Rower składa się z wielu elementów, ważniejszych i mniej ważnych, popularnych i słabo znanych. Wśród nich są stery ahead. Jak je dokręcić, aby móc jeździć rowerem wygodnie i bezpiecznie? Można to zrobić samodzielnie lub z pomocą profesjonalnego serwisu, a szczegółowe wyjaśnienie poniżej.
Czym są stery ahead?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym w ogóle są stery ahead, gdyż nie wszyscy się orientują. Są to po prostu łożyska, które znajdują się w główce ramy. Na nich jest mocowany widelec. Dzięki takiej konstrukcji można swobodnie poruszać kierownicą i tym samym zmieniać kierunek jazdy. Mechanizm ten sprawia, że wykonywanie danej czynności odbywa się płynnie i nie wymaga użycia siły.
Wszystkie te elementy muszą być ze sobą dobrze połączone, aby nie było luzów. Luzy mogłyby przyczynić się do uszkodzenia łożysk i oby tylko łożysk. W każdym razie trzeba je szybko wyeliminować.
Aktualnie w rowerach stosuje się stery ahead, wyróżniające się prostą konstrukcją. Gwint został tu przeniesiony do środka rury sterowej. Jest umieszczany poprzez zastosowanie wbijanej gwiazdki albo rozpieranego ekspandera. Na rurkę zaś nakłada się przelotowy mostek oraz podkładki, tak by nieco wystawały nad rurę. Od góry przykręca się śrubę. To właśnie ma na celu wyeliminowanie luzów.
Osoby, które nie mają doświadczenia w serwisowaniu swojego jednośladu, często dopytują, jak wygląda regulacja sterów ahead, jak wykonać tę czynność. Warto więc opisać to w szczegółach. Jeśli ktoś ma wprawę w tego typu pracach przy swoim rowerze, regulacja powinna przebiec bardzo sprawnie.
Regulacja sterów ahead – jak przebiega ten proces?
Podkładka powinna wystawać 2-4 mm ponad poziom rury. Nie wyżej, ponieważ jeśli zabraknie wysokości, podczas skręcania kapsel może zetknąć się z mostkiem, a wówczas skasowanie luzów będzie niemożliwe. Kiedy mostek jest wysoko, może dojść do uszkodzenia go lub całej rury. Dlatego trzeba wykazać się tu precyzją i lepiej poprawić czynność, niż przesadzić z dokręceniem.
Przed przystąpieniem do wykonania tej czynności, mostek powinien być odkręcony i obracać się swobodnie na rurze sterowej. Śrubę należy dokręcać do momentu uczucia lekkiego oporu. Trzeba też skupić się na luzach i ruchu widelca. Wcześniej wystarczy tylko dokręcić mostek, tak aby się nie obracał. Kontrolę nad luzami najłatwiej jest przejąć, chwytając główkę ramy i stery, a także podkładki, mostek. Teraz można zaciskając przedni hamulec, poruszyć rowerem zarówno do przodu, jak i do tyłu. Jeśli w tym momencie okaże się, że elementy te poruszają się względem siebie w pionie, będzie trzeba poluzować mostek, a następnie dociągnąć kapsel. Chodzi tu o to, aby całość była sztywna.
Bardzo ważne jest, by sprawdzić, jak chodzą łożyska. Jeżeli na przykład przy skręcaniu kierownicy czuć ruch kulek, zgrzyt czy też trzeba użyć siły, należy zluzować mostek, a także popuścić śrubę w kapslu.
Tak właśnie wygląda regulacja sterów w rowerze. Na koniec trzeba jeszcze dokręcić mostek według wskazówek producenta. I gotowe.
Wiele osób nie ma pojęcia, jak dokręcić stery w rowerze i robi to na zasadzie prób i błędów. Otóż warto mieć na uwadze to, że jeden błąd może doprowadzić do uszkodzenia wielu elementów, z których rower ten się składa. Jeśli ktoś faktycznie nie zna się na tego typu czynnościach, powinien udać się do serwisu, gdzie zostanie obsłużony profesjonalnie i sprawnie.
Stery ahead zamiast klasycznych
Skoro o sterach mowa, warto przy okazji wspomnieć, czy istnieje możliwość zamiany tych klasycznych na ahead. Wiele osób o to właśnie pyta. Otóż okazuje się, że technicznie jest to możliwe. W praktyce jest z tym dużo zamieszania. Trzeba koniecznie podkreślić, że w klasycznych sterach rura nie wychodzi ponad ich poziom. W sterach ahead nakłada się na nią mostek. Jeśli ktoś się uprze, może wymienić rurę sterową. Zajmie się tym specjalista, ale też policzy sobie za to niemałe pieniądze. Tak więc nie jest to za bardzo opłacalne.
Kolejnym utrudnieniem jest to, że przeważnie stery klasyczne są dostępne w rozmiarze 1 cal. Z kolei te ahead mają 1 i 1/8 cala. Zdarzają się jednak też nietypowe rozmiary obu tych produktów. Pewne jest natomiast to, że będzie trzeba się naszukać.
W związku z powyższym trzeba dobrze się zastanowić, czy wymiana sterów ma sens. Należy przy tym wziąć pod uwagę jakość samego jednośladu. Jeśli jest to przestarzały model, w dodatku w niezbyt dobrym stanie, to może lepiej z tej zamiany zrezygnować.
Luzy sterów powinny być eliminowane od razu, gdy tylko się pojawią. Jazda rowerem obarczonym tym właśnie problemem mogłaby się źle skończyć. Dlatego nie ma na co czekać. Trzeba tylko zrobić to poprawnie, gdyż nawet mały błąd, małe niedopatrzenie, może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. W najlepszej sytuacji, jeśli czynność zostanie wykonana niepoprawnie, luz po prostu nie zostanie wyeliminowany. Dobrze jest rozważyć wizytę w profesjonalnym serwisie. Czynnością trzeba zająć się profesjonalnie i zgodnie z zaleceniami producenta. Przy okazji tej regulacji, można skorzystać z dodatkowych usług i zlecić kompleksowy przegląd techniczny jednośladu.