Rodzaje sterów rowerowych

Niejedna osoba zastanawia się, jakie są rodzaje sterów rowerowych. Faktem jest, że występują one pod wieloma różnymi postaciami. Za płynny ruch kierownicy oraz widelca odpowiadają dwa łożyska. Mogłoby się wydawać, że konstrukcja sterów nie jest zbyt skomplikowana, jednak nie jest to prawda. Przez ostatnie kilkadziesiąt lat pojawiło się wiele nowych standardów oraz kategorii. Stery rowerowe różnią się od siebie pod wieloma względami m.in. sztywnością, odpornością na uszkodzenia oraz zabrudzenia, wyglądem. Jest w czym wybierać! Nie zawsze jest to jednak ułatwieniem dla użytkownika pojazdu. Może okazać się, że wybór nowego elementu to nie lada wyzwanie.

Rozmiar sterów rowerowych

Stery rowerowe można podzielić ze względu na rozmiar. Warto wiedzieć, że jest on określony w calach. Wyróżnia się następujące warianty:

  • 1 cal – w przeszłości był to najczęściej spotykany rozmiar, jednak obecnie występuje głównie w jednośladach retro. Wybór sterów w tej kategorii nie jest zbyt duży – najczęściej można spotkać się z skręcanymi modelami posiadającymi zewnętrzne miski.
  • 1 i 1/8 cala – jest to najbardziej uniwersalny rozmiar, który stosowany jest szczególnie w przypadku rowerów do jazdy rekreacyjnej (m.in. trekkingowych, crossowych, miejskich).
  • Górna miska 1 i 1/8 cala; dolna miska 1 i 1/4 cala, 1 i 1/2 cala – to stery taperowane, które występują w rowerach sportowych. Zastosowanie stożkowej rury sterowej sprawia, że konstrukcja osiąga pożądany poziom sztywności. Przekłada się to na lepsze prowadzenie.
  • 1 i 1/4 cala; 1 i 1/2 cala – zarówno dolna, jak i górna miska znajduje się w większym rozmiarze. Nie jest to jednak rozwiązanie powszechne, a więc nie spotkamy się z nim zbyt często.

Stery klasyczne vs A-head

Analizując rodzaje sterów należy podkreślić, że do dyspozycji mamy nie tylko modele klasyczne, ale również A-head. W obu przypadkach kasowanie luzów przebiega inaczej. Jak można się domyślić stery klasyczne znane są już od wielu lat. Występują w wariancie zewnętrznym lub półzintegrowanym. Rozmiar to 1 cal lub 1 i 1/8 cala. Na górnej misce znajduje się gwint, a nad nią nakrętka. Jest ona połączona z gwintowaną rurą stalową widelca. Takie rozwiązanie konstrukcyjne umożliwia wyeliminowanie luzu. Proces ten przebiega podobnie, jak w przypadku piast z łożyskami kulkowymi.

Nowszym wariantem są stery A-head. Warto wspomnieć, że występują one w niemal wszystkich wariantach, chociaż rozmiar 1 cal jest bardzo rzadko spotykany. Niezaprzeczalną zaletą jest bardzo proste kasowanie luzów. Rozporowy element z gwintem znajduje się w rurze sterowej. Na nią nakładany jest mostek – wystarczy docisnąć górę śruby rozporowej, aby wyeliminować luz. Zaciśnięci mostku umożliwia osiągnięcie oczekiwanej sztywności oraz ergonomii.

Umiejscowienie łożysk w sterach

Stery zintegrowana a półzintegrowane różnią się od siebie pod względem umiejscowienia łożysk. Oczywiście wybór jest o wiele szerszy. Można wyróżnić:

  • Stery zewnętrzne – jest to rozwiązanie tradycyjne, które w przeszłości cieszyły się ogromną popularnością. W omawianym przypadku miski łożysk usytuowane są poza miskami ramy. We współczesnych rowerach jest to wariant niezwykle rzadko stosowany.
  • Stery półzintegrowane – miski znajdują się wewnątrz główki. Sprawia to, że może ona posiadać nieco większą średnicę. Dodatkowym plusem jest lepsze pasowanie z widelcem.
  • Stery zintegrowane – miski są zintegrowane z ramą, w której osadzone są łożyska. Plusem omawianego wariantu jest fakt, że zapewnia on doskonały poziom sztywności oraz wysoką odporność na zabrudzenia. Ogromną rolę odgrywa także bardzo niska waga. Właśnie dlatego coraz więcej producentów jednośladów stawia na stery zintegrowane. Niestety bardzo często są to modele niestandardowe, a tym samym ciężko dostępne, co stwarza ogromny problem podczas wymiany elementu.
  • Stery mieszane – są one wykorzystywane bardzo rzadko, jednak warto wiedzieć o ich istnieniu. Występują one w wielu konfiguracjach np. dół półzintegrowany, a góra tradycyjna.

Rodzaj łożyska

Łożyska rowerowe można podzielić na kultowe oraz maszynowe. Istnieją również igiełkowe, jednak są one stosowana sporadycznie (np. w momencie, gdy ktoś decyduje się na rower na zamówienie). Jakie stery do roweru wybrać? Zdecydowanie z łożyskiem maszynowym, ponieważ posiadają one lepsza parametry użytkowe. Jeszcze przed zakupem jednośladu warto jest sprawdzić, jakie stary on posiada. Może okazać się, że ich wymiana w przyszłości będzie graniczyć z cudem.

Dodaj komentarz