Nie masz pojęcia, jakie hamulce V-brake sprawdzą się najlepiej? Przed podjęciem ostatecznej decyzji zapoznaj się z pozostałymi rodzajami systemów mechanicznych. Wiele osób ma dylemat – hamulec rolkowy czy V-brake? Poniżej zamieszczono odpowiedź na to pytanie.
- Hamulce tarczowe – są one zamocowane na piaście. Podczas hamowania klocki zaciskają się na okładzinie. Niepodważalnym plusem przedstawianego systemu jest niska podatność na oddziaływanie negatywnych czynników atmosferycznych. Nie trzeba obawiać się, że skuteczność hamulców drastycznie spadnie ze względu na deszcz lub śnieg. Hamulce tarczowe są bardziej narażone na przegrzanie – właśnie dlatego wdrażane są takie rozwiązania konstrukcyjne, które umożliwiają szybkie odprowadzanie ciepła. Cechują się one skomplikowaną budową oraz wysoką wagą. Nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem ze względu na niemałą cenę. Są relatywnie rzadko spotykane w jednośladach miejskich. Z hamulcami tarczowymi najczęściej można spotkać się w przypadku rowerów górskich, które wykorzystywane są podczas długich zjazdów. W modelach szosowych montowane są hamulce o obniżonej wadze, jednak odbija się to na cenie pojazdu. Podobnie jest w przypadku graveli. Wielu producentów decyduje się jednak na hamulce hydrauliczne.
- Hamulce rolkowe – podczas hamowania rolki naciskają na bęben, co umożliwia zatrzymanie pojazdu. Specjalne radiatory odpowiadają za odprowadzanie ciepła, które wytwarzane jest podczas eksploatacji. Atutem jest szczelność konstrukcji, która zmniejsza podatność na wilgoć oraz czynniki atmosferyczne. Hamulce rolkowe są podane na przegrzewanie, przez co średnio sprawdzają się w rowerach górskich. Najczęściej montuje się je w modelach miejskich, jednak dla wielu użytkowników skuteczność hamowania nie jest zadowalająca. Znacznie lepiej sprawdzą się dobre hamulce V-brake.
- Hamulce bębnowe – stanowią integralną część piast. Podczas hamowania następuje dociskanie okładzin ciernych do wnętrza bębna. Duża masa stanowi podstawową wadę. Nie można także nie wspomnieć o wyjątkowo skomplikowanej budowie – przekłada się to nie tylko na wysoką cenę zakupu, ale również serwisu. Nie jest to zbyt popularny rodzaj hamulców. Warto jednak wiedzieć, że zapewnia on ponadprzeciętną odporność na warunki otoczenia, co zmniejsza ryzyko wystąpienia przedwczesnych usterek.
Hamulce rowerowe hydrauliczne
Hydrauliczne hamulce rowerowe opierają swoje działanie na przewodach hydraulicznych. Warto podkreślić, że również mogą one składać się z tarcz, szczęk oraz klamek, jednak zasada działania jest nieco inna. Aktywacja wymaga zmiany ciśnienia płynu hamulcowego. Umożliwia to zaciskanie elementów hamujących, które pozwalają zatrzymać pojazd. Hamowanie wymaga od użytkownika naciśnięcia klamek. Systemy hydrauliczne są droższe, jednak ich jakość znajduje się na wysokim poziomie. Właśnie dlatego coraz częściej spotyka się je w rowerach górskich. Minusem jest trudna, a zarazem czasochłonna konserwacja. Naprawa hamulców hydraulicznych powinna mieć miejsce w godnym zaufania serwisie.
- Hamulce hydrauliczne szczękowe – pod względem działania przypominają hamulce V-brake. Należy jednak zaznaczyć, że mechanizm nie składa się ze stalowej linki, a przewodu z płynem hamulcowym. Ogromnym plusem jest zwiększona żywotność oraz niższa awaryjność. Przedstawiany typ hamulców gwarantuje znakomitą moc hamowania. Jest on jednak dość ciężki, a zarazem kosztowny. Szczękowe hamulce hydrauliczne są jeszcze spotykane w rowerach trekkingowych, ale ich popularność sukcesywnie spada.
- Hamulce hydrauliczne tarczowe – naciśniecie klamki hamulca zwiększa poziom płynu hamulcowego, który napiera na tłoczki. Okładziny przesuwają się na tarczy, dzięki czemu zatrzymanie pojazdu nie będzie wyzwaniem. W omawianym przypadku możliwe jest uzyskanie wyższej siły hamowania (w porównaniu z hamulcami mechanicznymi). Zaletą jest także elastyczność systemu, który dopasowuje się do aktualnych warunków otoczenia. Wadą jest wysoka cena, a także złożona budowa, która utrudnia serwis.