Regulacja amortyzatorów w rowerze

Właściwie wyregulowane zawieszenie pozwala uzyskać lepszą sprawność roweru, a jednocześnie przekłada się na większe bezpieczeństwo. Prawidłowe ustawienie SAG, tłumienia powrotu i kompresji sprawiają, że jazda rowerem jest komfortowa a cyklista zachowuje właściwą kontrolę nad jednośladem. Podstawowej regulacji amortyzatorów można dokonać przy użyciu niewielkiej liczby narzędzi. Sprawdź, jak wyregulować amortyzatory w rowerze.

SAG – najważniejsze informacje

Regulowanie amortyzatorów w rowerze to bardzo ważna sprawa, która będzie miała przełożenie na komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Dlatego też warto poświęcić chwilę na regulację poszczególnych parametrów. Od czego więc zacząć? Jednym z najważniejszych parametrów, które należy wziąć pod uwagę przy ich regulacji amortyzatorów jest SAG. Dzięki niemu amortyzator utrzymany jest na odpowiedniej wysokości.

Podczas wsiadania na rower zawieszenie delikatnie się ugina. SAG to nic innego jak ugięcie wstępne amortyzatora. Właściwe ustawienie SAG jest bardzo istotne. W czasie jazdy niejednokrotnie spotkamy na trasie korzenie, dołki czy inne nierówności. Żeby amortyzator mógł wtedy zadziałać prawidłowo, konieczne jest dobre wyregulowanie wstępnego ugięcia.

Wartość SAG podaje się w procentach. Jednak nie ma uniwersalnych wartości dla wszystkich rowerów. Wiele zależy także od masy rowerzysty. Najogólniejsza zasada mówi o tym, że im mniejszy skok amortyzatora, tym mniejszy SAG. Jednak w tej kwestii najlepszym rozwiązaniem jest po prostu przeczytanie instrukcji roweru i amortyzatorów. Zalecenia poszczególnych producentów mogą być różne. Jeśli nie posiadamy instrukcji najlepszym rozwiązaniem jest po prostu odwiedzenie strony internetowej producenta. Jeśli SAG zostanie nieprawidłowo ustawiony, skutki będą odczuwalne podczas jazdy.

Jak prawidłowo ustawić SAG? Na pewno przyda się w tym przypadku pomoc osoby trzeciej, będzie potrzebna także suwmiarka. Należy stanąć lub usiąść w swojej pozycji do jazdy, oprzeć się na pedałach i kierownicy, a potem kilka razy dociążyć i obciążyć zawieszenie. Następnie pomocnik powinien przesunąć gumowy O-ring, żeby oznaczyć wartość wstępnego ugięcia. A potem wystarczy już zmierzyć go suwmiarką.

Rebound, czyli tłumienie powrotu

Rebound to kolejny bardzo ważny parametr amortyzatorów. W czasie najeżdżania na przeszkodę amortyzatory rowerowe uginają się. Za prędkość, z jaką wracają do swojej pozycji wyjściowej odpowiada właśnie Rebound, czyli tłumienie powrotu.

Jak ustawić tłumienie powrotu? Powinno być one ustawione zgodnie z naszymi preferencjami, a także odpowiednio dostosowane do charakteru pokonywanych tras. Jeśli planujemy częste jeżdżenie po bardzo wyboistych nawierzchniach, amortyzator powinien raczej wracać szybko na swoje miejsce, ponieważ za chwilę czeka go kolejna przeszkoda. Jeśli pokonywane trasy są w większości jednolite, a nierówności i wyboje zdarzają się raz na jakiś czas, wówczas tłumienie powrotu może i powinno być większe.

Przyjmuje się, że w przypadku wyższego ciśnienia w amortyzatorze, tłumienie odbicia powinno być wolniejsze. W przypadku przedniego amortyzatora należy ustawić pokrętło na najszybsze odbicie. Potem wykonujemy test kierownicy – naciskamy na nią otwartymi rękoma, tak by amortyzator się ugiął, a potem puszczamy. Gdy przednie koło nie odrywa się od ziemi, oznacza to, że tłumienie odbicia jest wyregulowane prawidłowo. Jeśli natomiast koło odrywa się od nawierzchni, należy zmienić ustawienia. Jeżeli przednie koło oderwie się od ziemi, to znaczy, że trzeba zmniejszyć tłumienie odbicia. Przekręć pokrętło regulacyjne o jedno kliknięcie, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara, w stronę żółwia. Powtarzaj te kroki do momentu, gdy przednie koło przestanie odrywać się od ziemi.

W przypadku tylnego amortyzatora cały proces regulacji wygląda bardzo podobnie, jak przy przednim amortyzatorze. Tu także należy ustawić pokrętło na najszybsze odbicie. W tym przypadku jednak, żeby sprawdzić ustawienia, należy wsiąść na rower, a następnie z odpowiednią prędkością zjechać z krawężnika. Jeśli ustawienia są prawidłowe, wówczas tylne zawieszenie ugnie się, a następnie rozprostuje, bez żadnych dodatkowych ugięć.

Tłumienie kompresji

Tłumienie kompresji wpływa na szybkość, z jaką amortyzator ugina się po najechaniu na przeszkodę. Ustawienie kompresji zależy głównie od naszych osobistych preferencji oraz pokonywanych tras. Nie istnieją jednoznaczne wytyczne, które określałyby stopień regulacji. Na pewno dobrym pomysłem jest metoda prób i błędów, która pozwoli nam dopasować kompresję do własnych potrzeb.

Co daje właściwa regulacja zawieszenia w rowerze?

Przede wszystkim właściwe ustawienie zawieszenia pozwoli cieszyć się większym komfortem w czasie jazdy na różnych rodzajach nawierzchni. Oprócz tego warto także zwrócić uwagę na to, że prawidłowo wyregulowane amortyzatory zapewniają większe bezpieczeństwo, pozwalają zachować lepszą kontrolę nad rowerem nawet w trudnych warunkach. Zwłaszcza podczas jazdy po wyboistych terenach, kontakt opon z nawierzchnią jest mały. Dobra amortyzacja odpowiada za odpowiednie ugięcie po kontakcie z przeszkodą, oprócz tego tłumi drgania.

Właściwie wyregulowane zawieszenie jest jednym z najważniejszych elementów, które wpływają na wygodną jazdę. Dzięki sprawnej amortyzacji możliwe jest uzyskanie lepszej sprawności roweru. Dlatego też każda osoba, która nabyła nowy rower z amortyzatorami, powinna przystąpić do ustawianie SAG, tłumienia powrotu i kompresji. Naprawdę warto jest poświęcić odrobinę czasu na właściwe wyregulowanie zawieszenia. Zwłaszcza, że nie wymaga to używania skomplikowanych narzędzi czy też poświęcania dużej ilości czasu. Dzięki odpowiednim ustawieniom zawieszenia będziemy mogli cieszyć się pełnym potencjałem naszego jednośladu.

Oczywiście, żeby praca amortyzatorów przebiegała bez zakłóceń warto jest zadbać nie tylko o właściwe ich ustawienia. Żeby amortyzator działał dobrze ważna jest także właściwa pielęgnacja, która pozwoli zachować ich sprawność jak najdłużej. Naprawa amortyzatorów to dosyć kosztowny interes. Oczywiście dużo zależy od jego modelu. Jednak warto zadbać o to, by serwisować je jak najrzadziej.

Dodaj komentarz