Rowery gravelowe od kilku lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Należy wziąć pod uwagę, że jest to relatywnie nowe rozwiązanie, a więc nie każdy o nim słyszał. Obecnie niemal w każdym sklepie rowerowym znajdziemy omawiany typ jednośladu. To prawdziwy strzał w dziesiątkę dla tych, którzy chcą cieszyć się jazdą na dwóch kółkach. Wielu zadowolonych cyklistów uważa, że omawiany typ gwarantuje nieprzeciętną frajdę. Mamy tutaj do czynienia z konstrukcją szosową, która jest w pełni przystosowana do każdego terenu.
Rower gravel – co to jest?
Na samym początki należy wytłumaczyć, czym jest rover gravel. Na pierwszy rzut oka przypomina on klasyczny model szosowy, jednak jego uniwersalność znajduje się na wyższym poziomie. Jednoślad jest przystosowany do jazdy w różnorodnych warunkach. Ponadto, zapewnia on wysoki poziom komfortu oraz niezawodności. Ryzyko wystąpienia usterki lub awarii jest niewielkie. Opisywany typ pojazdu wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Nie od dziś wiadomo, że rowerzyści nie są tam mile widziany na publicznych drogach. Wzrost zapotrzebowania na rowery z grubymi oponami oraz dobrą amortyzacją sprawił, że ludzie coraz częściej budowali konstrukcje na własną rękę.
Rower gravelowy pojawił się w sprzedaży mniej więcej w 2015 roku. Należy podkreślić, że zyskał on uznanie nie tylko tych, którzy chcieli spędzić w podróży kilkanaście godzin, ale również osób preferujących niezbyt długie wycieczki rowerowe. Faktem jest, że dobry gravel gwarantuje nieprzeciętny komfort jazdy. Dodatkowym atutem jest fakt, że dostosowuje się on do warunków otoczenia, a więc nie ma większego znaczenia, po jakim terenie się przemieszczamy.
Jak zbudowany jest rower gravel?
Rowery typu gravel przypominają nieco hybrydę modelu szosowego oraz przełajowego. Najczęściej mamy tutaj do czynienia z kierownicą „barankiem”, jednak nie jest to reguła. Cechą charakterystyczną są duże, balonowe opony. Warto także wspomnieć o hamulcach tarczowych. Nie każdy wie, że gravele nie są ograniczone z góry narzuconymi normami oraz standardami (w przeciwieństwie do m.in. jednośladów MTB). Właśnie dlatego wybór rowerów jest o wiele większy, a znalezienie wariantu odpowiedniego dla siebie nie powinno stanowić żadnego wyzwania.
Atutem gravelów jest również to, że powstały one z myślą o tym, aby zapewnić wysoki poziom komfortu jazdy. Wygoda jest znacznie ważniejsza, niż sztywność ramy lub waga konstrukcji. Omawiane modele projektowane są z myślą o odległych trasach, jednak można stosować je również na co dzień. Jedynym ograniczeniem są indywidualne upodobania cyklisty. Poniżej przybliżono budowę opisywanych dwóch kółek.
- Rama – wiadomym jest, że to właśnie ona stanowi podstawę każdego roweru. W tym przypadku mufa suportu jest położona o wiele niżej. Warto zwrócić uwagę również na łagodniejszą geometrię. Cechą szczególną jest także większy rozstaw kół. Dedykowane są opony o szerokości 38-50 mm. Należy wspomnieć o mocowaniach na hamulce tarczowe. Zdecydowana większość rowerów typu gravel posiada również mocowania do montażu błotników oraz bagażników. Dzięki temu pojazd znakomicie sprawdza się podczas wypraw za miasto. Oczywiście większość jednośladów posiada także mocowania na koszyki bidonów. W tym segmencie królują ramy aluminiowe, które stanowią połączenie niskiej wagi oraz nieprzeciętnej wytrzymałości. Dużym zainteresowaniem cieszy się tytan, ponieważ posiada on znakomite właściwości użytkowe. Nie waży on zbyt dużo, a jednocześnie skutecznie pochłania drgania. Tańszą alternatywą jest stal, która jest mocna, a zarazem tańsza. Uchodzi ona za ciężką, jednak wszystko zależy od budowy komponentów. Zastosowanie cieniowanych rurek pozwala obniżyć masę konstrukcji i sprawić, że będzie ona lżejsza od aluminiowej. Istotne jest, aby sprawdzić, z jakiego materiału został wykonany widelec. Najczęściej jest on karbowany – dzięki temu rower jest prosty i przyjemny w prowadzeniu.
- Koła – w gravelach najczęściej spotkamy się z kołami 28”. Znacznie rzadziej mamy do czynienia z kołami 27,5” z większymi oponami. Głównym celem jest osiągnięcie wysokiego poziomu stabilności oraz wytrzymałości. Podczas projektowania uwzględnia się również komfort jezdny, który powinien znajdować się na wysokim poziomie w każdych warunkach. Wysokie profile obręczy łączy się z cieniowanymi szprychami. Piasty na łożyskach maszynowych są dokładnie uszczelniane. Szerokie opony zapewniają dobre prowadzenie jednośladu. Plusem jest fakt, że masa kół nie stanowi zbyt dużego obciążenia, a więc przemieszczanie się na dwóch kółkach nadal jest przyjemne. Przed zakupem roweru należy zwrócić uwagę również na bieżnik. Drobna kostka doskonale sprawdza się na piaszczystym podłożu, jednak przejechanie błota również nie powinno stanowić wyzwania. W środkowej części bieżnik często jest płaski, co pozwala zminimalizować jego zużycie podczas jazdy na asfalcie. Trzeba wspomnieć także o opcji bezdętkowej, która niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala ona na redukcję ciśnienia oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia awarii. Kolejnym plusem jest wyższa przyczepność jednośladu do podłoża. Podczas pokonywania wyboistych terenów rower nie podskakuje zbyt gwałtownie, co także stanowi zaletę.
- Osprzęt – rowery gravel zwykle wyposażone są w osprzęt szosowy. Górują tutaj kasety o dużej rozpiętości przełożeń, a także brak przedniej przerzutki. Połączenie takiego rozwiązania konstrukcyjnego z hydraulicznym hamulcem znacząco zwiększa cenę pojazdu, co stanowi podstawowy minus. Tańszą alternatywą są jednoślady posiadające prostą kierownicę oraz części stosowane w rowerach MTB. Osoby zainteresowane szczegółowymi informacjami na temat osprzętu do graveli powinny zapoznać się z tym wpisem (https://antymateria.com/jaki-naped-do-gravela-zestawienie-grup-osprzetu/).
- Wsporniki – jak już wspomniano, w rowerach gravelowych najczęściej spotkamy kierownicę typu baranek. Na specjalną uwagę zasługuje ich spłaszczony kształt. Dolny chwyt jest rozstawiony w większej odległości, niż górny. Można również zauważyć, że nie jest on zbyt głęboki. Działa to na korzyść cyklisty, który może przyjąć wygodną pozycję podczas jazdy. Postawa jest o wiele prostsza, a więc nawet wielogodzinna jazda nie będzie obciążeniem dla układu kostnego. Łatwiejsza zmiana ułożenia rąk, to kolejna zaleta. Wielu użytkowników uważa, że zmiana przełożenia w gravelach nie jest zbyt wygodna. W standardzie znajdziemy sztyce oraz mostki. Dodatkowe elementy odpowiadające za amortyzację poprawiają komfort jazdy, ale jednocześnie zwiększają wagę konstrukcji.
Rower typu gravel damski vs męski
Ciekawym jest, że zdecydowana większość rowerów typu gravel to unisex. Oznacza to, że mogą być one użytkowane zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn. Posiadają uniwersalną budowę, co można uznać za spory atut. Oczywiście w sprzedaży nie brakuje również jednośladów dedykowanych kobietom. Zwykle posiadają one krótsze korby oraz węższe kierownice. Nie można również wspomnieć o siodełkach, które są przystosowane do kobiecej anatomii. Modele damskie różnią się także wzornictwem. Na rynku nie brakuje pojazdów różowych lub pastelowych. Wygląd nie wpływa jednak na parametry jezdne. Panie, które potrzebują bardzo małego rozmiaru dwóch kółek często nie mogą znaleźć czegoś dla siebie wśród rowerów uniwersalnych. Modele męskie są większe, posiadają inaczej wyprofilowane siodełko, dłuższą korbę oraz szerszą kierownicę. Najwięcej zależy jednak od rozmiaru.
Jaki rower typu gravel wybrać?
Wybierając idealnego gravela należy zwrócić uwagę na jego podstawowe parametry, które opisano poniżej. Pamiętajmy, że nie istnieje jeden model, który przypadnie do gustu każdemu. Dobrze, jeśli możemy odbyć jazdę testową, gdyż dzięki niej łatwiej nam przekonać się, czy dany jednoślad nam odpowiada.
- Materiał i rozmiar ramy – jak już wspomniano, najczęściej spotkamy się z ramą aluminiową, ponieważ jest ona lekka, a zarazem trwała. Dobrym wariantem wydaje się być również tytan, ponieważ cechuje się on ponadprzeciętną wytrzymałością. Minusem jest jednak wysoka cena zakupu. Nie skreślajmy z góry ram stalowych, ponieważ one również nie muszą ważyć dużo, szczególnie jeśli zostały zastosowane cieniowane rurki. Największą zaletą jest niższa cena. Rozmiar to kwestia bardzo indywidualna. Musimy określić samodzielnie, jaka wielkość jednośladu będzie odpowiednia.
- Przeznaczenie roweru – w sprzedaży znajdziemy najwięcej modeli unisex, które są uniwersalne, a więc mogą być użytkowane zarówno przez kobiet, jak i mężczyzn. Nie brakuje jednak rowerów typu gravel damskich oraz męskich, które różnią się między sobą pod wieloma względami. Dla niektórych duże znaczenie ma design. Lakier na pojazdach dla kobiet często występuje w niebanalnych wersjach kolorystycznych.
- Osprzęt – powinien on zostać dopasowany do indywidualnych potrzeb użytkownika. Najlepiej, aby wszystkie komponenty pochodziły od renomowanych producentów. Nie warto oszczędzać na jakości, ponieważ może to nieść za sobą wiele niedogodności m.in. liczne awarie, których eliminacja nie jest tania. Osoby bez doświadczenia powinny skorzystać z pomocy fachowców.
- Opony – wiele osób decyduje się na standardowy rozmiar kół, jednak zwróćmy uwagę na typ bieżnika. Istotne jest, aby był on odporny na ścierania podczas jazdy po twardej nawierzchni. Duże znaczenie ma również poziom przyczepności oraz amortyzacji. Jednoślad powinien łagodzić wstrząsy generowane podczas jazdy po nierównej powierzchni.
Ciekawym jest, że w sprzedaży znajdują się również rowery gravelowe projektowane oraz składane na specjalne życzenie klienta. Nie zawsze jest to droższe rozwiązanie, a więc nie trzeba obawiać się wysokich kosztów. Każdy komponent dopasowywany jest w oparciu o potrzeby klienta. Dzięki temu otrzymujemy pojazd „szyty na miarę”, który nie tylko będzie prezentować się efektownie, ale również zapewni oczekiwane parametry użytkowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby poprosić o wcześniejszą wycenę zlecenia. Cena ostateczna nie będzie zaskoczeniem.