czas na wymianę suportu w Twoim rowerze, przed zakupem części, dobrze się zastanów, gdyż poszczególne modele będą różnić się między sobą wielkością, a także łożyskiem. Najlepszym rozwiązaniem w tym wypadku będzie oczywiście skorzystanie z fachowej porady, dzięki temu zyskasz pewność, że wybierasz komponenty, które będą pasowały do Twojego jednośladu.
Najpopularniejsze rodzaje suportów
Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale przemysł rowerowy potrafi cyklistom naprawdę utrudnić życie. Obecnie ilość unikalnych rozwiązań jest tak duża, że ten, kto nie zna się choć trochę na częściach rowerowych, bez wątpienia przepadnie. Producenci wciąż oferują coraz nowsze, bardziej zaawansowane części, dlatego jeżeli zamierzamy kupić suport rowerowy, trzeba dobrze przemyśleć sprawę.
Rodzaje suportów mogą być różne, najtańsze będą zdecydowanie najmniej solidne i wytrzymałe, dlatego warto omijać je szerokim łukiem. Suporty klasyczne obecnie nie są już zbyt często stosowane, niekiedy można je spotkać w najtańszych rowerach miejskich oraz górskich. Po czym je poznać? Mają otwarte łożyska i odseparowaną oś suportu.
Obecnie najczęściej stosowanym rozwiązaniem są suporty gwintowane, zaopatrzone w miski wkręcane w ramę roweru. To najczęściej stosowany komponent, który bardzo dobrze spełnia swoją funkcję. Warto zwrócić uwagę między innymi na takie części jak ISIS, Octalink oraz HollowTech II, który zalicza się do modeli z zewnętrznymi łożyskami. Dzięki temu można użyć zintegrowanej z korbą osi i łożyska o nieco większej średnicy. W ten sposób zyskujemy lepszą pracę przerzutki. Można wyróżnić trzy formy standardów takich suportów.
Po pierwsze, włoski – gwintowany prawostronnie, o średnicy gwintu 36 mm oraz długości mufy 70 mm. Mimo że włosi stosowania takie rozwiązanie w większości rowerów, nie jest to zbyt dobry wybór. Dlaczego? Ze względu na obustronne gwintowanie prawostronne, które powoduje rozkręcanie się strony napędowej.
Kolejny bardzo popularny suport to BSA (Brytyjski/Angielski/I.S.O.), on z kolei posiada z lewej strony gwint prawoskrętny, z prawej lewoskrętny. Jego średnica gwintu wynosi 35 mm, długość mufy 68-73 mm. Jest to zdecydowanie najczęściej stosowany suport w rowerach, można go spotkać w najtańszych jednośladach, jak i sportowych maszynach budżetowych.
Po trzecie, suport francuski – o średnicy gwintu 35 mm i długości mufy 68 mm, z obu stron ma prawe gwinty. Obecnie nie jest już produkowany, można go spotkać jedynie w starszych rowerach, dlatego będąc posiadaczem takiego modelu, można mieć spory problem podczas wymiany.
Suporty nabijane
Suport rowerowy nabijany, zwany bardzo często także wciskanym lub wbijanym, bardzo często można spotkać w starszych rowerach miejskich oraz holenderskich. Takie komponenty wyróżnia to, że mają szczelnie zamknięte łożyska maszynowe, poza tym miski muszą zostać nabite maszynowo. Decydując się na takie rozwiązanie, warto zdawać sobie sprawę z tego, że suport będzie można zamontować wyłącznie przy użyciu specjalnego urządzenia, inaczej może się to źle skończyć. Wymiana suportu nabijanego wymaga precyzji, dlatego warto oddać sprawy w ręce specjalisty. Dlaczego jest to dobra opcja? Suporty nabijane są stosunkowo lekkie, sztywniejsze od innych suportów rowerowych, co więcej dają możliwość zastosowania większych łożysk.
Największą popularnością cieszy się suport do roweru nabijany BB86/BB92. Suport o szerokość 86,5 mm w szosie, 91,5 mm w MTB jest zaopatrzony w łożyska w plastikowych miskach, dzięki temu ryzyko uszkodzenia mufy jest mniejsze. Można go śmiało polecić.
Kolejnym modelem, który cieszy się dość dużym zainteresowaniem jest PF30. To komponent wypuszczony na rynek w 2009 roku, uważa się go za następcę BB30, jest od niego łatwiejszy w serwisowaniu i trwalszy. Jest osadzony w plastikowych miskach łożyska, działa na takiej samej zasadzie jak wspomniany już BB86.
Ciekawą propozycją jest również szosowy BB90 i BB95 będący standardem MTB. W tym wypadku łożysko znajduje się w ramie, co nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem i może powodować problemy w formie niszczenia gniazda w mufie suportowej. To, dlatego tak ważna jest regularna wymiana łożysk.
BB30 – to suport, w którym łożyska umieszczone są w aluminiowej ramie. Do jego głównych zalet należy niska waga oraz odpowiednia sztywność. Niestety można napotkać podczas jego użytkowania podobne problemy, jak w przypadku BB90.
Na uwagę zasługuje także BBRight, który występuje w dwóch wersjach DirectFit oraz PressFit, ten pierwszy jest umieszczany bezpośrednio w ramie, drugi ma aluminiowe lub plastikowe miski.
Oczywiście to nie koniec suportów, jakie są dostępne na rynku, jest ich o wiele więcej, dlatego wybór jest tak trudny i wymaga dobrego przygotowania technicznego. Bez wątpienia za kilka miesięcy będzie można wybierać spośród jeszcze większej liczby suportów rowerowych, gdyż sytuacja na rynku jest bardzo dynamiczna.
Jaki suport rowerowy wybrać?
Zakup roweru z rzadkim rodzajem suportu może generować bardzo duże problemy, co warto mieć z tyłu głowy. Ciągle wprowadzane są nowe modele suportów, co przyprawia o ból głowy nie tylko miłośników jednośladów, ale również mechaników rowerowych. Takie są jednak obecnie realia. Niektóre suporty w ogólne nie powinny być brane pod uwagę, inne będą dobrym rozwiązaniem pod wieloma względami, jednak jak wszystko, będą mieć pewne wady, z którymi warto się liczyć. Ponieważ suport to jeden z najbardziej newralgicznych elementów układu napędowego, trzeba dołożyć starań i wybrać taki, który będzie najlepiej dopasowany do naszego roweru.
Odpowiednio dobrany i zamontowany suport rowerowy powinien nam służyć przez lata, przy czym należy wziąć pod uwagę to, że z czasem może się rozluźniać, a łożyska zużywać. Wymiana suportu rowerowego jest koniecznością, gdy zależy nam na płynnej i bezawaryjnej jeździe przez długi czas. Kiedy wiadomo, że trzeba wymienić ten komponent? Tutaj sytuacja jest prosta, gdyż można bardzo łatwo rozpoznać świadczące o tym sygnały. Gdy w obrębie korby zauważymy nadmierny ruch, a do tego pojawi się irytujący dźwięk podczas jazdy, najprawdopodobniej jest dobry czas na wymianę suportu.
Rodzaje suportów rowerowych są różne, co więcej niektóre z nich będą wymagały użycia specjalnego przyrządu, dlatego takie prace warto powierzyć dobremu mechanikowi rowerowemu. Decydując się na współpracę z doświadczonym, wysoko wykwalifikowanym specjalistą, na pewno nasz rower będzie w dobrych rękach.