Historia roweru w Polsce – pierwszy polski rower

Rower stał się w ostatnich latach jednym z najpopularniejszych środków transportu. Możliwość poruszania się nim po mieście, lesie, ścieżkach rowerowych i trasach górskich zachęca do częstego siadania za kierownicą tego jednośladu. Warto poznać jego historię.

Kto zaprojektował i skonstruował pierwszy rower?

Historia roweru w Polsce miała swój początek w roku 1868, kiedy to malarz Edmund Perl zbudował pierwszy taki właśnie pojazd. Samodzielnie go zaprojektował, a następnie skonstruował, wykorzystując do tego drewno i trzy kółka zamiast dwóch. W tych czasach nazywano go samojazdem. Skąd więc pomysł na zmianę nazwy? Wiadomo tylko, że nazwa rower została zapożyczona od marki rowerów „Rover”, które były produkowane w Anglii w 1885 roku. Rok później stale rosnąca popularność rowerów przyczyniła się do powstania Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów. Towarzystwo to zrzeszało miłośników rowerów, wśród których znajdowali się także znani ludzie jak Maria Skłodowska-Curie czy Henryk Sienkiewicz. Z biegiem lat rowery stawały się coraz popularniejsze. Organizowano zawody, promowano turystykę rowerową, a obok siedziby wspomnianego towarzystwa, wybudowano tor kolarski.

Rowery wojskowe z miejscem na broń

Przed II wojną światową produkcją rowerów zajęła się Fabryka Broni Łucznik z siedzibą w Radomiu. To właśnie tam powstał pierwszy rower w Polsce przeznaczony dla wojska.  Rowery te były wyposażone nie tylko w wojskowe gadżety, ale również w specjalne miejsce na broń. Najpopularniejszy model – rower numer 35 – był zielony, miał solidną ramę i dwie zębatki. Ciekawe jest to, że polskie rowery posiadały też tablice rejestracyjne mocowane z tyłu siodełka. Co więcej, właściciel roweru posługiwał się dowodem rejestracyjnym.

Rowery Romet znane i wspominane do dziś

Pierwszy polski rower w pierwotnej już formie pojawił się dużo później. Po II wojnie światowej, a dokładnie w roku 1949 w Bydgoszczy powstała największa w Polsce fabryka rowerów „Romet”. Oddziały produkcyjne miała także w dwóch innych miastach, w Poznaniu i Czechowicach-Dziedzicach. Fabryka zyskała ogromną popularność, a jej rowery znane były w całym kraju. Był czas, kiedy sprzedawała blisko 1.200.000 rowerów rocznie. Wraz z upływem lat rowery te były unowocześniane i doskonalone. Tak by jazda sprawiała jeszcze większą przyjemność i była dużo wygodniejsza.

Rowery we współczesnym świecie

Współczesne rowery już nie wyglądają tak, jak pierwszy rower w Polsce, przede wszystkim nie są drewniane. Nie mają też trzech kółek. Nawet konstrukcja wygląda zupełnie inaczej niż ta, którą stworzył słynny malarz. Coraz częściej widujemy je na ulicach polskich miast, na ścieżkach rowerowych, szlakach górskich i wszędzie tam, gdzie istnieje możliwość przemieszczania się na dwóch kółkach. Od pewnego czasu bardzo modne stało się rezygnowanie z zatruwających powietrze samochodów na rzecz rowerów, które są nowoczesne, przyjazne środowisku i zdrowiu.

Aktualnie mamy wielu producentów rowerów, którzy proponują rowery różnego typu i do różnorodnego przeznaczenia. Rowery górskie (MTB), szosowe, gravelowe, trekkingowe, corssowe, miejskie, elektryczne, fatbike, BMX, street/trial, a nawet fitness. I gdyby tak przyjrzeć im się bliżej i dłużej, zapewne można byłoby odnaleźć jeszcze kilka innych propozycji. Rowery te występują w wersji damskiej, męskiej i dziecięcej. Różnią się nie tylko parametrami, ale też wyglądem. Dziś z łatwością spotyka się designerskie modele, które przykuwają uwagę nie tylko miłośników dwóch kółek.

Dodaj komentarz