Trudno wyobrazić sobie bezpieczną jazdę bez sprawnych hamulców. Dzięki nim możliwe jest skuteczne zatrzymanie pojazdu np. po zauważeniu niebezpieczeństwa. Nie można jednoznacznie powiedzieć, jakie hamulce do roweru są najlepsze, ponieważ wszystkie rodzaje posiadają zarówno zalety, jak i wady. Oczywiście można spotkać się z jednośladami bez hamulców, jednak nie cieszą się one zbyt dużym zainteresowaniem. Zwolennicy ostrego koła radzą sobie z jazdą po mieście, jednak coraz więcej osób decyduje się na zamontowanie omawianego elementu. W dzisiejszych czasach w rowerach montowane są wyłącznie hamulce cierne, które można podzielić na wiele rodzajów. Ogrom rozwiązań konstrukcyjnych sprawia, że każdy może znaleźć wariant odpowiedni dla siebie. Priorytetem jest osiągnięcie maksymalnej niezawodności.
Rodziny hamulców rowerowych
Najlepsze hamulce rowerowe gwarantują oczekiwany poziom skuteczności w każdych warunkach. Wiadomym jest, że większe oczekiwania posiadają profesjonalni cykliści, którzy nierzadko przemierzają wymagające trasy. Można wyróżnić dwie podstawowe rodziny hamulców, czyli:
- Systemy pedałowe (np. torpedo) – jest to system, który łączy napęd z elementami hamulców. Dla wielu osób jest on już nieco przestarzały. Hamulec znajduje się w tylnej piaście. Jest on aktywowany poprzez kręcenie pedałami w kierunku odwrotnym (do tyłu). Z takim rozwiązaniem można spotkać się przede wszystkim w rowerach miejskich oraz dziecięcych, ale nie tylko. Bardzo często systemu pedałowe montowane są w pojazdach bez przerzutek. Cechują się one niską awaryjnością, jednak trzeba mieć świadomość, że na skutek zerwania łańcucha hamulec przestaje działać. Atutem jest wysoka odporność na niesprzyjające czynniki pogodowe. Proste mechanizmy cechują się nieprzeciętną żywotnością. Niestety omawiany system hamulcowy może okazać się niewystarczający podczas szybkiej jazdy. Ponadto, dość łatwo może dojść do zerwania przyczepności, co zwiększa ryzyko wystąpienia wielu groźnych sytuacji.
- Mechaniczne systemy ręczne – obecnie uznawane za najbardziej uniwersalne. Są one często montowane w nowoczesnych jednośladach z różnej półki cenowej. Aktywacja wymaga jedynie naciśnięcia klamek znajdujących się na kierownicy. Pozwala to uruchomić linki stalowe odpowiadające za zatrzymanie kół. Okładziny zaciskają się na bocznej powierzchni obręczy koła lub tarczy. Wiadomym jest, że wraz z upływem czasu dochodzi do wytarcia powierzchni, co przekłada się na konieczność wymiany elementu. Intensywność jej zużywania się zależy w dużej mierze od częstotliwości użytkowania pojazdu. Nie trzeba jednak obawiać się wysokich kosztów. Minusem jest fakt, że klocki są wyjątkowo wrażliwe na wilgoć. Na skutek działania deszczu lub śniegu mogą znacząco pogorszyć się ich właściwości. W skrajnych przypadkach system hamowania może przestać działać – jest to szczególnie niebezpieczne zjawisko podczas poruszania się po zatłoczonym mieście.
Szczękowe hamulce rowerowe mechaniczne
Dla wielu cyklistów są to najmocniejsze hamulce rowerowe. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę, że każdy rowerzysta posiada inne wymagania względem pojazdu. Szczęki to mechanizm o nieskomplikowanej budowie. Składa się on z okładziny ciernej, która zaciska się na obręczy koła. Można wyróżnić następujące rodzaje hamulców rowerowych szczękowych:
- Hamulce V-brake – z pewnością są one świetnie znane posiadaczom rowerów górskich lub trekkingowych. Prezentowany rodzaj uznawany jest za powszechny, a zarazem uniwersalny. Hamulce są umieszczane na ramie lub widelcu. Do ich ramion mocowane są klocki hamulcowe. Aktywacja hamulców następuje poprzez naciśnięcie klamki. Na skutek tego zjawiska klocki hamulcowe dociskają obręcz, a ramiona V-brake tworzą odwróconą literę „V”. Niezaprzeczalną zaletą jest niska podatność na awarie. Warto wspomnieć także o prostym montażu oraz konserwacji. Wiele osób przeprowadza samodzielny serwis jednośladu.
- Dual Pivot – to hamulce montowane w rowerach szosowych. Są one zamieszczane w odpowiednim punkcie na piwocie, dzięki czemu nie rozpychają widelca oraz widełek. Opinie rowerzystów potwierdzają, że zapewniają one oczekiwany poziom skuteczności. Na specjalną uwagę zasługuje wyższy poziom swobody podczas modulowania siły hamowania. Sprawne zatrzymanie pojazdu nie powinno stanowić wyzwania.
- U-brake – najczęściej są one stosowane w rowerach BMX. Obecnie nie są one zbyt chętnie wykorzystywane przez producentów jednośladów, ponieważ nie zapewniają maksymalnej siły hamowania.
- Cantilever – podobnie, jak hamulce V-brake są one mocowane na piwotach znajdujących się na ramie oraz widelcach. Oba ramiona połączone są za pomocą krótkiej linki. Za pomocą kowadełka łączy się ona z właściwą linką naciągającą, która odpowiada za zatrzymanie pojazdu. Należy wiedzieć, że opisywane rozwiązanie konstrukcyjne nie jest zbyt często spotykane. Wynika to z faktu, że siła hamowania zwykle nie jest satysfakcjonująca. Czasami jednak opisywany rodzaj hamulców szczękowych jest jedynym możliwym wariantem – dotyczy to zwłaszcza modeli wyposażonych w ponadprzeciętnie szeroką oponę oraz błotnik.