Rowery w Amsterdamie – ciekawostki

Rowery w Amsterdamie – ciekawostki

Faktem jest, że rower w Amsterdamie cieszą się ogromną popularnością. Badania statystyczne mówią, że liczba jednośladów jest zbliżona do liczby mieszkańców! Właśnie dlatego opisywane miasto (podobnie jak Kopenhaga) kojarzy się z „dwoma kółkami”. Sporym atutem jest to, że infrastruktura drogowa została przystosowana do potrzeb cyklistów. Nie brakuje tutaj wydzielonych pasów, czy też ścieżek rowerowych. Dzięki temu możliwie jest komfortowe, a jednocześnie bezpieczne przemieszczanie się. Bez większych trudności można zaplanować odpowiednią trasę. Oczywiście nie wszystkie zakątki są przyjazne rowerzystom, więc do tematu należy podejść z dozą rozsądku.

Bike Mayor – rowerowy burmistrz

Rowery miejskie w Amsterdamie nadzorowane są przez powołane organy. Ciekawym jest, że jest to pierwsza miejscowość na świecie, gdzie powołano funkcję Bike Mayor. W dokładnym tłumaczeniu jest to rowerowy burmistrz – nie jest to jednak posada administracyjna. Warto podkreślić, że jego pensja finansowana jest ze środków publicznych. Głównym zadaniem jest troska o interesy cyklistów. To właśnie Bike Mayor odpowiada za negocjacje z władzami miasta. Celem jest wypracowanie kompromisów, czyli rozwiązań korzystnych zarówno dla rowerzystów, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Rowery w Amsterdamie – przystosowanie infrastruktury

Mogłoby się wydawać, że infrastruktura drogowa w Amsterdamie została w stu procentach przystosowana do wymagań cyklistów. Nie jest to prawdą! Oczywiście z perspektywy przeciętnego Polaka miasto jest przyjazne rowerzystom. Nie brakuje tutaj wydzielonych tras, które zapewniają sprawną komunikację. Należy jednak uwzględnić, że liczba osób poruszających się na dwóch kółkach jest o wiele wyższa. Właśnie dlatego konieczny jest ciągły rozwój oraz wdrażanie nowych rozwiązań. Nie można również zapomnieć o turystach, którzy chętnie przemierzają zakątki Amsterdamu na rowerach. Sporym problemem jest budowa gęstszej sieci mostów przebiegających nad kanałami. Dzięki nim możliwy jest wzrost poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowe.

Polski odpowiednik rowerowego burmistrza

Nie każdy wie, że polskim odpowiednikiem rowerowego burmistrza jest Pełnomocnik Prezydenta ds. Komunikacji Rowerowej. Wiadomym jest jednak to, że zakres jego możliwości jest o wiele mniejszy. Pełnomocnik może być traktowany jak doradca, jednak dzięki sporemu zaangażowaniu możliwe jest wypracowanie świetnych efektów. Sieć rowerowa w Warszawie dynamicznie się rozwija – być może na przestrzeni najbliższych lat będzie dotyczyć to również innych miast.

Dodaj komentarz