Sram czy Shimano – co wybrać?

Miłośnicy jednośladów bez wątpienia bardzo dobrze znają firmy Sram i Shimano, gdyż to jedne z najbardziej popularnych marek produkujących części rowerowe. Każda z nich ma swoich zwolenników i przeciwników. Można spotkać się z bardzo różnymi opiniami oraz argumentami przemawiającymi za jednym i drugim producentem. Prawda jest taka, że ile osób, tyle opinii, więc trudno jednoznacznie wyrokować, kto dostarcza lepsze komponenty rowerowe. Świat rowerowy jest podzielony i na pewno nadal będzie. Sram czy Shimano?

Japoński producent Shimano

Założycielem firmy Shimano jest Shozaburo Shimano, jej początki datuje się na 1921 rok. Początkowo firma zajmowała się obróbką metalu, aby po roku działalności skupić się wyłącznie na produkcji jednego wolnobiegu. Ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę, precyzyjny mechanizm ułatwiający jazdę na rowerze stał się podstawowym asortymentem w japońskiej firmie. Obecnie w fabryce pracuje około 130 pracowników i chociaż w 1937 roku firma musiała zmierzyć się z poważnym wyzwaniem, gdyż otrzymała nakaz produkcji zapalników artyleryjskiej dla marynarki, to wznowiła produkcję, co więcej rozpoczęła składanie gotowych rowerów.

Firma nadal prężnie się rozwijała, produkując kolejne elementy rowerowe takie jak przerzutki, piasty planetarne oraz inne elementy osprzętu. Prawdziwa rewolucja nastąpiła w roku 1972, kiedy producent wprowadził na rynek grupę Dura Ace przeznaczoną do ścigania. Od tego czasu, marka nie była kojarzona wyłącznie z produkcją tanich elementów rowerowych, ale również profesjonalnych komponentów dedykowanych dla sportowców. Firma nadal rosła w siłę, więc otworzono kolejne siedziby w Europie, Stanach oraz Singapurze. W tym czasie marka zdobyła popularność na całym świecie.

Jak firma Shimano zbudowała swoje imperium? W USA rowery zaczęły cieszyć się ogromną popularnością, marka wyszła naprzeciw oczekiwaniom amerykańskich klientów. Nowoczesne, innowacyjne rozwiązania techniczne, do tego przystępne ceny, sprawiły, że ich części zamienne były kupowane bardzo chętnie. Po wprowadzeniu przerzutek indeksowanych firma zdobyła kolejnych klientów, tym razem amatorów jazdy na jednośladzie. Sukces firmy tkwi w tym, że oferuje ona zarówno wysokiej jakości komponenty dla hobbystów, jak i profesjonalnych kolarzy. Dzięki zaawansowanym technologicznie rozwiązaniom proponowanym przez Shimano komfort i jakość jazdy rowerem zmieniły się na lepsze.

Obecnie marka jest jedną z największych na świecie, jeżeli chodzi o produkcję części rowerowych. Osprzęt Shimano jest obecny praktycznie w większości rowerach, zarówno z tych z niższej, jak i wyższej półki cenowej. Bardzo długo producent nie miał konkurencji, która dorastałaby mu do pięt, jednak obecnie marka bez wątpienia czuje presję, ze strony amerykańskiej firmy SRAM.

Amerykański producent SRAM

Chociaż nazwa firmy dla nas polaków brzmi dość śmiesznie, to warto wyjaśnić, skąd pochodzi. Jest to po prostu skrót od imion założycieli Scott, Ray i Sam. Przedsiębiorstwo w przeciwieństwie do Shimano jest dość młode, bo powstało w 1987 roku. Swoją działalność marka rozpoczęła jako start-up z wynalazkiem, dokładnie z manetką grip-shift. Obrotowy komponent był w tamtych latach bardzo wygodnym, praktycznym rozwiązaniem. To dało firmie ogromną popularność, szczególnie gdy po raz pierwszy manetki zastosowano w rowerach górskich. Wkrótce SRAM, zaprezentowała tylną przerzutkę – ESP, wtedy sprzedaż wzrosła lawinowo. Firma postanowiła pójść o krok dalej i przejąć markę Sachs. Dzięki temu mogła w dalszym ciągu się rozwijać i projektować coraz lepsze, bardziej innowacyjne części rowerowe. Kolejną ważną datą w historii istnienia przedsiębiorstwa był rok 2002, wówczas firma SRAM,wykupiła RockShox producenta amortyzatorów, który w ten sposób spłacił swój dług. Kolejnym dobrym posunięciem SRAM było przejęcie marki zajmującej się hamulcami hydraulicznymi Avid oraz Truvativ produkującą korby, suporty oraz wsporniki. W ten sposób przedsiębiorstwo zyskało specjalistów z różnych branży, co zaowocowało stworzeniem bardzo ciekawych projektów.

Rok 2006 przyniósł kolejne ciekawe zmiany, bo przedsiębiorstwo na powrót zainteresowało się kolarstwem szosowym. Zaczęto produkować sprzęt przeznaczony dla profesjonalistów, dla których liczy się przede wszystkim jakość komponentów i nie przejmują się wysoką ceną. Nowy system klamkomanetek zaopatrzony wyłącznie w jedną dźwignię bardzo szybko stał się hitem i znalazł uznanie, nawet wśród bardzo wymagających rowerzystów. W 2012 roku firma wypuściła w świat kolejny projekt, a mianowicie była to 11-biegowa kaseta 10-42 w napędzie bez przedniej przerzutki, zaopatrzona w specjalną zębatką o naprzemiennie grubszych i cieńszych zębach. Ze względu na niską wagę, bardzo prostą obsługę oraz niezawodność, firma znowu zebrała pozytywnie recenzje. Czy firma Shimano była zaniepokojona taką konkurencją? Bez wątpienia tak, trudno byłoby przejść obok takich sukcesów obojętnie. Shimano postanowiła przyjąć nieco inną strategię, bo w momencie, gdy SRAM wypuszczała na rynek coraz to nowocześniejsze, jednocześnie tanie części, producent pracował nad innowacyjnym projektem. Tak w 2015 światło dzienne ujrzał pierwszy XTR w systemie 1×11, które nie przyjęło się jednak tak, jak przypuszczano. System SRAM były bowiem lepsze, a do tego tańsze.

Shimano czy SRAM?

Sram vs Shimano – który producent wypada lepiej? Nie można odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie, gdyż każda firma ma pewne wady i zalety. Zacznijmy od Shimano, która jest obecna na rynku od dłuższego czasu. Firma prowadzi dość agresywną strategię, która polega między innymi na wchłanianiu innowacyjnych, małych przedsiębiorstw. Dzięki temu posiada wysoko wykwalifikowany zespół najlepszych specjalistów w wybranych dziedzin. To z kolei sprawia, że może pochwalić się ciekawych, zaawansowanymi projektami. Można zauważyć, że firma działa dość ostrożnie, jest zachowawcza i nie lubi wychylać się przed szereg. Marka jest skrupulatna, dokładna przed wypuszczeniem nowego produktu na rynek, bardzo długo sprawdza jego funkcjonalność. Jej posunięcia są dość zachowawcze, bezpieczne, jednak skuteczne. To samo można powiedzieć o designu produktów, które wypuszcza, niektórym na pewno będzie brakowało w nich trochę luzu i szaleństwa.

To szaleństwo i luz bez wątpienia znajdziemy w ofercie producenta SRAM, który działa bardziej dynamiczne, co jest jego znakiem rozpoznawczym. Firma za wszelką cenę chce uchodzić za niekonwencjonalną, napędzaną pasją i w zasadzie całkiem dobrze im to wychodzi. Błyskawicznie powstają nowe projekty, które równie szybko są wprowadzane do sprzedaży. Firma jest skupiona przede wszystkim na najwyższej jakości komponentów, które tworzy, liczą się dla niej wyniki.

Kiedy postawić na SRAM, a kiedy na Shimano? Shimano jest firmą, która jest otwarta również na rowerzystów amatorów, którzy mają ograniczony budżet lub nie chcą wydawać zbyt wielu pieniędzy na sprzęt, ale jednocześnie zależy im na przyzwoitej jakości częściach. Marka oferuje tanie komponenty, które doskonale sprawdzą się nie tylko w rowerach profesjonalnych, ale także takich przeznaczonych do jazdy rekreacyjnej i komunikacyjnej. Shimano celuje w rynek z niskiej oraz średniej półki, natomiast SRAM skupia się przede wszystkim na tworzeniu produktów zaawansowanych, które zadowoloną zawodowych sportowców. Szkoda, że firma nie jest bardziej otwarta na klientów interesujących się nieco tańszymi komponentami, bez wątpienia byłyby to równie dobre części.

Każda z wymienionych firm jest inna, posiada też nieco inną grupę docelową, co sprawia, że wcale nie są dla siebie tak dużą konkurencją, jak mogłoby się wydawać.

Jak wybrać rower?

Decydując się na zakup roweru, w pierwszej kolejności trzeba zastanowić się, jaki jednoślad będzie najlepszym rozwiązaniem. Sprzęt musi być dopasowany do naszych potrzeb, oczekiwań, ale co najważniejsze, nawierzchni, po której mamy zamiar się poruszać. Gdy jeździmy rowerem tylko i wyłącznie po mieście, po asfalcie, wówczas wystarczy standardowy rower miejski, najtańsze będą kosztować około 400-1000 złotych. Takie rowery powinny być zaopatrzone, choć w podstawowe dwie przerzutki, poza tym muszą być dopasowane do naszych indywidualnych potrzeb, wybierzmy odpowiednią ramę, uwzględniając swój wzrost.

Gdy zależy nam na rowerze uniwersalnym, lepszym rozwiązaniem będzie model crossowy. Takim jednośladem będziemy mogli bowiem wyruszyć w podróż za miasto, będzie wygodnie się na nim jeździć, nawet po nieutwardzanych, na przykład leśnych drogach. Rower crossowy to zdecydowanie najchętniej wybierany model przez początkujących rowerzystów. Do wyboru są jeszcze rowery turystyczne, trekkingowe oraz modele bardziej profesjonalne, przeznaczone do uprawniania sportu. Ważne jest to, aby rower były w 100% dopasowany do naszych potrzeby i upodobań, ale także wzrostu i wagi.

Oczywiście wcale nie trzeba ograniczać się do roweru gotowego, bo równie dobrze można zdecydować się na model składany przez profesjonalnych mechaników. To dobre rozwiązanie, gdyż w tym wypadku rower będzie ściśle dopasowany do naszych potrzeb, oczekiwań oraz upodobań. Będziemy mogli zdecydować o rodzaju komponentów oraz dodatkach takich jak błotniki, bagażnik itp.

Wybór roweru wcale nie jest taką prostą sprawą, jak może się wydawać, trzeba wziąć pod uwagę bardzo wiele ważnych elementów, które zdecydują ostatecznie o tym, jaką jakość będzie miał nasz rower. Pamiętajmy, że na takim sprzęcie nie ma sensu przesadnie oszczędzać, z tego względu, że bardzo szybko może się taka oszczędność na nas zemścić. W przypadku amatorskiej jazdy na jednośladzie, komponenty od Shimano w zupełności wystarczą. W przypadku, gdy zależy nam na rowerze bardziej zaawansowanym technicznie, SRAM będzie zdecydowanie dużo lepszym rozwiązaniem.

Zdania na temat obu firm są oczywiście bardzo zróżnicowane, wynika to najprawdopodobniej z tego, że każdy rowerzysta ma nieco inne potrzeby oraz oczekiwania względem zakupionego sprzętu. Tak czy inaczej, warto bardzo dobrze przemyśleć sprawę i rozważyć wszystkie wady i zalety wybranego rozwiązania. Tylko w tym wypadku można mieć pewność, że rower będzie nam służyć przez bardzo długi czas i będzie bezawaryjny. Kluczowe jest też to, aby w razie awarii można było z łatwością dostać części i dokonać szybkiej naprawy.

Dodaj komentarz