Hamulce rowerowe – jakie są rodzaje hamulców rowerowych?

Oczywistym jest, że hamulce rowerowe to bardzo ważna część roweru, bez której trudno jest wyobrazić sobie bezpieczną, a zarazem komfortową jazdę. Powinny one zostać trafnie dobrane do warunków jazdy. Nie zawsze jest to proste zadanie! Ponadto, rynek części i akcesoriów do jednośladów stale się zmienia. Warto być na bieżąco z nowościami, które pojawiają się regularnie. W niektórych przypadkach opłaca się kompleksowa wymiana układu hamulcowego. Wszystko jednak zależy od tego, w jakich warunkach eksploatowany jest pojazd. Wiadomym jest, że inne potrzeby oraz wymagania maja cykliści, którzy poruszają się głównie po mieście, a inne profesjonaliści. Nie można wskazać uniwersalnego rozwiązania, które w każdym przypadku będzie strzałem w dziesiątkę.

Jakie hamulce do roweru wybrać?

Zadajesz sobie powyższe pytanie? Niestety nie można na nie jednoznacznie odpowiedzieć. Pierwszym krokiem jest zapoznanie się z zaletami oraz wadami każdego dostępnego wariantu. Dopiero wtedy można określić, które rozwiązanie najlepiej spełnia posiadane wymagania. Przestarzałe hamulce, które dawno przestały cieszyć się popularnością lepiej odpuścić już na starcie. W zdecydowanej większości przypadków nie posiadają one satysfakcjonujących parametrów użytkowych, a więc zakup wydaje się być wyrzuceniem gotówki w błoto. Znacznie lepiej usprawniać pojazd, niż cofać go do poprzedniej epoki. Ograniczony budżet stanowi pewnego rodzaju przeszkodzę. Być może lepiej odłożyć wymianę hamulców w czasie. Najtańsze modele nie są godne zainteresowania – cechują się wysoką awaryjnością, co zwiększa ryzyko groźnego wypadku.

1. Hamulce v-brake

Analizując rodzaje hamulców rowerowych nie można nie wspomnieć o modelu v-brake, który cieszy się ogromną popularnością. Śmiało można powiedzieć, że są one najczęściej spotykane, a więc nawet cykliści bez doświadczenia z pewnością o nich słyszeli. Uniwersalne hamulce szczękowe pasują zarówno do tradycyjnych, jak i nowoczesnych jednośladów, co znacząco zwiększa zakres zastosowań. Niezaprzeczalnym plusem jest prosta budowa, która zmniejsza ryzyko wystąpienia kłopotliwych awarii. Niska waga nie obciąża sprzętu, co stanowi kolejną zaletę. Prawdą jest, że hamulce v-brake nie są przesadnie drogie, a więc nawet osoby z ograniczonym budżetem mogą pozwolić sobie na taką inwestycję.

Kolejną zaletą jest niezwykle prosta obsługa. Z ustawieniem hamulców szczękowych poradzi sobie każdy. Nie są one zbyt wymagające pod tym względem. Ich zamontowanie trwa zaledwie krótką chwilę. Nie trzeba także obawiać się kłopotliwego, a zarazem czasochłonnego serwisu. Oczywiście amatorzy nie powinni samodzielnie konserwować jednośladu – lepiej udać się do serwisu rowerowego, tak aby uniknąć nieprawidłowości. Warto również dodać, że hamulce v-brake posiadają kilka znaczących wad, które mogą zniechęcić do ich wyboru.

Przede wszystkim sprawdzają się one głównie podczas jazdy miejskiej oraz rekreacyjnej, gdzie nie mamy do czynienia z wieloma wzniesieniami. Nie jest to propozycja dla zawodowców, którzy posiadają znacznie większe wymagania wobec sprzętu. Kolejną kwestią jest obniżona skuteczność podczas jazdy w deszczu lub śniegu. Trzeba wiedzieć, że wilgoć negatywnie wpływa na stan poszczególnych komponentów, co może skutkować awarią. Nie każdy wie, że hamulce szczękowe prowadzą do zużywania się obręczy. Ważna jest więc jej systematyczna wymiana, co generuje dodatkowe koszty.

2. Hamulce tarczowe

Tarczowe hamulce w rowerze działają zupełnie inaczej, niż szczękowe. Posiadają one zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Pewne jest to, że nie każdemu przypadną do gustu, a więc wszystko zależy od indywidualnych preferencji. W tym przypadku do piasty mocowana jest tarcza hamulcowa. Klocki hamulcowe wywierają na nią nacisk. Niezwykle istotne jest to, wyposażyć jednoślad w specjalistyczna piastę. Można wyróżnić mechaniczne oraz hydrauliczne hamulce tarczowe.

Hamulce mechaniczne posiadają stalową linkę, która uruchamia zacisk. W przypadku hamulców hydraulicznych mamy do czynienia z płynem hamulcowym. Aktualnie większość jednośladów wykorzystuje drugie rozwiązanie, jednak wszystko zależy od specyfiki danego modelu. Hamulce mechaniczne nadal spotykane są w tańszych rowerach, ponieważ są one sporo tańsze.

Osobom, którym zależy na jakości polecane są hamulce hydrauliczne. Przede wszystkim zapewniają one lepszą modulację, a tym samym skutecznie przystosowują się do warunków otoczenia. Ponadto, gwarantują one oczekiwaną siłę hamowania. Zmniejsza to ryzyko tego, że pojazd odmówi posłuszeństwa w najmniej spodziewanym momencie. Największą zaletą jest fakt, że świetnie działają one w zmiennych warunkach. Nie trzeba obawiać się zmniejszenia skuteczności w deszczową pogodę. Minusem jest również dość ciężka konserwacja oraz wymiana.

3. Szosowe hamulce szczękowe Dual Pivot

Szosowe hamulce szczękowe Dual Pivot są niezwykle proste, a zrazem szybkie w montażu. Dodatkowym atutem jest bardzo niska waga, która nie stanowi obciążenia dla użytkownika pojazdu. Łatwa modulacja siły hamowania stanowi kolejną zaletę, o której należy wspomnieć. Ponadto, posiadają one świetne właściwości aerodynamiczne. Skomplikowana budowa stanowi jednak znaczący minus – przede wszystkim utrudnia ona montaż. Ponadto, regulacja hamulców również nie jest zadaniem dla amatorów. Serwis jest dość czasochłonny, a zarazem kosztowny.

4. Hamulce typu Cantilever

W dzisiejszych czasach hamulce typu Cantilever są praktycznie niespotykane. Najczęściej montuje się je w rowerach miejskich oraz przełajowych. Można powiedzieć, że przedstawiany rodzaj to poprzednik v-brake. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamontować hamulce Cantilever w rowerze trekkingowym. Wszystko zależy od osobistych preferencji. Zaletą omawianego rozwiązania jest ponadprzeciętna żywotność, niska cena, łatwy montaż oraz konserwacja. Siła hamowania jest jednak zależna od warunków otoczenia, a więc jazda rowerem w ulewny deszcz wydaje się być sporym ryzykiem.

5. Hamulce rolkowe

Rolkowy układ hamulcowy w rowerze nie jest zbyt powszechny, a więc wiele osób nigdy nie miało z nim do czynienia. Zasada działania nie jest zbyt skomplikowana. Ze względu na banalnie prostą budowę omawiany rower montowany jest głównie w jednośladach miejskich. W bębnie znajdują się rolki, które podczas hamowania naciskają na jego powierzchnie. To właśnie dzięki temu możliwe jest skuteczne zatrzymanie pojazdu. Kluczowe komponenty znajdują się w szczelnie zamkniętej konstrukcji, co zmniejsza podatność na działanie wilgoci, piachu i innych czynników otoczenia. Przekłada się to na wzrost niezawodności. Opisywany typ hamulców jest jednak trudny w regulacji. Serwis także wymaga sporej wiedzy.

6. Hamulce typu torpedo

Hamulce typu torpedo montowane są w tylnej piaście. Zatrzymanie jednośladu wymaga jedynie zakręcenia pedałów w odwrotnym kierunku. Takie rozwiązanie dość często spotykane jest w rowerach miejskich oraz dziecięcych. Podstawowym plusem jest intuicyjna obsługa. Dość szybko można wyrobić w sobie nawyk hamowania pedałami. Oczywiście początkowo może wydawać się to uciążliwe, szczególnie jeśli nigdy wcześniej nie korzystaliśmy z takich hamulców. Minusem jest fakt, że w przypadku zerwania łańcucha awarii ulega również opisywany układ. Za wadę uznaje się również niską moc oraz wrażliwość na temperatury.

7. Hamulce szczękowe hydrauliczne

Hamulce szczękowe hydrauliczne działają niemal identycznie, jak hamulce szczękowe v-brake. Warto jednak zaznaczyć, że zamiast stalowej linki zastosowano tutaj płyn hamulcowy. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie znacznie wyższej mocy hamowania. Niestety powoduje to szybsze zużycie obręczy. Nie można również nie wspomnieć o wysokiej wadze, a także trudnej regulacji. Jest to opcja dla tych, którzy posiadają spory budżet.

8. Hamulce tupu u-brake

Hamulce typu u-brake znane są dzięki rowerom BMX. Prosta konstrukcja wyróżnia się nieprzeciętną wytrzymałością oraz odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Wadą jest jednak niska dostępność, a także średnia moc hamowania. Skuteczność nie jest najwyższa, co zmniejsza komfort użytkowania pojazdu.

Dodaj komentarz