Ostre koło posiada wielu zwolenników. Wiadomym jest, że nie jest to pojazd dla każdego – wiele osób wybiera go na tor. Minimalistyczna konstrukcja posiada wiele zalet. Przede wszystkim cechuje się ona płynnym i niezawodnym działaniem. Ryzyko wystąpienia niespodziewanej awarii znajduje się na bardzo niskim poziomie. Brak wolnobiegu sprawia, że to piasta odpowiedzialna jest za przekazywanie napędu. Musi ona zostać prawidłowo dobrana – tutaj nie ma miejsca na przypadkowe decyzje! Zastanawiasz się, jaką decyzję podjąć? Sprawdź poniższe wskazówki, które z pewnością przydadzą się osobom bez doświadczenia.
Jaką rolę pełni piasta w ostrym kole?
Piasta ostre koło odpowiada za bezpieczeństwo podczas jazdy. Z tego względu dobór opisywanego elementu nie może być przypadkowy. Trzeba mieć świadomość, że w omawianym pojeździe napęd odpowiada zarówno za rozpędzanie, jak i hamowanie. Wynika to z faktu, że klasyczne ostre koło nie posiada hamulców. Zupełnie inaczej jest w przypadku standardowych jednośladów. Przekłada się to na wyższe siły, które muszą przenosić tylne zębatki. Gwałtowne zablokowanie tylnego koła podczas hamowania stanowi spore obciążenie dla piasty. Nie każdy wie, że nawet najmniejsza usterka stanowi realne zagrożenie dla cyklisty. Brak możliwości sprawnego zatrzymania jednośladu stwarza ryzyko wypadku.
Niemal każda piasta do roweru ostre koło posiada podobną budowę. Oczywiście nie oznacza to, że wybór powinien być przypadkowy. Istotny jest również prawidłowy montaż. Dzięki niemu możliwe jest zmniejszenie ryzyka niespodziewanego odkręcenia się elementu. Trzeba dodać, że nowoczesne modele zwykle wyposażone są w gwintu umieszczone po obu stronach. Piasty flip-flop cieszą się sporą popularnością, jednak są one nieco droższe. Nie zawsze taka inwestycja się opłaca, a wszystko zależy od miejsca eksploatacji pojazdu.
Na co zwrócić uwagę wybierając piastę do ostrego koła?
Piasta w kole rowerowym odpowiada za przenoszenie napędu. W przypadku ostrego koła umożliwia ona zarówno rozpędzenie, jak i zatrzymanie jednoślady. Już na samym początku lepiej odpuścić najtańsze modele, których jakość pozostawia wiele do życzenia. To wyrzucenie pieniędzy w błoto! Takie elementy są zwykle słabe i podatne na uszkodzenia. Bardzo szybko mogą pojawić się pierwsze usterki oraz ślady użytkowania. Jak już wspomniano, nawet pozornie niegroźna awaria może stanowić zagrożenie dla cyklisty. Brak możliwości zahamowania przed przeszkodą stwarza ryzyko upadku.
Rozsądniej jest zainwestować w piastę znanego i cenionego producenta, która pozostanie w nienaruszonym stanie pomimo intensywnego użytkowania. Ponadto, musi ona zostać właściwie dopasowana do jednośladu, co nie zawsze stanowi łatwe zadanie. Koniecznie należy sprawdzić rozstaw widełek – zwykle wynosi on 120 mm, jednak każdy rower jest nieco inny. Nie można więc wskazać uniwersalnego modelu, który będzie pasował do każdego jednośladu.
Kolejną ważną kwestią jest uszczelnienie łożysk. W zdecydowanej większości przypadków łożyska znajdują się na wierzchu, a tym samym są one wyeksponowane na negatywne oddziaływanie czynników zewnętrznych. W dużej mierze wynika to z faktu, że na torze panują dogodne warunki jazdy, a więc nie trzeba obawiać się deszczu oraz wilgoci. Stawiając na dobrze uszczelnione piasty można mieć pewność, że wyśmienicie sprawdzą się zimą. Ich żywotność będzie znajdować się na wysokim poziomie, więc jest to inwestycja na lata, która się opłaca.
Zastanawiasz się, jak dobrać piastę do roweru ostre koło? Zwróć uwagę na wysokość kołnierza. Im jest on wyższy, tym wyższa sztywność. Należy jednak wiedzieć, że jest to odczuwalne przede wszystkim przez sportowców. Użytkując jednoślad w warunkach miejskich raczej nie odnotujemy większej różnicy. W przypadku wysokich kołnierzy stosuje się niskie obręcze. Działa to również w drugą stronę. Jeśli zdecydowaliśmy się na niski kołnierz, to warto postawić na stożkowe obręcze.